• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jontesfru
    galnevale skrev 2010-05-15 13:44:45 följande:
    Hej.. tittar in här. Min tjej har krampat 3 gånger nu. hittills "räknas" det som feberkramp men då hon var så "gammal" när hon fick sin första kramp så höjde de på ögonbrynen och vi var igår på EEG och väntar nu på svaret.blir skraj för jag börjar nästan tro att det är något annat för natten till måndag förra veckan så bar vi in henne till oss och då blir hon helt stel i kroppen (som en minikramp) släppte och sedan kom det igen. så gjorde hon ett pa gånger så vi blev skraja och bestämde oss för att vecka henne. hon var då jättekonstig i ca 10 min och svamlade och skrek. Hua så har hon aldrig gjort förut. även i torsdags var hon väldigt konstig. vi hade ätit och hon gick från bordet, när vi var klara kollade vi in vid tv:n och då hade hon somnat (brukar hon inte göra) när vi väckte henne efter en timme så var hon jättekonstig. även min mamma som då kommit på fika tyckte det. gick inte att få ordentlig kontakt med.Förlåt att det blev så långt men jag är väl en orolig mamma just nu!
    Hej
    Inte roligt alls med såna upplevelser. Hoppas ni får svar snabbt fån EEGt och att det visar på någonting eller ingenting (?) hoppas ni förstår hur jag menar.
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • galnevale
    Jontesfru skrev 2010-05-15 14:03:03 följande:
    HejInte roligt alls med såna upplevelser. Hoppas ni får svar snabbt fån EEGt och att det visar på någonting eller ingenting (?) hoppas ni förstår hur jag menar.
    Tack, det hoppas vi med. Frågade henne som genomförde det hela när vi skulle få svar. hon tittade då på skärmen och sa "hoppas ni får svar så fort som möjligt" inte tusan blev vi lugnare av det.

Fasiken det är så himla otäckt. Värst är det då hon slutar andas och blir helt blå! Får ångest redan nu för jag ska vara själv hemma igen i veckan då karln är innom försvaret och ska ligga borta. VILL inte att något ska hända, särskilt då. Det har ju varit han som fått ta henne vid de värsta anfallen. Gud vet inte hur jag skulle reagerat om jag tänt senast hon krampade och upptäckte att hon var blå. Börjar nästan gråta av bara tanken.

Hur tusan vågar ni sova? Om min tjej nu "bara" har feberkramper så har jag sedan de senste omgångarna inte vågat låta henne sova själv i sitt rum utan hon sover bredvid mig.

Ber än en gång om ursäkt att jag är så självisk!
  • Jontesfru
    galnevale skrev 2010-05-15 14:20:39 följande:
    Tack, det hoppas vi med. Frågade henne som genomförde det hela när vi skulle få svar. hon tittade då på skärmen och sa "hoppas ni får svar så fort som möjligt" inte tusan blev vi lugnare av det.Fasiken det är så himla otäckt. Värst är det då hon slutar andas och blir helt blå! Får ångest redan nu för jag ska vara själv hemma igen i veckan då karln är innom försvaret och ska ligga borta. VILL inte att något ska hända, särskilt då. Det har ju varit han som fått ta henne vid de värsta anfallen. Gud vet inte hur jag skulle reagerat om jag tänt senast hon krampade och upptäckte att hon var blå. Börjar nästan gråta av bara tanken.Hur tusan vågar ni sova? Om min tjej nu "bara" har feberkramper så har jag sedan de senste omgångarna inte vågat låta henne sova själv i sitt rum utan hon sover bredvid mig.Ber än en gång om ursäkt att jag är så självisk!
    Självisk??? Det låter du då inte i mina ögon!

Vi har det så att en sover i Axels rum alltid. Hur gammal är din tös? Axel är 3år o har alltid haft ep, då den är relaterad till hans förlossningsskada, men vänja sig? Nej det kommer man nog aldrig göra helt bara till en viss del.

Och ja det är hemskt att se dem krampa, men jag tror du fixar det. Själv blir jag så fokuserad på Axel när det händer så man bara gör det o så kommer tankarna sen.

Vi har som längst fått vänta 3v på svar, men det var mitt i sommaren o alla semestrar som klyddade... Hoppas det går snabbare. Snabbast är när vi gjorde EEGt på måndagen o på torsdagen fick vi svaret.
  • galnevale

Fanny är 3.5. fick första krampen i november och i dec fyllde hon 3.

Har klarat 1 kramp själv men då var hon bara stel och ögonen rullade samt ryckig konstig andning. visst ryckte det lite i kroppen men inte som de anda hon haft då hela hon ryckt och skakat, slutat andats och/eller kräkts.

vet att det skulle skickas på bedömning till gbg och sedan skickas svaret till läkaren som skickade remissen, men det var ju en läkare på barn så jag antar att hon ringer.

Det är i alla fall skönt att i nu fått stesolid att ha hemma. först skulle vi inte ha det men efter senaste då ambulansen pratade med jourläkren på barn så fick vi av ambulansen och dagen efter hämta ut. Vi har ju ca 1 timmes bilfärd till sjukhuset så det är lite otäckt och ambulansen tar ju i alla fall mellan 10-15 min att komma hit nattetid.

• Jontesfru

Galnevale Fina tjejer o vilken förlossning... Alltså de brukar skynda på så gott de kan med svaren, de vet att man sitter o väntar. Samtidigt är det bättre att de verkligen kollar igenom resultatet så de ger korrekt svar. Ja det är skönt att ha stesolid hemma.

• Mopsan

Anna SC: Tack jag tror jag tog det på rätt sätt Du framställde det på ett bra vis. Har faktiskt inte tänkt i de banorna men du har rätt. Jag tror jag kände det som att PA var bekräftelsen som bevisade för mig att det loppet är kört för ett normalt liv ( jag har ju fattat det innan men det var symboliskt). Om du förstår hur jag menar. Definitionen på normalt kanske jag behöver ompröva en hel del men du har alldeles rätt och sparken i baken som jag behöver Och nu kommer verkligen Lusk få ett bra liv. (humör svängningar är tydligen häftiga hoss mig) för nu känner jag mig så där glad igen. Han kommer ju kunna leva ett liv istället för att hela tiden vara vid min sida där jag är trött/grinig/orolig och försöker hinna med vanliga livet med städning och allt vad det innebär sammtidigt som han ska ses efter och hjälpas. Nu får han ett liv och jag tror att det även kommer synas i hans humör. Glada nyheter föresten. Lusk har haft dåligt med lekkamrater här omkring. Men häromdagen blev jag kontaktad här på fl av en tjej som bor i närheten och har en framtida klasskamrat till Lusk. så på måndag nu ska Lusk ha en play date!!!! Detta ser jag fram emot något enormt mkt.

• Jontesfru
    Mopsan skrev 2010-05-15 18:14:57 följande:
    Anna SC: Tack jag tror jag tog det på rätt sätt Du framställde det på ett bra vis. Har faktiskt inte tänkt i de banorna men du har rätt. Jag tror jag kände det som att PA var bekräftelsen som bevisade för mig att det loppet är kört för ett normalt liv ( jag har ju fattat det innan men det var symboliskt). Om du förstår hur jag menar. Definitionen på normalt kanske jag behöver ompröva en hel del men du har alldeles rätt och sparken i baken som jag behöver Och nu kommer verkligen Lusk få ett bra liv. (humör svängningar är tydligen häftiga hoss mig) för nu känner jag mig så där glad igen. Han kommer ju kunna leva ett liv istället för att hela tiden vara vid min sida där jag är trött/grinig/orolig och försöker hinna med vanliga livet med städning och allt vad det innebär sammtidigt som han ska ses efter och hjälpas. Nu får han ett liv och jag tror att det även kommer synas i hans humör. Glada nyheter föresten. Lusk har haft dåligt med lekkamrater här omkring. Men häromdagen blev jag kontaktad här på fl av en tjej som bor i närheten och har en framtida klasskamrat till Lusk. så på måndag nu ska Lusk ha en play date!!!! Detta ser jag fram emot något enormt mkt.
    Bra!

o va roligt med en play date. Det är alltid välkommet. o jättebra om de dessutom är blivande skolkamrater.
  • Mopsan

Galnevale jag hoppas ni får svaret riktigt snabbt. Jag känner så väl igen mig i hur du resonerar och tänker om detta. Sonen fick sitt första anfall vid fyra års ålder och det hela var riktigt chockartat, varje kramp var outhärdlig och man kände det som att man höll på att gå sönder innombords av oron och sorgen av att ens barn behövde gå igenom det. Nu hoppas jag att ni inte ska behöva "vänja" er utan att hon enbart har en fas där kramptröskeln är låg. Men om "OM" det inte skulle vara så så kommer du "härdas" och som anna säger lära dig att enbart fokusera på hjälpbehovet under krampen och agera istället för att tänka och känna. Jag gjorde som så att under hans kramper så filmade vi några av dem för att visa för läkarna och de där inspelningarna tittade jag på i repeat bara för att härda mig. Fan just i skrivande stund fick han en jätte stor myoklon och jag hopppade högt så hrrmm ja helt vänjer man sig nog aldrig Vad du borde göra om du orkar är att läsa på om ep vad saker kallas osv så att du känner dig hemma i termerna och hur det kan vara. då känner du dig mkt tryggare i din roll när du talar med läkarna. Vi har en fakta sammling om ep med länkar osv här i trådstarten den bästa sidan att börja på är väll ändå epilepsi.se är det något du undrar över frågor, oro eller bara gnälla av dig så är du alltid välkommen att ventilera här. Fast jag gnäller nog mest av alla stora kramar

• Eldo

Vad gör ni när det känns för jobbigt? När allt bara känns som att ni vill ge upp? Eller, ni kanske inte har såna perioder?

D har varit jättejobbig i lång period. Fruktansvärt humör! Det har varit mycket ep-aktivitet på kvällar och nätter. Idag på dagen kom nog urladdningen. Han fick en "dropp-attack" helt utan förvarning. Han slog upp under hakan så att han blev helt blodig. Det är inte så ofta han får såna anfall så det är rätt läskigt tycker jag. Humöret blev dock bättre efterår. Hoppas nu att han har laddat ur och att humöret inte bara är tillfället bättre.

Just nu är jag i en period där hans humör tar knäcken av mig. Vi har kortids varannan lördag - söndag och nu har jag börjat fundera på om vi ska ansöka om mer. Jag får bara så fruktansvärt dåligt samvete!

• Jontesfru
    Eldo skrev 2010-05-15 18:32:53 följande:
    Vad gör ni när det känns för jobbigt? När allt bara känns som att ni vill ge upp? Eller, ni kanske inte har såna perioder?D har varit jättejobbig i lång period. Fruktansvärt humör! Det har varit mycket ep-aktivitet på kvällar och nätter. Idag på dagen kom nog urladdningen. Han fick en "dropp-attack" helt utan förvarning. Han slog upp under hakan så att han blev helt blodig. Det är inte så ofta han får såna anfall så det är rätt läskigt tycker jag. Humöret blev dock bättre efterår. Hoppas nu att han har laddat ur och att humöret inte bara är tillfället bättre.Just nu är jag i en period där hans humör tar knäcken av mig. Vi har kortids varannan lördag - söndag och nu har jag börjat fundera på om vi ska ansöka om mer. Jag får bara så fruktansvärt dåligt samvete!
    när jag mår riktigt dåligt så brukar jag skriva här eller i CP-tråden alltid är det någon som peppar en. eller så bara försöker man tänka på det roliga man ska göra inte alltid så lätt dock
Svar på tråden Epilepsitråden 11