• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-08-24 23:36:23 följande:
    Kolla innehållsförteckningen. Finns det inte med där så ska det inte innehålla något som inte står med där.
    Just vad gäller ett gäng vanliga allergener, (bla mjölk, ägg, soja, glutenspannmål, fisk, skaldjur mfl) så finns det väldigt strikta regler kring att det måste anges att det ingår i produkten - det får tex inte döljas under rubriken kryddor om det är så att det bland nån av kryddorna ingår tex mjölksocker som bärare utan måste då anges som "kryddor (mjölksocker) - typ.

Men däremot odeklarerad leverpastej ska man ju akta sig för eftersom leverpastej brukar kunna innehålla såväl mjölk, ägg, sojasläktingar, gluten och fisk beroende på märke (har för mig att den bredbara i Hemköps egna märke lyckas pricka in nästa alltihop - i varje fall när jag kollade härom året) medan tex de flesta av Scans bredbara är ok (de har i vissa fall allergener i samma lokaler men strikt skilt åt så att ev kontaminationsrisk via luftburet är minimal och vet många som har superkänsliga barn som äter deras produkter utan minsta problem).
    Inhandlade leverpastej idag. Köpte Scas gluten och mjölkfria, samt en liten rulle av någon skånsk leverpastej som enl innehållsförteckningen inte innehöll varken ägg eller mjölk. 
    När jag tittade runt bland pastejerna så såg jag faktiskt inte en anda som innehöll ägg....dock mjölk i en massa. Varför varnar man just äggallergiker för leverpastej då? På lappen om äggallergi som jag har står det att äggallergiker kan reagera på leverpastej, och jag antog att det var för att det innehöll ägg.....men det verkar ju nästan om om de flesta är äggfria....
    Vad gäller E-numren måste det vara skitsvårt att ha koll på alla. Är det något E-nummer som innebär äggprotein?? 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Yosa

E1105 är ägg men har glömt lite hur det ligger till. Tror de va ett ägg-lyzozym (osäker!) som finns i lagrade ostar. jag har hittat de i parmesan. Säkert flwer i tråden som vet mer om 1105

annars äggpulver, äggvita, äggula, ägg, äggprotein  

• Yosa

har aldrig hittat ägg eller 1105 i leverpastej sedan vi började med äggfritt för 5,5år sedan

• Sara 07

Hur har ni gjort vid introduktion av kyckling i kosten?

Dottern är snart 6 månader och äggallergiker. Har för mig att en del kan reagera på kyckling. Någon som varit med om det? Tycker att kyckling är en "snäll" och bra proteinkälla, när man ska börja införa kött i kosten. Men man kanske ska ta det lite lugnt med det såhär i brjan. Vad tror ni?

• Billabong

Vi gjorde inget särskilt med kyckling, det är ngt av deet min kille tycker allra mest om att äta och slevar i sig mängder av.
    Som jag uppfattat det, är det oerhört ovanligt att man reagerar på kyckling som äggallergiker. Men det förekommer.
    Är ditt barn väldigt allergiskt mot ägg?

Vad säger barnallergimottagningen/barnallergisjuksköterskan om det hela?
    Vi har gått på deras rekommendationer helt och hållet. Kyckling har aldrig nämnts som ngt vi behöver vara försiktiga med öht. Å andra sidan hade han redan ätit (burk)mat m kyckling i under närapå ett halvår innan äggallergin bröt ut med buller o bång.

• Sara 07
    Billabong skrev 2011-08-26 15:45:58 följande:
    Vi gjorde inget särskilt med kyckling, det är ngt av deet min kille tycker allra mest om att äta och slevar i sig mängder av.
    Som jag uppfattat det, är det oerhört ovanligt att man reagerar på kyckling som äggallergiker. Men det förekommer.
    Är ditt barn väldigt allergiskt mot ägg?

Vad säger barnallergimottagningen/barnallergisjuksköterskan om det hela?
    Vi har gått på deras rekommendationer helt och hållet. Kyckling har aldrig nämnts som ngt vi behöver vara försiktiga med öht. Å andra sidan hade han redan ätit (burk)mat m kyckling i under närapå ett halvår innan äggallergin bröt ut med buller o bång.
    Åh, vad skönt att höra! 

Det är så nytt för oss, så vi har inte hunnit få några direkta rekomendationer än. Ska träffa dietist snart och passa på att fråga mer.
  • LokesMammi

Min son's läkare sa att vi kan ge kyckling till min äggallergiska son. Jag tål inte ägg men kyckling! Nu iaf. Gjorde jag inte förr! =)

Loke 11/1-11
  • Twixie

Sonen äter kyckling men säger att han får ont i halsen av det. Vet dock inte om det kan ha med allergin att göra eller om det är dåligt minne av kyckling från när han hade halsfluss i vintras och åt en del kyckling. Att det liksom satt sig att kyckling = halsont, för han säger inget om halsont om han inte vet att det är kyckling han äter. Vet dock inte om det äö för att han inte säger något eller för att han inte känner något. Har däremot blivit mer försiktig med kyckling till honom. Kusinen som är äggallergiker (super) föredrar kyckling före annat "kött".

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Miralicia
    Minifer skrev 2011-08-27 01:47:39 följande:
    om man kan äta kyckling eller ej beror väl på vad kycklingen får för foder? Alltså om man är väldigt känslig
    Ja, det har med fodret att göra vad den ätit under sin uppväxt att göra. I varje fall när det handlar om kopplingen till ägg (sen visst att man kan reagera på kyckling i sig utan att reagera på något av de andra vanliga allergenerna som ofta kan ingå i kycklingfoder, men betydligt mer sällsynt).

Känner man sig lite tveksam/orolig för att införa kyckling så kan man börja med att testa med majskyckling (och då gärna ekologisk sådan om man kan hitta). De har helt klart fått det "renaste" och "snällaste" fodret.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Äggallergitråden