• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Kolla innehållsförteckningen. Finns det inte med där så ska det inte innehålla något som inte står med där.
    Just vad gäller ett gäng vanliga allergener, (bla mjölk, ägg, soja, glutenspannmål, fisk, skaldjur mfl) så finns det väldigt strikta regler kring att det måste anges att det ingår i produkten - det får tex inte döljas under rubriken kryddor om det är så att det bland nån av kryddorna ingår tex mjölksocker som bärare utan måste då anges som "kryddor (mjölksocker) - typ.

Men däremot odeklarerad leverpastej ska man ju akta sig för eftersom leverpastej brukar kunna innehålla såväl mjölk, ägg, sojasläktingar, gluten och fisk beroende på märke (har för mig att den bredbara i Hemköps egna märke lyckas pricka in nästa alltihop - i varje fall när jag kollade härom året) medan tex de flesta av Scans bredbara är ok (de har i vissa fall allergener i samma lokaler men strikt skilt åt så att ev kontaminationsrisk via luftburet är minimal och vet många som har superkänsliga barn som äter deras produkter utan minsta problem).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-24 22:03:18 följande:
    Det hade Loke med. Högsta siffran. Kanske inte ska ge honom leverpastej. Då finns det inget kvar just nu..... bläääääää
    Ja, ring runt du meddela sen! =) Det är bara en jag hittat som han kan äta som inte innehåller vete,mjölk o ägg.....
    Scan har flera bredbara i ask - original, Ugnsbakad original, (mellan har jag för mig också). Tål de sojasläktingar så har Scan en skivbar som är med E410 men utan "allt annat". Några av de smaksatta (men inte de som heter något med "Grädd" bör också funka om det handlar om mjölk, ägg, vete om jag inte minns helt fel från senast jag var inne och kikade.
    Willys eget märke på bredbar leverpastej i ask äter vi här hemma (mjölk, ägg, soja, alla sädesslag och ett gäng saker till).
    Arbogapastej har en som är mjölk- och glutenfri och också utan ägg och soja mm.
    så det finns ett par stycken olika.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Minifer
    Billabong skrev 2011-08-24 22:56:53 följande:
    Åh nej, så himla tråkigt att han fick i sig det.
    Oj, missade ditt inlägg, förlåt! Det var ingen fara, han blev mest röd runt munnen (även om jag var lite orolig när han sov middag sedan att han skulle kvävas i sömnen eller något) han är bara måttligt allergisk så får inte superallvarliga reaktioner. Eller det kanske jag inte ska säga, för det där var faktiskt första gången han fick i sig ägg sedan allergin konstaterades. Peppar peppar.

Vi trodde dock att vi äntligen kommit på vad mer han var allergisk mot, så var lite snopet att se att det var de samma gamla äggen..
    Miralicia skrev 2011-08-24 23:28:36 följande:
    Pesto innehåller parmesan och parmesan i sin tur brukar oftast innehålla Lysozym - E1105, ett konserveringsmedel som är framställt från ägg
    Aaaaah! Då fattar jag! Hade ingen aning om att det innehåller parmesanost. Apropå det, nu kanske alla vet det, men den ekologiska parmesanen ( av märket parmareggio i alla fall) innehåller inte lyzosym, så det är fritt fram att käka. Bara mjölk, löpe och salt :)
  • Mela78

Vi har fått klartecken för äggprovokation på dottern efter provtagning som visar på liten risk för anafylaktisk chock. Provokationen kommer att göras på barnmottagningen genom att dottern får äta sockerkaka som vi bakar hemma och tar med oss. Men, receptet var med Sempers fina mix vilket ju innehåller 412 som dottern inte tål! Väntar på att barnmottagningen ska höra av sig med nytt besked. 

Är det någon här som gjort äggprovokation på mottagning? Eller vet hur man brukar göra när man inte tål standardsockerkakan som används?

• Twixie

VI har nästan bara Barilla hemma vad gäller pasta, iofs Ica och Kungsörnen också. Olika sorter. Men M reagerar inte när det "bara" är spår av ägg. Barillas vanliga lasagneplattor är utan ägg. Många har frångått ägg i sin pasta mer och mer märker jag. Vad jag tycker är bra med Barilla och Ica är att de har ett halvt äggskal på den pastan som innehåller ägg (inte bara spår av) så man kan sålla ganska snabbt!

Tänkte på om man i Trådstarten kunde sätta upp några tips på vanliga fallgropar (Tandkrämen med ägg t.ex.) och sån't som inte innehåller ägg som man tror kan innehålla ägg (som många köpemaränger, de äggfria innehåller dock mjölkxxxx). Självklart måste man ändå läsa sig till det mesta på innehållsförteckningen men kan vara bra tips på vägen...

Vi har gått uteslutande på innehållsförteckningar och om vi varit tvekande mailat företaget för svar. Iom att det är så hårda regler kring innehållsförteckningarna så har vi litat på dem. Det har fungerat hittills (det är inte av att det missats på innehållsförteckningen som M fått allergiska reaktioner).

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Nenna B
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg

Vad tråkigt med peston!
  • Nenna B
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Ja, det  kan du! De måste t.o.m skriva ut att det kan innehålla spår av ett ämne om ämnet exempelvis finns i samma rum men inte på samma ställe. Luftburheten osv.

Däremot skriver de ju alla E-ämnen, och kan man inte vad de innehåller är det knepigare.  
  • Kavat

Scan har en "allergifri" fabrik där de gör korv, leverpastej mm. Så bl.a. Scans bredbara är ok. Arboga har en mjölk ägg och glutenfri. Finns fler. Men läs alltid på och vill man vara helt säker köper man någon av de man vet är ok också.

• Ela

Är det någon här vars barn reagerar på luftburet ägg? Tidigare har övriga familjen (utom jag då) kunnat laga och äta utan problem men idag fick systrarna äggröra och strax därpå var E alldeles rödfläckig i hela ansiktet. Det var min moster som knäckte äggen och hon tog inte i honom. Jag rörde visserligen runt i äggröran och la upp den men jag tror inte att jag fick något på fingrarna och jag har verkligen inget minne av att jag tallat honom i ansiktet en massa efter det - särskilt inte runt ena ögat som var alldeles rött. Så det verkar inte bättre än att han reagerade av att det fanns i luften. Kan det bli röda fläckar som reaktion på luftburet? Det såg inte ut som eksem men det var väldigt distinkta röda fläckar Kanske reagerar han extra för att han är förkyld? I vilket fall vågar jag inte låta honom sova middag ensam nu utan ligger bredvid och bevakar andetag.

Svar på tråden Äggallergitråden