• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Soffifi
    Gladhannapanna skrev 2011-08-21 21:42:26 följande:
    Jag har provat med noegg men det blev inte bra alls!
    Jaså? Jag har bara gjort vanliga pankisar och plättar iofs men de blev supergoda. :)
  • Kavat

Jag har ett vanligt pannkaksrecept i min sädesslagsblogg (utan ägg, mjölk, vete) som är riktigt goda. De är på NoEgg och bakpulver. För mycket bakpulver så blir det inte bra, men heller inte för lite.

Tar man bort enbart ägg i tjockpannkaka så kan man även ta lite extra mjöl i. Men jag har ännu inte lyckats med tjockpannkaka (alltså fluffig sådan) "utan allt."

• Jempajenny

Var på barnmottagningen idag och gjorde pricktest på min son och visst är han allergisk mot ägg. Antar att jag kommer att hänga här framöver... Rynkar på näsan

• SanTan

Jempajenny: Upp med humöret. Ägg är inte så farligt som man kan tro! DEt mesta går att göra med äggersättning av nått slag. Numera går det av rena rama farten att baka bullar med linfröavkok och pensla med filmjölk. Man lär sig snabbt! Ägg är trots allt en ganska enkel allergi om man jämför med många andra. Är din son "bara" allergis mot ägg?
    DEt enda jag eg saknar och känner att det är trist att jag inte kan göra är ugnspannkaka. Men det är ju ingen livsnödvändig maträtt heller å andra sidan!

Läs på och lär dig om hur man kan göra istället så kommer detta gå bra ska du se!

Kan rekomendera receptboken: "Eggande recept utan ägg"
    http://www.bokia.se/eggande-recept-utan-agg-4289435

Lycka till!

OCh tänkl på att 80-90% av alla barn med äggallergi växer ifrån den i skolåldern!

• Soffifi
    Minifer skrev 2011-08-23 02:16:24 följande:
    Vanligt pannkaksrecept har jag som blir superfrasiga och goda, godare än mina pannkakor med ägg (recept finns på min matblogg som är länkad till i sidfoten, är med bakpulver), men ugnspankis var svårare.. hur funkar noegg? Är det pulver eller flytande? Smakar det något? Dyrt?
    No Egg är ett pulver som man blandar med vatten och ersätter äggen med. Minns inte hur dyrt men det var enkelt tycker jag. Gjorde tårtbotten i somras som funkade fint.
    Smakar nog inget, vad jag tänkte på iaf..

• Gladhannapanna

Noegg är väldigt drygt, kommer inte ihåg vad det kostade men inget jag lyfte på ögonbrynet för! 1tsk pulver är lika mkt som ett ägg så det är klart billigare än riktiga ägg!

• lillasysteryster

Igår upptäckte vi att de där glassarna som man får till barnens mat innehöll ägg. Men det var bara att säga till så fick man en annan. Men det blev lite onödigt gråtande från en 2åring som blev ifrån ryckte glassen mitt framför näsan. Tur att jag läste på förpackningen även fast jag inte hitills stött på någon glass alls med ägg i. H har ju tills alldeles nyligen inte heller tålt mjölk så han har inte kunnat äta den av den anledningen tidigare.

Svar på tråden Äggallergitråden