• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Kavat
    Nenna B skrev 2011-09-04 09:11:21 följande:
    Då syns inte den sena reaktionen på pricktest? Om man inte uppmärksammar det hemma senare alltså?
    Precis, pricktest visar på snabb reaktion.

Om det inte visar på pricktest direkt så finns det en möjlighet att det visar senare ja. Det brukar dock inte läkarna bry sig om. Alltså pricktest är gjort för att läsas av efter femton minuter. Men vet man vad som prickats var och ser en sen reaktion på pricken så är det i princip så patchtest funkar...
  • Kavat
    Twixie skrev 2011-09-04 12:13:29 följande:
    Tack Kavat Så sent som i våras reagerade han fortfarande på ägg (kokt som rått) inom fem minuter från det att jag satt på plåstret. Det har också blivit stora blåsor, man har också sett var han kliat sig om han har varit snabbare än måg. Men nu som sagt gav det ingen reaktion då utan han hade på plåstret i över en timme utan reaktion, därmot eftermiddagen efter så blev det knottrigt och rött. Ska pröva dock nästa gång med annat plåster, så att det inte är plåstret han reagerat på. Han får utlslag av "Cars" och dem plåstrena. Frågan är bara hur hans reaktion på ägg har förändrats, tidigare spydde han inom 15 min efter intag av ägg, undrar hur han reagerar nu. Skulle vilja veta, men vill ju inte provocera...
    Både jag och barnen reagerar på plåsterhäfta. Bäst är faktiskt den som heter sensitive. Men du borde väl kunna se om reaktion bli under själva "kompressen" eller under plåsterhäftan? I alla fall om det inte spridit sig massor. Sätt ett helt rent plåster brevid?
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Det låter så ja. Dock kan det ju förändras, till det bättre eller sämre.
  • Soffifi

I morrn eftermiddag ska jag med dottern till barnallergologen för att göra uppföljning på testen vi gjorde i våras. Hon var då allergisk mot jordnöt, sesam och ägg enligt pricktest. 
    Symptomen har varit eksem och förstoppning plus enstaka utbrott av nässelutslag.

Har ni några tips på vad jag ska fråga efter, tror vi ska få RAST och pricktest. Något man ska be dem kolla?

Tack på förhand! 

• LokesMammi
    Twixie skrev 2011-09-04 18:42:46 följande:
    Skulle tolka det så om han fått höga värden på blodprov. Vi har aldrig gjort blodprov utan bara pricktest hos läkare. Pröva också på underarmen (undersidan alltså av armen), där är huden mycket tunnare.
    Han hade över 100 på blodprov!
    Ah, ok. Får testa där nästa gång sambon äter ägg! =)
    Kavat skrev 2011-09-04 18:56:59 följande:
    Det låter så ja. Dock kan det ju förändras, till det bättre eller sämre.
    Så länge han klarar av o var i närheten av ägg så är det bra! =) Till det bättre hoppas jag! =)
    Loke 11/1-11
  • Billabong
    LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Ja, så skulle jag tolka det.
    Går barnet på fsk? Isf kan ni behöva göra pedagogerna varse om att han kan reagera ifall ni inte är säkra på att han klarar av att omges av många ägg, ifall de får det på fsk till frukost/lunch/mellanmål.

Vår barnallergiläkare avrådde oss från att testa vår sons tolerans själva utan hellre säga vad vi vet och vad vi inte vet till pedagogerna och hellre att de är försiktiga i överkant än att han får en allergireaktion. Det visade sig gå bra för honom att de andra barnen äter ägg så nu har vi meddelat hans nya fsk det.

Om ca två veckor ska vi göra om pricktestet. Har inte så stora förhoppningar om att det ska ha bivit bättre, men vore roligt att bli glatt överraskade.
    Vår läkare sa per tfn att det oftast inte sker ngn förbättring vid denna åldern (2 år) utan att antingen får barnen det tidigt och då kan de bli bättre kring 1-årsåldern. Men vår son, som fick sin allergi nästan precis på sin 1-årsdag, kommer sannolikt inte bli bättre förrän vid 6-årsåldern.
    Någon som har kommentarer/erfarenheter kring detta? Stämmer det eller har ni upplevt ngt annat?     
  • Billabong
    Soffifi skrev 2011-09-04 20:36:05 följande:
    I morrn eftermiddag ska jag med dottern till barnallergologen för att göra uppföljning på testen vi gjorde i våras. Hon var då allergisk mot jordnöt, sesam och ägg enligt pricktest. 
    Symptomen har varit eksem och förstoppning plus enstaka utbrott av nässelutslag.

Har ni några tips på vad jag ska fråga efter, tror vi ska få RAST och pricktest. Något man ska be dem kolla?

Tack på förhand! 
    Har tyvärr inga tips på vad du ska fråga om, men håller en tumme för bra resultat!
  • Nenna B
    Kavat skrev 2011-09-04 18:54:31 följande:
    Precis, pricktest visar på snabb reaktion.

Om det inte visar på pricktest direkt så finns det en möjlighet att det visar senare ja. Det brukar dock inte läkarna bry sig om. Alltså pricktest är gjort för att läsas av efter femton minuter. Men vet man vad som prickats var och ser en sen reaktion på pricken så är det i princip så patchtest funkar...

Så dumt att vi inte kollade på sonen efter ett tag då. Han reagerar ju så hårt ändå mot ägg, fast inget på pricktestet när vi var där. Jaja, vi håller oss ju undan från ägg ändå och hans mage har blivit betydligt bättre så nånting var det ju iaf.  
  • LokesMammi
    Billabong skrev 2011-09-04 21:56:24 följande:
    Ja, så skulle jag tolka det.
    Går barnet på fsk? Isf kan ni behöva göra pedagogerna varse om att han kan reagera ifall ni inte är säkra på att han klarar av att omges av många ägg, ifall de får det på fsk till frukost/lunch/mellanmål.

Vår barnallergiläkare avrådde oss från att testa vår sons tolerans själva utan hellre säga vad vi vet och vad vi inte vet till pedagogerna och hellre att de är försiktiga i överkant än att han får en allergireaktion. Det visade sig gå bra för honom att de andra barnen äter ägg så nu har vi meddelat hans nya fsk det.
    Ne, han är snart 8månader så det gör han inte ännu! =) Har lagt in ansökan om dagmamma o inte fsk. =)
    Loke 11/1-11
  • Gladhannapanna

Hörde idag att polarbröd penslar med ägg! En på ÖF hade ringt och frågat och fick det bekräftat, inte tunnbröd tror jag utan bröd med brun yta! Ska ringa själv och kolla om ingen här redan har koll?

Svar på tråden Äggallergitråden