• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Minifer

Vi har använt ett par olika, men bara parfymfria och "allergivänliga" hela vägen så att säga. Jag tror inte vi hade sköljmedel då heller, för vi trodde inte det fanns "allergivänligt"

MEn det där var dagen efter min fläskpannkaka och första gången han fick eksem, så där är det inte så mycket att tala om =)

• CarolineA
    Minifer skrev 2011-08-24 13:34:30 följande:
    Vi har använt ett par olika, men bara parfymfria och "allergivänliga" hela vägen så att säga. Jag tror inte vi hade sköljmedel då heller, för vi trodde inte det fanns "allergivänligt"

MEn det där var dagen efter min fläskpannkaka och första gången han fick eksem, så där är det inte så mycket att tala om =)
    Grejen e att jag tycker att jag ater sa valdigt lite mjolk o agg, eventuellt en liten skavtt i morgon kaffet och pasta vilket har agg ju, men jag antar att det lilla kan vara avgorande... Allti hans ansikte har forscunnint, nu har han bara lite grann i armveck, knaveck o lite mer under halsen... 
  • Nenna B
    Minifer skrev 2011-08-24 13:34:30 följande:

Det jag använder är inte allergivänligt på det sättet att det står skrivet på flaskan. Mina föräldrar fick testa sig fram och upptäckte ett märke som jag inte reagerade mot - sen har jag fortsatt med det. Böjvekseksem kan också bero på kyla/värme. Har ni märkt någon skillnad vintern mot sommaren?
    CarolineA skrev 2011-08-24 16:03:05 följande:
    Grejen e att jag tycker att jag ater sa valdigt lite mjolk o agg, eventuellt en liten skavtt i morgon kaffet och pasta vilket har agg ju, men jag antar att det lilla kan vara avgorande... Allti hans ansikte har forscunnint, nu har han bara lite grann i armveck, knaveck o lite mer under halsen... 

Det är inte ägg i all pasta. Kungsörnens makaroner är det inte det i. Det är väl mest i färsk pasta som det är ägg i?
  • Billabong
    Nenna B skrev 2011-08-24 17:06:27 följande:

Det är inte ägg i all pasta. Kungsörnens makaroner är det inte det i. Det är väl mest i färsk pasta som det är ägg i?
    Det är lite olika med det där...
    Dyrare/"finare" pasta har ofta ägg, t.ex. Barilla. Alltså sådan som inte är färsk.

Däremot är ICAs egna pastor utan ägg, iaf de olika sorter av den som vi köpt.

Vi har haft svårt att hitta äggfria lasagneplattor men det visade sig att Euroshoppers är utan ägg.
    Minifer skrev 2011-08-23 23:45:45 följande:
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
    OK.
    Nej, det är inte alltid man får klart för sig varför de gör olika.

K Kavat: Låter ju klokt av dem att göra RAST när de misstänkt sådan jättekraftig allergi hos dina barn.   

• Nenna B
    Billabong skrev 2011-08-24 19:37:33 följande:
    Det är lite olika med det där...
    Dyrare/"finare" pasta har ofta ägg, t.ex. Barilla. Alltså sådan som inte är färsk.

Däremot är ICAs egna pastor utan ägg, iaf de olika sorter av den som vi köpt.

Vi har haft svårt att hitta äggfria lasagneplattor men det visade sig att Euroshoppers är utan ägg.
    Minifer skrev 2011-08-23 23:45:45 följande:
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
    OK.
    Nej, det är inte alltid man får klart för sig varför de gör olika.

K Kavat: Låter ju klokt av dem att göra RAST när de misstänkt sådan jättekraftig allergi hos dina barn.   

Okej, har för mig att jag hade ett paket med barilla (småpasta av någon sort) för lite sen utan ägg. Kan ju minnas helt åt skogen med, det är ett tag sedan. Men jag ska hålla extra utkik på deras förpackningar i fortsättningen iaf.
  • LokesMammi

Skönt att jag klarar av ägg på det viset. Har inte tänkt på att pasta innehåller ägg!

Loke 11/1-11
  • tjooohej

Min son har aldrig ätit ägg men haft blodiga diarreer, magont, eksem/prickar, kräkningar, nästäppa av mjölkprotein o ägg, även ev soja - när jag ammade.
    Pricktest och blodprov vid ca 3 mån ålder har jag för mig, visade inget.

Nu till frågan: hur ska man veta vilken ev reaktion han skulle få om han får i sig ägg? Är nu 1 år o reagerar fortfarande på mjölk.Har nu börjat dagis o det känns lite nervöst!

Har inte hört nåt om hur vi skall gå vidare med detta framöver , nya tester eller provokation osv. Vad har ni för erfarenheter? Jag får väl ringa o be om en ny tid på barnläkarmottagningen!

• LillSkruttet

Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:39:00 följande:
    Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.
    Leverpastej finns utan ägg o mjölk. Enl bvc sköterskan ska det finnas mjölkfri mjukost!
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Äggallergitråden