• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-08-24 21:51:24 följande:
    Leverpastej finns utan ägg o mjölk. Enl bvc sköterskan ska det finnas mjölkfri mjukost!
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Har inte jag hört talas om! :/ Loke har iaf inte reagerat "ännu" på leverpastej. Inte för att han får i sig så mkt men..... =)
    Loke 11/1-11
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-08-24 21:55:52 följande:
    Har inte jag hört talas om! :/ Loke har iaf inte reagerat "ännu" på leverpastej. Inte för att han får i sig så mkt men..... =)
    Ok....just ägg är jag lite rädd för då han hade rätt högt värde på RAST just på ägg, och då man kan få så kraftiga reaktioner på det. 
    Kanske måste våga lita på innehållsförteckningen. Annars får man väl ringa runt till leverpastejleverantörerna och fråga ut dem.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:58:26 följande:
    Ok....just ägg är jag lite rädd för då han hade rätt högt värde på RAST just på ägg, och då man kan få så kraftiga reaktioner på det. 
    Kanske måste våga lita på innehållsförteckningen. Annars får man väl ringa runt till leverpastejleverantörerna och fråga ut dem.  
    Det hade Loke med. Högsta siffran. Kanske inte ska ge honom leverpastej. Då finns det inget kvar just nu..... bläääääää
    Ja, ring runt du meddela sen! =) Det är bara en jag hittat som han kan äta som inte innehåller vete,mjölk o ägg.....
    Loke 11/1-11
  • Billabong
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    Vi litar alltid på innehållsförteckningarna. Borde vi inte det menar du?
    Är det fler som har fått info om/upplevt att innehållsförteckningar inte går att lita på? Isf undrar man ju varför de ö h t finns på matvarorna?

Min kille ÄLSKAR leverpastej och äter det nästan dagligen.  
  • Billabong
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg

Åh nej, så himla tråkigt att han fick i sig det.
  • Billabong
    Tanja f skrev 2011-08-24 23:07:50 följande:
    Barilla har också lasagneplattor utan ägg.
    Jaså? Har de olika sorters lasagneplattor? Våra står det tydligt att de kan innehålla spår av ägg på... Obestämd
  • Miralicia
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg
    Pesto innehåller parmesan och parmesan i sin tur brukar oftast innehålla Lysozym - E1105, ett konserveringsmedel som är framställt från ägg
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:39:00 följande:
    Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.
    Svarat dig i allergitråden, med lite påläggsförslag och en massa annat
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Äggallergitråden