• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Minifer
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:03:08 följande:
    Hur reagera era bebisar me allergierna?
    Bastian får massa eksem, och så har han förkylningsastma. Detta oavsett om han käkar ägg eller ej förvisso, så vi tror han är allergisk mot något annat med, han har envisa röda knottror runt munnen .. grrrr
  • CarolineA
    Minifer skrev 2011-08-23 20:08:35 följande:
    Bastian får massa eksem, och så har han förkylningsastma. Detta oavsett om han käkar ägg eller ej förvisso, så vi tror han är allergisk mot något annat med, han har envisa röda knottror runt munnen .. grrrr
    Puff, ja assa min lille har bojveckseksem oxa, har testa sjuttielva ggr nu att utesluta agg o mjolk fran min diet, men det har gatt sadar da det verkar gomma sig i de flesta produkter, ska borja om imon igen! HUr gammal e din kille?
  • Billabong

Sousafon skrev 2011-08-23 20:01:36 följande:
    Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.

Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.  

MIn pojkes allgeri är också kraftig, men inte så att det märkts på honom när vi äter på restaurang där de ev. haft prdukter med ägg i på samma stekpannor, det var mer så jag menade. Han fick en 4:a på den 5-gradiga skalan när det gjordes pricktest för ett år sedan.
    Får se om den kan ha minskat när vi gör det nästa gång, även om det inte är så stor chans för det än.
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:03:08 följande:
    Hur reagera era bebisar me allergierna?
    Vår son var inte äggallergisk som bebis. Han fick sin äggallergi när han var nästan 1 år.
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:08:28 följande:
    Jag menar forutom blodprov hur markte ni dom va allergiska?
    Vi har inte gjort ngt blodprov och jag tror inte så många här har gjort det heller (diskuterades nyligen här i tråden om du bläddrar ett par sidor bakåt).
    Vår pojke åt liiiiiiiiite rent ägg och fick en jättekraftig allergireaktion, blev först ilsket röd runt mun som spred sig över kinder, nacke, hals, hela bålen  och ut mot lår och överarmar. Han svullnade också upp jättemkt i ansiktet och om läpparna. Inte mkt att tveka över där... Däremot gjordes pricktest för att fastställa allergin ungefär 6 veckor efter allergireaktionen. Det ska inte vara för nära inpå allergireaktionen. för då kan pricktestet visa felaktigt resultat.
    Allrona skrev 2011-08-23 20:07:45 följande:
    Ikea har ju även köttfärssås till barnen som är helt fri från ägg, mjölk och soja

Ja, den finns som äggfritt alternativ från barnmenyn. Vi har även gett vår son deras kyckling som är äggfri om man skippar bea-såsen till. Har för mig att de sagt att laxen också går bra för honom att äta. De är duktiga på att dokumentera innehåll i maten där och har pärmar att titta i när vi frågar.       
  • Minifer
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:08:28 följande:
    Jag menar forutom blodprov hur markte ni dom va allergiska?
    Vår kille var tre månader när han en dag hade hela bröstkorgen täckt av eksem och hade feber. Åkte till akuten med honom och blev remmiterade till Hud, där de gav oss de sade att de "inte tror på matallergi i samband med eksem" och skrev ut den starkaste kortisonen med orden att inte säga på apoteket vad den skulle vara till, för då skulle de inte sälja den till oss. Mycket förtroendeingivande med andra ord... Vi vågade inte smörja honom med skiten, utan fick mildare utskriven på bvc. Blodtestades på bvc mot ägg mjölk och fisk, och det visade på ägg.

Nu är han snart två år (21 sept) och eksemen har flyttat från mage via benen till böjvecken. Han testades igen för ett par månader (blodprov) och det visar fortfarande på ägg

såhär såg han ut då

• Kavat
    Billabong skrev 2011-08-23 22:45:55 följande:
    Minifer: Vet du varför de gör RAST (blodprov) på honom istället för pricktest?
    På mina barn har de inte vågat göra pricktest då de är så allergiska... Alltså de är rädda för att de ska få en stor reaktion av pricken.
    Men jag har ju kommit på allergierna under amning för att de skrek hysteriskt, blåsor i rumpan, kräktes, hade eksem osv.

Men de visar båda på snabba reaktioner, alltså både pricktest och RAST. Men på RAST får man en mätbar siffra för det mesta inom en vecka. På pricktest får man svar direkt och så gör de en bedömning om hur allvarlig reaktionen är.
  • Minifer
    Billabong skrev 2011-08-23 22:45:55 följande:
    Minifer: Vet du varför de gör RAST (blodprov) på honom istället för pricktest?
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
  • Jempajenny
    SanTan skrev 2011-08-23 14:29:49 följande:
    Jempajenny: Upp med humöret. Ägg är inte så farligt som man kan tro! DEt mesta går att göra med äggersättning av nått slag. Numera går det av rena rama farten att baka bullar med linfröavkok och pensla med filmjölk. Man lär sig snabbt! Ägg är trots allt en ganska enkel allergi om man jämför med många andra. Är din son "bara" allergis mot ägg?
    DEt enda jag eg saknar och känner att det är trist att jag inte kan göra är ugnspannkaka. Men det är ju ingen livsnödvändig maträtt heller å andra sidan!

Läs på och lär dig om hur man kan göra istället så kommer detta gå bra ska du se!

Kan rekomendera receptboken: "Eggande recept utan ägg"
    www.bokia.se/eggande-recept-utan-agg-4289435

Lycka till!

OCh tänkl på att 80-90% av alla barn med äggallergi växer ifrån den i skolåldern!
    Tack för pepp! Jo, det känns ju "bra" att det bara är ägg han verkar vara allergisk mot. De testade även mjölk och fisk. Om några månader är det nog som du säger - det går av bara farten! Ska kika på den där receptboken. Tack igen! Glad
  • Nenna B
    Billabong skrev 2011-08-23 19:54:54 följande:
    Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:

Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma. 

Var köttbullarna goda? De äggfria alltså? 

De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.

Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?

De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D   
    Jag menade att jag inte tänkt på att fråga om det var ägg i eller inte. Var på IKEA senaste gången innan vi gjorde pricktestet på sonen.
    Men han är inte allergisk, han är överkänslig mot ägg. Han får inga utslag eller andra allergiska reaktioner. Han mår istället "bara" väldigt dåligt av dem. Vi är fortfarande på teststadiet, egentligen, för om han kan äta vissa saker med ägg i. Men till en början undviker vi ägg i allt. Och den rekomendationen har vi även fått från barnläkaren. Han får exempelvis specialkost på förskolan numera.

Innan allt detta, lagade jag alltid köttbullar med ägg i. Recept hemifrån. Nu blir det utan.
    Sousafon skrev 2011-08-23 20:01:36 följande:
    Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.

Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.  
    Pommes för sig, pajer för sig osv? Ja, det gör även McDonalds. Däremot kyckling, fisk är jag mer tveksam till. Har jobbat på ett McD tidigare, men det är så länge sen att jag glömt bort om de har särskilda "byttor" till varje produkt (kycklingen och fisken alltså). Oljan ska vara densamma, inte att den återanvänds mellan produkterna utan att de använder samma sort.

Tveksam till om de steker bröd och hamburgare (äggfria) på olika stekbord. Men de har jäkligt hårda restriktioner, och måste kunna svara och t.o.m visa dig om du frågar.
    Minifer skrev 2011-08-23 22:34:22 följande:
    Vår kille var tre månader när han en dag hade hela bröstkorgen täckt av eksem och hade feber. Åkte till akuten med honom och blev remmiterade till Hud, där de gav oss de sade att de "inte tror på matallergi i samband med eksem" och skrev ut den starkaste kortisonen med orden att inte säga på apoteket vad den skulle vara till, för då skulle de inte sälja den till oss. Mycket förtroendeingivande med andra ord... Vi vågade inte smörja honom med skiten, utan fick mildare utskriven på bvc. Blodtestades på bvc mot ägg mjölk och fisk, och det visade på ägg.

Nu är han snart två år (21 sept) och eksemen har flyttat från mage via benen till böjvecken. Han testades igen för ett par månader (blodprov) och det visar fortfarande på ägg

såhär såg han ut då

Testat olika sköljmedel/tvättmedel? Jag kan bara använda ett enda sköljmedel, annars ser jag ut så där.  

Svar på tråden Äggallergitråden