• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Miralicia

Lysozym förekommer nästan uteslutande i ostar av olika slag som parmesan men även vanlig ost som tillverkats utomlands. Har nog aldrig sett i någon svensktillverkad ost.
    En fallgrop vad gäller lysozym är att det ingår i alla Zendiums vuxentandkrämer, men inte i barntandkrämen.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet

Jag  undrar över Leos eksem. Han har varit mycket finare i eksemen ett tag och så kom vi på att VI inte ätit ägg på länge.... I helgen hade mamma och pappa (han har sovit där i helgen) ätit kokt ägg på lö morgon och äggröra sön morgon, och nu är Leo återigen eksemig på benen, armarna och bröstet. Eksemet på ryggen syns också lite mer. Han har dessutom letat rätt på "riviga" mattor och suttit och tokgnuggat fötterna och fotknölarna mot dem, så han var röd på utsidan av båda fötterna. Dock kan jag inte helt säkert säga att det är ägg, det har också varit varmt här i helgen och eksemen blir ju ofta sämre när han är varm.....Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Är han jättekänslig mot ägg (typ luftburen reaktion), eller är det värmen som gjort eksemen den här gången.... *suckar*

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • SanTan
    LillSkruttet skrev 2011-08-28 21:46:14 följande:
    Jag  undrar över Leos eksem. Han har varit mycket finare i eksemen ett tag och så kom vi på att VI inte ätit ägg på länge.... I helgen hade mamma och pappa (han har sovit där i helgen) ätit kokt ägg på lö morgon och äggröra sön morgon, och nu är Leo återigen eksemig på benen, armarna och bröstet. Eksemet på ryggen syns också lite mer. Han har dessutom letat rätt på "riviga" mattor och suttit och tokgnuggat fötterna och fotknölarna mot dem, så han var röd på utsidan av båda fötterna. Dock kan jag inte helt säkert säga att det är ägg, det har också varit varmt här i helgen och eksemen blir ju ofta sämre när han är varm.....Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Är han jättekänslig mot ägg (typ luftburen reaktion), eller är det värmen som gjort eksemen den här gången.... *suckar*
    Min dotter fick eksem av luftburet ägg. Hon blev rödflammig och klåda då vi stekte pannkakor tex.
    Även vid kontakt blev hon röd. Testa att gnugga ett kokt ägg mot Leos arm och se om han reagerar.

Så visst kan det vara eksem av luftburet ägg.

Men sen som du säger så kan det även vara värmeutslag. Jag själv har fått eksem i helgen i knäveck och armveck på grund av sol och värme... Har dock knappt inte varit ute, men man blir ju svettig inne också....
  • Twixie

Någon som vet om en fördröjning av reaktion generellt innebär förbättring eller försämring av allergin? Testade med rått ägg på sonen. Blev inget märke (tidigare har det kommit inom fem minuter och stora kvaddlar). På eftermiddagen dagen efter så började det klia precis där plåstret suttit och han fick som små röda knottror... men det var iaf 16 timmar efter!

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Twixie skrev 2011-09-03 08:06:58 följande:
    Någon som vet om en fördröjning av reaktion generellt innebär förbättring eller försämring av allergin? Testade med rått ägg på sonen. Blev inget märke (tidigare har det kommit inom fem minuter och stora kvaddlar). På eftermiddagen dagen efter så började det klia precis där plåstret suttit och han fick som små röda knottror... men det var iaf 16 timmar efter!
    Han fick helt enkelt en sen reaktion, funkar som patchtest funkar kan man säga. Vet inte hur det har gått innan. Men båda mina stora barn visade både på RAST (snabb reaktion) och på patch (långsam reaktion). Sena reaktioner innebär i praktiken att de brukar få eksem och ofta magproblem när de utsätts för ägg.
  • Jempajenny

Jag misstänker att min son fick en allergisk reaktion av Reliv (flytande paracetamol) härom natten. Någon som känner igen detta?

• Nenna B
    Kavat skrev 2011-09-03 19:51:17 följande:
    Han fick helt enkelt en sen reaktion, funkar som patchtest funkar kan man säga. Vet inte hur det har gått innan. Men båda mina stora barn visade både på RAST (snabb reaktion) och på patch (långsam reaktion). Sena reaktioner innebär i praktiken att de brukar få eksem och ofta magproblem när de utsätts för ägg.
    Då syns inte den sena reaktionen på pricktest? Om man inte uppmärksammar det hemma senare alltså?
  • Twixie

Tack Kavat Så sent som i våras reagerade han fortfarande på ägg (kokt som rått) inom fem minuter från det att jag satt på plåstret. Det har också blivit stora blåsor, man har också sett var han kliat sig om han har varit snabbare än måg. Men nu som sagt gav det ingen reaktion då utan han hade på plåstret i över en timme utan reaktion, därmot eftermiddagen efter så blev det knottrigt och rött. Ska pröva dock nästa gång med annat plåster, så att det inte är plåstret han reagerat på. Han får utlslag av "Cars" och dem plåstrena. Frågan är bara hur hans reaktion på ägg har förändrats, tidigare spydde han inom 15 min efter intag av ägg, undrar hur han reagerar nu. Skulle vilja veta, men vill ju inte provocera...

• LokesMammi

Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?

Loke 11/1-11
  • Twixie
    LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Skulle tolka det så om han fått höga värden på blodprov. Vi har aldrig gjort blodprov utan bara pricktest hos läkare. Pröva också på underarmen (undersidan alltså av armen), där är huden mycket tunnare.
Svar på tråden Äggallergitråden