• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • 060810

Man kan ju kissa på sig vid anfall.
    Läkarna frågar alltid mig om Mino kissar på sig vid anfall, men det har jag noll aning om då han har blöja och jag vet inte när han kissat i den.  Men jag tror ju han kissar på sig vid anfall, det skulle inte förvåna mig, men det får jag väl reda på när han släpper blöjan.
    Men hur ofta har han anfall nu din kille? Kan det va ett anfall som gör att blåsan springer läck?

• anne h
    060810 skrev 2010-05-14 10:01:24 följande:
    Man kan ju kissa på sig vid anfall. Läkarna frågar alltid mig om Mino kissar på sig vid anfall, men det har jag noll aning om då han har blöja och jag vet inte när han kissat i den.  Men jag tror ju han kissar på sig vid anfall, det skulle inte förvåna mig, men det får jag väl reda på när han släpper blöjan. Men hur ofta har han anfall nu din kille? Kan det va ett anfall som gör att blåsan springer läck?
    han har inga anfall som egentligen syns längre, däremot syns effekterna av det; sluddrar, sned i ansiktet, ibland när det är "mer" så är han inte "med" riktigt en stund (han är väldigt off när man pratar med honom, stirrar på en som om han inte förstår vad jag säger)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • 060810

Är det i samband med det som han kissar på sig eller kommer det vid andra tidpunkter?

Marre:
    Jag tände ett ljus för Alex idag i en kyrka här i Kroatien. Hoppas det var okej. Hela min familj tänker på er och min mamma vart skrämd och rädd när jag berättade om Alex. Hon har själv förlorat ett barn och då vart det så verkligt att sånt även kan drabba oss.

• lillis23

Hej!
    Marre, lider så oerhört mycket med dig:( Hoppas du orkar finna styrka och stöd i din omgivning. Ni finns i mina tankar...

Mopsan, stort grattis till beslutet! Helt otroligt bra och vilken lättnad att få hjälp och stöd, är så glad för er skull:D
    Tusen tack för ditt stöd till mig också, väldigt värdefullt. Ja, det här med "smekmånaden" delar tyvärr våra killar...har haft jobbigt här en tid och nu före senaste insatsen hade han 4ml absenor morgon och kväll, 3/4 Trimonil morgon och kväll, 3 tabletter Lamictal på morgonen och 7 drp Theralen till kväll. Nu har läkarna bestämt att dubbla dosen av Lamictal snabbt och vi är nu uppe i 5 tabl och det har lugnat sig betänkligt, men han är fortfarande obalanserad, trött emellanåt och emellanåt helt speedad, men bättre idag än igår, så jag ser ljus igen....

Vet inte riktigt hur detta ska sluta..har haft helt ångest inför ep-skiten hela veckan. Tack gode gud för att vi bytt läkare, har pratat med henne flera kvällar den här veckan, då hon tom uppmanar att ringa även kvällstid på hennes mob om det behövs. Vet att de funderar på ytterligare mediciner...men inget är bestämt än...tycker inte du också att det är mycket?

kram

• anne h
    060810 skrev 2010-05-14 22:07:33 följande:
    Är det i samband med det som han kissar på sig eller kommer det vid andra tidpunkter? .
    Svårt att säga, eftersom han har detta väldigt ofta, flera gånger om dagen.. och han har inlägg hela tiden så det syns ju inte när det kommer i byxan.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • 060810

Anne:
    Okej ja då är det jäkligt svårt att veta. Vad jag fattat det som är det mest vid gm som de kissar på sig, men jag tror även att det kan påverka vid andra typer av anfall. Vi har ju turen att Mino har blöja på sig dygnet runt så behöver inte tänka på såna saker (än).
    Usch idag regnar det och det ska det göra hela dagen och vi ska ut ur lägenheten om 1½ timme!! Vill INTE gå ut!!!!!!!  Åker hem kl 21.30 ikväll med.. :(

• Mopsan

Lillis: Jo min spontana tanke är att det är ganska mkt. Jag är pessimist och min tanke är ju att om man kör en massa medicin kombinationer så får man ej reda på vilken effekt varje medicin har på han. Som vi har med Lusk så kan vi något sånär ha en aning om hur olika mediciner påverkar han, Varför vi kunde komma fram till att köra keppra lamictal i kombination. Utomlands är det en vanlig metod att köra. Monoterapi på en del olika preparat och så utvärderar man varje. Efter det så börjar pusslet. Själv nu så har jag bara gått omkring här idag och störtbölar konstant. Jag antar att det är en del stress som håller på och släpper. Och att jag helt enkelt kunnat börja tänka lite. Men är så ledsen. Jag vill verkligen inte ha det så här. Jag vill inte att lusk ska ha assistenter. Jag vill att han ska kunna sova över hoss sina bästa kompisar. jag vill att han som nybliven vuxen sen kunna gå ut på krogen och supa som ungdomar gör. Sen ska han kunna gå hem till sin ungkarlslya och däcka i sängen och likförbannat kunna vakna på morgonen. Jag vill att han ska ta körkort. Jag vill att han ska kunna åka och bada med polarna som tonåring. Jag är bara så ledsen. Jag vill inte behöva leva med en rädsla att förlora han.

• Mopsan

Anne h: Det ass bolag du kontaktat som ej hört av sig. Strunta i dem. Det är köparens marknad och de har ej visat tillräckligt intresse, Jag hänvisar till Anna SC:s ord om kommunen låt det vara med. Det är värt det jobbiga arbetet att ringa runt till olika och jämföra för att finna några ni vill ha. Du måste tänka på att verkligen specificera all problematik och allting du gör med han som han behöver hjälp med. Jag själv drog även på det och ville finna något enkelt vis ut ur det att slippa. Men när man väl gjort det jobbiga valet av ass bolag kände jag det som att det bara rullade på. De gav mig en enorm avlastning och jag behövde inte tänka på minsta lilla grej utan kunde ändå trots processen fokusera på mitt dagliga liv. så ta dig den tiden.

• Jontesfru
    Mopsan skrev 2010-05-15 10:09:00 följande:
    Lillis: Jo min spontana tanke är att det är ganska mkt. Jag är pessimist och min tanke är ju att om man kör en massa medicin kombinationer så får man ej reda på vilken effekt varje medicin har på han. Som vi har med Lusk så kan vi något sånär ha en aning om hur olika mediciner påverkar han, Varför vi kunde komma fram till att köra keppra lamictal i kombination. Utomlands är det en vanlig metod att köra. Monoterapi på en del olika preparat och så utvärderar man varje. Efter det så börjar pusslet. Själv nu så har jag bara gått omkring här idag och störtbölar konstant. Jag antar att det är en del stress som håller på och släpper. Och att jag helt enkelt kunnat börja tänka lite. Men är så ledsen. Jag vill verkligen inte ha det så här. Jag vill inte att lusk ska ha assistenter. Jag vill att han ska kunna sova över hoss sina bästa kompisar. jag vill att han som nybliven vuxen sen kunna gå ut på krogen och supa som ungdomar gör. Sen ska han kunna gå hem till sin ungkarlslya och däcka i sängen och likförbannat kunna vakna på morgonen. Jag vill att han ska ta körkort. Jag vill att han ska kunna åka och bada med polarna som tonåring. Jag är bara så ledsen. Jag vill inte behöva leva med en rädsla att förlora han.
    Mopsan
    Du måste börja tänka så här istället (om jag får säga det). Att tack vare assistans så KAN Lusk göra allt det du vill att han ska kunna göra! Det är ju det som är tanken med assistans. Lusk KAN med sin PA (personlig assistent) sova över hos kompisar, Lusk KAn med sin PA gå ut på krogen o supa. Lusk KAN med PA gå hem till sin ungkarlslya o somna. Lusk KAN med sin PA gå upp dagen efter. Lusk KAN med sin PA gå till jobbet.

Nej det blev inte som du tänkt, men tack vare PA så får Lusk ett bra liv. Ja inte bara pga PA, men en del pga det o en hel del pga rätt föräldrar.

Förstår du tankeändringen? Se PA som en positiv ändring i ert liv, inte som ett nödvändigt ont.

Hoppas du tog det på rätt sätt inte som en pekpinne eller så...
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • galnevale

Hej.. tittar in här. Min tjej har krampat 3 gånger nu. hittills "räknas" det som feberkramp men då hon var så "gammal" när hon fick sin första kramp så höjde de på ögonbrynen och vi var igår på EEG och väntar nu på svaret.

blir skraj för jag börjar nästan tro att det är något annat för natten till måndag förra veckan så bar vi in henne till oss och då blir hon helt stel i kroppen (som en minikramp) släppte och sedan kom det igen. så gjorde hon ett pa gånger så vi blev skraja och bestämde oss för att vecka henne. hon var då jättekonstig i ca 10 min och svamlade och skrek.

Hua så har hon aldrig gjort förut. även i torsdags var hon väldigt konstig. vi hade ätit och hon gick från bordet, när vi var klara kollade vi in vid tv:n och då hade hon somnat (brukar hon inte göra) när vi väckte henne efter en timme så var hon jättekonstig. även min mamma som då kommit på fika tyckte det. gick inte att få ordentlig kontakt med.

Förlåt att det blev så långt men jag är väl en orolig mamma just nu!

Svar på tråden Epilepsitråden 11