• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • happy2

Hej på er alla,, Oj de händer mycket här i tråden,, både bra o kämpigt,, upp o ner ,, huller o buller,, men thats life eller hur ska man annars ta de ,,  

Jo med mig jo de är rätt oki, jag har fått ökade känningar den senaste tiden igen,, o jag haringen aning om vad de är,, jag är mer orolig i kroppen oxå,, sömnen är mer kass igen, ont ofta över bröstben o över rygg o nacke som jag har varit i samma ställning länge , trötthet som kommer som jag kan sova på plats på 2 röda,, ilamående så jag håller på att kräkas, huvudvärk, Jag går o lollar i min egen värld en hel del,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Mopsan
    060810 skrev 2010-05-07 15:42:58 följande:
    Mopsan:Jag tycker du gör rätt som tar hand om dig själv så fort beslutet kommer. Fan du utstår hur sjukt mycket som helst och jag lider så med hela er familj.Här är det ju sjukt lugnt för tillfället och jag är så glad.Utlandssemester väntar för oss imorgon (en vecka i Kroatien) och jag hoppas lilleman håller sig lugn den veckan för kroatiska sjukhus kan jag inget om.. :pBara att jaga rätt på medicin idag var ett litet projekt. Jag kom till apoteket men då fanns det inga uttag kvar!! Jag som alltid fått reda på när de är slut så jag kan ta kontakt med läkare och se till så det kommer påfyllning. Nu fick jag inget veta sist och där stod jag med mindre än 24 timmar kvar till avresa och i behov av medicin (den skulle ju finnas där liksom). Fick efter lite tjat en läkare på barnmottagningen att skriva ut den till honom. Efter att jag pratat med ep-sköterskan så tog det mindre än 1 timme så hade jag receptet på apoteket! :) Men nu har jag koll på att jag bara har 1 uttag kvar i a f! :pHoppas ni alla får en så lugn vecka som det bara går. Jag hoppas vår vecka med blir lugn och att jag kan släppa mycket av den ångest och oro som ligger i min kropp i o m bebben i magen. Därför vi åker iväg för att jag ska kunna koppla bort allt och alla en tid, det behövs kan jag säga.Får se om det blir någon liten rapport från oss när vi är iväg, men kommer det inget så vet ni i a f vart vi är. :p
    Hoppas ni får en härlig semester och bara kan njuta av varandra. <3 Hoppas även du kan få en chans att skriva några rader om hur de går med er under resan. stora kramar
  • Mopsan
    anne h skrev 2010-05-07 20:29:22 följande:
    gu va skönt att läsa det du skriver. Det intyg jag har är från Astrid Lindgrens, Respirationsmottagningen. Sonen slutar andas när han sover så han måste ha någon hos sig som sätter på masken när han sliter av sig den (CPAP, alltså). Han tar av sig masken så snart han rör sig, då den rubbas ur läge och han vaknar då det blåser bredvid. juristen jag talade med i dag ville att jag under helgen plockar fram alla utredningar och intyg som vi har.. eh.. ok, han har DS, hörselskada, ep, sömnappné mm.. och vad har jag intyg på? jo, det sista.. Han pratade om vårdbidragsutredningen.. haha DEN är 10½ år gammal! Psykologutredning..? (ja, han har ju DS..) nej, han går i grundskolan med ass, jag har aldrig låtit dem göra någon psykologisk utredning på denna unge. Tycker inte han ska utsättas för det då man inte behöver några utredningar för att gå i grundskolan (men om jag valt särskola så skulle han utretts på både längden och tvären.. lustigt det där!) Jag får väl ägna hela måndag förmiddag åt att ringa runt till alla läkare vi har kontakt med, be om intyg kors och tvärs..
    hmmm det är mkt att tänka på. Vi är ju mitt i en psykologisk utredning på Lusken nu men det är för att vi helt enkelt vill få bättre verktyg att veta hur vi ska bemöta lusk och göra hans liv lättare. I assistans ansökan har vi helt bortsett ifrån den psykologiska biten och enbart kört hans ep problematik. Vilket är mer än tillräckligt de som är inkopplade på hans fall har varit helt vimmelkantiga av all info jag vill meddela och bara en sådan sak som att gå igenom hans olika anfalls typer har tagit väldigt mkt tid och där man ska beskriva hur man ska behandla dem.

Vad du främst ska fokusera på är intyg på de grundläggande behoven som tar väldigt mkt tid. Och när man kikar på eran problematik så tycker jag iaf att ni har ett solklart fall men se till att få så mkt intyg du bara kan få då det gör handläggningen snabbare och troligen mer fördelaktig för er.
    Något jag bara vill poängtera även om vi fortfarande är i början av månaden. Det är att ni ska skicka in ansökan innan månadsslutet. Anledningen är att ni får det då en månad retroaktivt och har inte alla intyg kommit i tid tills dess så kan ni bara skriva det att det ska skickas in fler kompletterande intyg. Men själva ansökan måste ni skicka in innan månadslutet. det är väldigt onödigt att bara schabbla bort en månad.
  • 060810

Tack Mopsan!! :)
    Vi kom inte iväg i natt som jag trodde vi skulle utan det var visst natten till söndag! :p Haha sånt roligt missförstånd!! Tur som fan att vi inte körde till flyget i natt och där inte var någon mamma/mormor med biljetter! :p
    Mino är lite ur spel idag och är väldigt gnällig, men det är väl resfeber antar jag. Han är lite förkyld med ju och syrran är med förkyld.. men så är det.
    Ska försöka skriva lite om hur vi har det där nere i "värmen".
    Hoppas Lusken får en bra vecka nu och att du kan vila lite mellan varven.
    Inga svar på syrrans eeg än? Såg bilden på facebook, så jäkla söt är hon!

• anne h
    Mopsan skrev 2010-05-08 15:55:07 följande:
    hmmm det är mkt att tänka på. Vi är ju mitt i en psykologisk utredning på Lusken nu men det är för att vi helt enkelt vill få bättre verktyg att veta hur vi ska bemöta lusk och göra hans liv lättare. I assistans ansökan har vi helt bortsett ifrån den psykologiska biten och enbart kört hans ep problematik. Vilket är mer än tillräckligt de som är inkopplade på hans fall har varit helt vimmelkantiga av all info jag vill meddela och bara en sådan sak som att gå igenom hans olika anfalls typer har tagit väldigt mkt tid och där man ska beskriva hur man ska behandla dem. Vad du främst ska fokusera på är intyg på de grundläggande behoven som tar väldigt mkt tid. Och när man kikar på eran problematik så tycker jag iaf att ni har ett solklart fall men se till att få så mkt intyg du bara kan få då det gör handläggningen snabbare och troligen mer fördelaktig för er. Något jag bara vill poängtera även om vi fortfarande är i början av månaden. Det är att ni ska skicka in ansökan innan månadsslutet. Anledningen är att ni får det då en månad retroaktivt och har inte alla intyg kommit i tid tills dess så kan ni bara skriva det att det ska skickas in fler kompletterande intyg. Men själva ansökan måste ni skicka in innan månadslutet. det är väldigt onödigt att bara schabbla bort en månad.
    Jag ska tala med juristen på måndag, han skulle ringa mig då.
    Får ringa ssk på HAB och be att hon ordnar detta med intyg, hon vet ju vilka vi ska prata med, något jag inte har en aning om (tur vi har henne, hon är helt underbar)
    Måste även få en tid hos läkaren i Fln för sonens ep, skulle varit dit i januari sa vi vid senaste samtalet, men de har inte skickat någon tid och jag har inte orkat ringa och tjata.. kanske går att samordna med att fixa nya proppar till hans happar och en öronrensning samtidigt, dags för det också.. Men då får jag iaf pratat med tre ställen samtidigt som kan skriva intyg på "sina" delar.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mopsan
    lillis23 skrev 2010-05-08 11:17:02 följande:
    Hej!Mopsan, så glad för din skull!!!Förstår alla som säger att det kommer bli bra, skönt att få bra hjälp med Lusken som kan med hans problem och du kan få tid över till annat. Förstår också att du är rädd för att "rasa" ihop, men du är stark och unna dig vila...kram gummanSchnappi, trevlig semester!!!Happy, hur mår du?Mopsan, nej ep är inget vidare men pratade med dr i torsd och nu har vi höjt Trimonil en kvart till 3 kvarts tablett på kväll och står kvar på halv på morgonen. Ska höja på morgonen på månd. Allt det andra står kvar. Verkar som att absenor måste vara kvar, för frånvaroattackerna har blivit fler och han är riktigt ostabil...igen! Tänk förra veckan tänkte vi pröva trappa ner Theralen, varje gång det blir liiiiite bättre, om så bara för nån vecka, ser man ljusare på allt, men bakslag på bakslag...Orkar inte alls vara någon bra mamma för tillfället, känner mig mest orkeslös, stressad över mina studier som typ får noll tid, ett hus som ska tas om hand om och en superstressad sambo som yrar runt. E tar all tid för tillfället och jag känner att jag är sur på honom emellenåt, fast han inte kan hjälpa det, men man blir så trött...Är jätteirriterad på mamma också som passade honom ett par timmar en dag här och när jag kom hem var han helt väck, superpåverkad och som vanligt hade hon inte gett honom något. Ringde upp henne på kvällen och sa till henne och förklarade allt igen att hon måste hjälpa honom och ge honom medicin när han mår sådär. Kan ju inte lita på henne och har typ endast två till att be om pass. Undrar om dom någonsin kommer att fatta och göra det som är bäst? Inte ens sambon kan jag lita på tar beslut och ger honom med när han behöver det...känns ensamt:(kram
    åhhh lillis det är så trist att läsa, jag känner igen mig själv så mkt i det där. Och det djävliga är (vet ej men antar att du har det likadant) att det kan skifta så förbannat snabbt. man kan vakna helt slut en morgon sen känner man bara nu djävlar nya friska tag för att bara rasa andra sekunden. desto mer irriterad och trött man känner sig gör att man bara känner sig ännu värre bla för de förbannade skuldkännslorna.

mitt recept för att orka är, pausa studierna tills det lugnar sig. ja det gör att man mår dåligt och får ont i magen av att man inte gör det men man får försöka att bortse ifrån det och tänka på annat. jag lägger all fokus på barnen och städning som det är nu. jag ger högaktningsfullt blanka fan i gubben. han jobbar borta från måndag till fredag bara hemma helgerna så det är något jag bara kan låta bli att jobba på. så som sagt eliminera all form av eget liv och utveckling. satsa på barn, städning, tvätt, mat ungefär. så har det sett ut här. nu har jag ju dock börjat köra igång med lite annat och tänker ta upp studierna så fort vi får vardagen att rulla hyfsat här så jag ser ju ljuset nu som sagt. men det har vart mitt schema ett bra tag nu har på fullaste allvar gått och önskat mig en lobotomering eller att få vara en stepfordwife så man hade sluppit egna kännslor och behov.
    livet kan kännas så förbannat surt och bara rent helvetiskt när man är där. men man kan även verkligen satsa på stepfordstuket och tänka som så att detta är en chans att växa som person. öva sig själv i att le och tala med mjuk röst oavsett hur mkt man bubblar. lära sig själv att uppskatta livet som det är nu precis just nu för just nu är det lugnt och skönt. just nu sitter jag bara och rabblar här men jag önskar verkligen det fanns något vad som helst som jag skulle kunna göra för att underlätta ditt liv.

ni får ta en semester till skaraborg annars
  • Mopsan

Behöver höra lite vad ni tror om en grej här. Iofs gör det väll inte så mkt skillnad i resultatet då det pga hans ökade aktivitet det sista ändå måste höja. MEN idag ca ett femtiotal ggr så får Lusk som sina panik hallucinationer men han kan meddela sig om än dock med mkt sluddrig röst. Han får alltså en kräk kännsla att han måste spy han spottar fräser och skriker i panik om hjälp.

en vanlig aura han har är just illamående varför jag antagit innan när han gjort så här att det är känningar han har som skrämmer upp han. dock under dagen så har jag haft chans att studera närmre och hans pupiller är kraftigt förstorade när han gör så här. hans tal blir kraftigt försämrat och han får panik och blir hystrisk och förvirrad. kommer främst då han ska sova och då han lugnar ner sig.

så till vad jag grubblar på. jag har någon gång läst om speciella ep anfall som drabbar främst vissa delar av kroppen exempelvis magen. kan det var något sådant han upplever? jag menar han kör ju ta mig fan varenda grej som finns annars känns det som  varför inte det? eller är det en variant på de typiska partiell komplexa? eller herregud det kanske inte är ep alls även om jag tror det?! jag vet inte vad jag ska tro. däremot så blir jag orolig över om han utvecklar nya anfalls typer trots att vi kör så hårt på keppran och lamictalen nu.

usch detta blir en låååång natt. han har inte sovit något idag för dessa "anfall" och nu när jag satt och skrev detta och sneglade på honom. trodde han låg och sov i goan ro här brevid mig men upptäcker att han ligger med ögonen öppna. fan och.

• Mopsan

japp nu hittade jag en mkt träffande beskrivning av det jag just återberättade. Epigastric rising sensation. ny sort.

• mamman i skogen
    mamma till stjärnöga skrev 2010-05-07 23:35:10 följande:
    Vi har upplevt detta men inte med lamictal men däremot med ergenyl (det är en känd biverkan av valproat) varje gång vid doshöjningar återkommer det och sitter i 2-3 veckor. det låter ju inte orimligt att det samma skulle kunna hända med lamictalen då biverkningsprofilen på dessa mediciner är ganska lika, eller kanske någon interaktion med andra mediciner. Vi har också använt lamictal men stjärnöga fick inga sådana biverkningar då. Hur länge har det pågått?
    Vi började medicinering med lamictal för lite mer än ett år sedan i samma veva opererade han in en medicinpump som doserar en annan medicin (baklofen) och det är sedan dess som det hållit på och det är svårt att veta vilken av medicinerna det beror på då vi höjt båda kontinuerligt och problemet har blivit mer påtagligt hela tiden.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Mopsan

Var på BUP igår för föräldraintervju och det dök väll upp en del förvånande saker där. Jag har ju i stort sett hela tiden gått och avfärdat alla tankar och spekulationer som folk haft om Lusk och eventuella andra neuropsykiatriska diagnoser. Men efter gårdagens samtal så verkar det som att jag kommer få tänka om. Lusk har sannolikt en oupptäckt diagnos. Jag försöker att inte grubbla på detta för mkt fram tills vi får deras besked. Inte ta ut något i förskott. Det är lite av en sorg men jag försöker att tänka på att det förändrar inte vem han är någonting utan det är vem han alltid ha varit men får en diagnos så är det isånt fall bra för Lusk att man tagiit reda på hans hemlighet och kan hjälpa han hantera allting.

Hans ep dock är åt helvete och det är nu flera ggr per dag som jag tror att vi får ge upp kampen hemma och åka in men än så länge har vi lyckats hålla oss hemma..
    vet fan inte vad jag ska tro för hans ep har förändrats. Inte alls så mkt myokloniska men de har ersats av muskelstelhet så de är som myoklonerna bara längre och han kör dem mkt i serier. Ökat antal grand mal men man ser att han dras in i dem av övriga anfall. Hur mkt skräck hallucinationer som helst. Och det där nya där han får som en kännsla att något stiger upp från magen upp i halsen och han får panik för den sakens skull men blir väldigt grummlad i medvetandet. Han får sina partiell komplexa i varierande grad och utsträckning ibland är det fruktansvärt svårt att avgöra om det är ett sånt eller ett vanligt grand mal. Han får sina absencer och de kan jag inte påstå att jag är så negativ till hemskt nog. Utan han är faktiskt lite lugn just då och hur hemskt låter inte det? Och så får han sina tonisk kloniska anfall utan den toniska delen i ett mkt ökat antal.

När jag sitter och skriver detta och ser hur mkt skit det är så blir jag så förundrad över hur i helvete rent ut sagt kan han vara så pigg och tjötig som han är? Han är så fruktansvärt envis. Igår så fick han jätteserier med små anfall med muskelspänning som höll i ca 3 sek var och kom i stimm om ca tio per gång. Men likförbaskat försökte han inte tjöta emellan varje kramp? jo visst gjorde han det han hade ingen aning om vad eller vem han var men prata det försökte han.  jag är så djävla trött på epilepsi och jag är djävligt trött överhuvudtaget. Han börjar nu dagen före klockan fem varje dag med hur mkt olika sorters kramper som helst och det håller på i några timmar fram o tbx. Och ändå har han höjt sina mediciner.
    jag vet ju att det är så här det ska se ut framöver. Jag är inte förvånad att det börjat såhär igen. men den kännslomässiga besvikelsen kan man ju inte råda över. Kommer man någonsin sluta hoppas på att allt bara är ett stort misstag och han kommer sluta krampa för gott och bara bli en go kille igen?

Svar på tråden Epilepsitråden 11