• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jola

Hej
    Jag har en fråga till er kunniga människor här inne angående epilepsi. Jag själv har epilepsi och har haft det i 24 år (oj vad gammal jag blev nu) och jag har en dotter på snart nio år som har svimmat tre gånger det senaste året och jag tycker inte det känns helt normalt. Dels att svimma så ofta när man är så liten och sen är det sättet hon svimmar av på.

Första gången hon svimmade var precis i samband med att hon fick vattkoppor så visst det kan ju ha samband med det. Hon drog ett krafitigt andetag, ögonen rullade upp i huvudet, hon blev stel som en pinne och drog liksom bak huvudet och ramlade rakt bakåt och jag kan inte direkt säga att hon krampade men hon ryckte några gånger innan hon blev helt stilla för en stund. När hon sedan vaknade kom hon inte ihåg någonting och det första hon sa var "jag måste få sova" hon la sig i sängen och fick ett jäkla humör. Ambulansen kom och vi fick åka till sjukhuset.

Andra gången hon svimmade hade vi varit och badat hela dagen innan och jag stod bakom henne i badrummet på morgonen och samma sak hände med ögonen, stelheten, ryckningarna och allt det, kanske att hon var borta lite längre den här gången. Det första hon sa när hon vaknade upp var igen "jag måste få sova" och då fick jag tjata till mig att vi skulle få komma till sjukhuset och dom konstaterade att hon druckit dåligt dagen innan och att det är normalt att svimma.

Tredje gången var nu i veckan då hon hade jätteont i magen och gick och lade sig och senare vaknade upp och sa "jag måste spy" och så svimmade hon i sängen, kräktes och kissade på sig. Då var min man där och inte jag så jag vet inte om det var lika som de andra gångerna men jag reagerade på att hon kissade på sig och sedan den där tröttheten igen.

När hon svimmade första gången så tänkte jag direkt " nej, inte hon också" för jag fick direkt känslan att det var ett anfall men sjukvården säger annat. Jag tycker inte det är normalt att svimma sådär, varför gör ingen annan i hennes ålder det i så fall, eller är det bara så kanske ätt hon är väldigt känslig för saker och ting och har lätt för att svimma? Vad tycker ni det låter som?

Nu blev det här väldigt långt men jag är väldigt tacksam för åsikter

• Mopsan

Hej och välkommen Jola.

Nu är ju jag rätt "ep skadad" ser ep i allt. Däremot tycker jag det du beskriver låter som en tonisk kramp med viss liten klonisk del om ens det. Men just toniska dvs stel som en pinne. Det behöver inte vara epilepsi utan hon kan ha en låg kramptröskel som gör henne lätt triggad men med din historia så är din oro helt klart berättigad.
    Sonen här har fått en hel del toniska men mestadels då han sover men även i vaket tillstånd. Och då är det just det där stel som en pinne smack.

jag vill inte måla fan på väggen men "känningarna" som min son oftast får är just en kännsla av illamående han beskriver det som att han måste spy. att hon kräks och kissar på sig är även det lite suspekt vad gäller kramper. Hur länge håller dessa "kramper" på? Har ni någonsin gjort eeg på henne? Hur lång tidsperiod pratar vi om här med dessa "anfall"? För att fånga aktivitet på eeg kan vara knepigt och ett negativt eeg behöver ej betyda att det inte finns där. däremot så kan man hoppas på att detta är endast saker som händer då det är för stora påfrestningar på kroppen och därför inget hon kommer behöva besväras av.

• Jola
    Mopsan skrev 2010-05-03 22:27:43 följande:
    Hej och välkommen Jola. Nu är ju jag rätt "ep skadad" ser ep i allt. Däremot tycker jag det du beskriver låter som en tonisk kramp med viss liten klonisk del om ens det. Men just toniska dvs stel som en pinne. Det behöver inte vara epilepsi utan hon kan ha en låg kramptröskel som gör henne lätt triggad men med din historia så är din oro helt klart berättigad. Sonen här har fått en hel del toniska men mestadels då han sover men även i vaket tillstånd. Och då är det just det där stel som en pinne smack. jag vill inte måla fan på väggen men "känningarna" som min son oftast får är just en kännsla av illamående han beskriver det som att han måste spy. att hon kräks och kissar på sig är även det lite suspekt vad gäller kramper. Hur länge håller dessa "kramper" på? Har ni någonsin gjort eeg på henne? Hur lång tidsperiod pratar vi om här med dessa "anfall"? För att fånga aktivitet på eeg kan vara knepigt och ett negativt eeg behöver ej betyda att det inte finns där. däremot så kan man hoppas på att detta är endast saker som händer då det är för stora påfrestningar på kroppen och därför inget hon kommer behöva besväras av.
    Tack för ditt svar.
    Andra gången hon svimmade fick vi träffa en nyutexaminerad läkare som gärna ville skicka henne på ett eeg men efter samtal med sin handledare inte gjorde det. Jag själv har tagit upp det här med min neurolog och han tycker det låter oroväckande med just tröttheten efteråt och säger att det inte är klassiskt vid vanlig svimning och att svimning är vanligare när man är tonåring och man växer fort och blodet kanske har svårt att hinna med att pumpa runt.

Svimningarna varade i kanske 30 sekunder och ryckningarna är i början och inte hela tiden men jag kan inte säga hur länge. Det kanske bara är så att hon är känslig för påfrestningar. Jag får kontakta VC helt enkelt för att se om vi kan få remiss.
  • Mopsan

Jola. Kan bara föreställa mig vilken jobbig sits det är ni befinner er i. Vill först och främst vara den tråkiga pessimisten. Ett eeg förändrar ingenting.
    Har nyss testat lilla syster här och väntar på svaret. Vill påpeka att jag jämt jämför ett eeg med ett grav test. Är det positivt så är det positivt är det negativt så kan det likförbaskat vara positivt i slutändan. Min son hade väldigt mkt anfall och det tog ändå ett par eeg:n innan man fann någon epileptisk aktivitet överhuvud taget. Och just det är inte särskilt ovanligt. Och frågan som vi har fått ställa oss när det gäller lillan. Om det påvisar epileptisk aktivitet vad ska vi göra då? Det är inte så pass att det besvärar vårat dagliga liv och inte heller hennes utveckling. ska vi medicinera? med alla de olika biverkningarna?

Men som sagt vi har "turen" i fallet med henne att storebrorsan har banat vägen så det var inget motstånd som vi möttes av när vi ville göra ett eeg.
    I början av Luskens ep karriär dock så fickvi lära oss att bita ifrån och kräva kräva kräva att vara ett riktigt pain in the ass rent ut sagt. Och det är mitt råd till dig.
    Hade jag vart du så hade jag vänt mig direkt till en barnmottagning och gått den vägen. Inte låtit mig avspisas ingenting. Jag hade lugnt och koncist beskrivit situationen och talat om att ett eeg ska göras. Bli en pitbull mamma. Du biter dig fast och du släpper fan inte taget förens det görs så som du vill att det ska göras.
    Var noggran med att påtala flertalet gånger din problematik. Tala om kramperna som just kramper använd inte ordet svimmning utan vi talar kramper här toniska kramper vilket innebär en total muskelstelhet och medvetslöshet. Var noggran att påpeka att hon efter kramp har kissat på sig och kräkts vilket är inte ovanliga tecken på kramp. Och hennes trötthet efteråt med irritation. Påtala att du finner det skandalöst hur nonchalant detta har hanterats av sjukvården och hur de kan avfärda uppenbara kramper som svimningar och att detta nu måste hanteras korrekt.

Vart i landet finns ni? Vilket sjukhus?
    Kram

• 060810

Mopsan du skriver precis vad jag ville skriva till Jola.
    Jag tycker med det låter som tonisk kramp. Det har Mino haft några av och han har ju i o f s varit sovande de gångerna de hänt utom 2 tror jag.
    Det är jävligt hur man måste kämpa med sjukvården hela jävla tiden.

Jola: Mino har gjort 2 eeg för 1½ år sen och de visade inget. Han fortsatte krampa och fick efter 9 månader medicin utskrivet, fortsatte krampa, men när vi kom upp i en för honom bra dos så har det minskat betydligt. Han var t o m fri i 4 månader från sina stora anfall.
    Så ge inte upp, jag tycker det är konstigt att ni inte fått göra eeg med tanke på att du själv har ep.
    Lider så med er och hoppas ni får träffa en riktigt bra läkare som lyssnar. Ett råd som Mopsan gav med: gå INTE via vc, de kan oftast inte ett jota om ep. Ring till barnmottagningen på sjukhuset och begär en tid, eller be att få prata med en ep-sköterska om det finns någon sådan på ert sjukhus.
    Lycka till och vi finns här för att svara på frågor (om vi kan) och stötta!!

• Smuliz

Var till ögonläkaren idag med Amanda, hon har dålig syn blir glasögon!

Hur nu dom ska få henne att ha dom på sej, hon accepterar inte ens MÖSSA om jag inte knyter dubbelknut på den så hon inte får av sej den!

Suck...

Är väldigt närsynt. Hade -2,75 på ena ögat och -4,10 på andra.

Men antar att det är väldigt vanligt med synfel på "sjuka" barn som Amanda...

• Jontesfru
    Smuliz skrev 2010-05-04 16:12:32 följande:
    Var till ögonläkaren idag med Amanda, hon har dålig syn blir glasögon!Hur nu dom ska få henne att ha dom på sej, hon accepterar inte ens MÖSSA om jag inte knyter dubbelknut på den så hon inte får av sej den!Suck...Är väldigt närsynt. Hade -2,75 på ena ögat och -4,10 på andra.Men antar att det är väldigt vanligt med synfel på "sjuka" barn som Amanda...
    oj, ja det har jag också funderat på med Axel. Men om hon upplever det som ngt positivt så kanske kanske??
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • Triplet lady
    Smuliz skrev 2010-05-04 16:12:32 följande:
    Var till ögonläkaren idag med Amanda, hon har dålig syn blir glasögon!Hur nu dom ska få henne att ha dom på sej, hon accepterar inte ens MÖSSA om jag inte knyter dubbelknut på den så hon inte får av sej den!Suck...Är väldigt närsynt. Hade -2,75 på ena ögat och -4,10 på andra.Men antar att det är väldigt vanligt med synfel på "sjuka" barn som Amanda...
    Oj då! Så där närsynt var jag innan jag opererade mina ögon, så jag vet hur det är. Kan inte vara lätt för lilla Amanda. Hoppas att hon väljer sig vid glasögon!

Måste fråga, hur kunde de göra ett så exakt syntest på en så liten?

När vi var iväg med Joar för någon månad sedan så sa de bara "han behöver inte glasögon". De testade hans syn med att hålla upp bilder bara! Inte för att jag har märkt att han ser dåligt men man vet ju aldrig.
  • Jontesfru

Axel ser ju också dåligt, men man vet inte om det är "vanlig" närsynthet eller en annan synskada. Han var så oregerlig så vi får ta det när han sövs ner nästa gång.

Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • Jola

Tack snälla ni för svar och peppning. Jag ska kontakta barnkliniken för även om det inte visar sig vara ep så vill jag ändå att dom utreder varför det blir så här, för jag tycker inte det är normalt. Jag ska stå på mig!!

Många kramar till er:)

Svar på tråden Epilepsitråden 11