• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie
    Kavat skrev 2011-09-04 18:56:08 följande:
    Både jag och barnen reagerar på plåsterhäfta. Bäst är faktiskt den som heter sensitive. Men du borde väl kunna se om reaktion bli under själva "kompressen" eller under plåsterhäftan? I alla fall om det inte spridit sig massor. Sätt ett helt rent plåster brevid?
    I och med att reaktionen kom så pass sent och att jag inte var beredd på det, varken att plåstret skulle sitta lnga eller att reaktionen skulle komma sent, så tänkte jag inte på att markera.  Han hade också Tänkte därför ta ett med vanligt plåster som han tål och testa, bara för att dubbelkolla att det var ägget och inte plåstret han reagerade på. Han hade hunnit klia på reaktionen så det var svårt att säga vad som var vad, det var liksom rött på ett större område . Han tål Bamseplåster av barnplåster men inga andra barnplåster.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • IdaVi
    Ela: Naturligtv is inte, men här gäller även spår av nötter som det faktiskt kan stå på en del varor man köper. vi vet inte heller vilka nötter ännu, förutom jordnötter och hasselnötter. väntar på att få träffa läkare och göra RAST-test. Men vi har medicin om det skulle köra ihop sig.
    Köldallergi har min systerdotter också. Tror det går bättre nu när hon är lite större och känner när det börjar komma/bli kallt... 
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • shine

Hej!
    Om jag ammar och slutar att äta ägg. Hur lång tid tar det innan jag märket något?

Har slutat med mjölkprotein och det tar ju 2 veckor för att gå ur mig. Sen tar det 2 veckor innan det går ur mitt barn. Är det samma för äggproteinet?

• Kavat
    shine skrev 2011-09-07 13:18:50 följande:
    Hej!
    Om jag ammar och slutar att äta ägg. Hur lång tid tar det innan jag märket något?

Har slutat med mjölkprotein och det tar ju 2 veckor för att gå ur mig. Sen tar det 2 veckor innan det går ur mitt barn. Är det samma för äggproteinet?
    Japp, samma med ägg.
    Men det brukar ju vara värst första dygnen och sen bli bättre och bätte. Mina har haft värsta magknipen 3 timmar efter intag, men sen har det lugnat sig så de var mycket bättre inom något dygn, även om magen/ bajs  och eksem brukar ta längre tid innan det blir ok. Men som sagt alla är olika.
  • shine
    Kavat skrev 2011-09-07 18:15:28 följande:
    Japp, samma med ägg.
    Men det brukar ju vara värst första dygnen och sen bli bättre och bätte. Mina har haft värsta magknipen 3 timmar efter intag, men sen har det lugnat sig så de var mycket bättre inom något dygn, även om magen/ bajs  och eksem brukar ta längre tid innan det blir ok. Men som sagt alla är olika.
    Tack för svaret. Nu sa jag försöka hålla mig borta från ägg också Cool
  • Twixie

Har mailat Polarbrod och frågat angående ryktet att de skulle pensla med ägg utan att skriva ut det i innehållsförteckningen. Får se vad de svarar Har däremot aldrg sett någon reaktion på M av ätit brödet och vi har ofta Polarbröds sortiment (olika) hemma. Ska bli intressant, men låter ganska otroligt att ett stort företag om Polarbröd "vågar" ha en ingrediens i brödet som är starkt allergen och inte skriva ut det. Men men, får se

• Minifer
    Gladhannapanna skrev 2011-09-05 20:51:33 följande:
    Hörde idag att polarbröd penslar med ägg! En på ÖF hade ringt och frågat och fick det bekräftat, inte tunnbröd tror jag utan bröd med brun yta! Ska ringa själv och kolla om ingen här redan har koll?
    vadå, hönökaka då eller? *gulp*
  • Twixie
    Lägger in konverstionen med Polarbröd här (tagit bort bara lite information som jag inte vill lämna ut som t.ex. min emailadress): 

Precis. Vi använder aldrig ägg i våra produkter.

Med vänlig hälsning

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 14:50
    Till: Konsumentkontakt Polarbröd
    Ämne: SV: Äggallergi

Tack för svaret, det betyder då att de heller inte "bara" är penslade med ägg heller?

Med vänliga hälsningar

Maria

Från: Konsumentkontakt Polarbröd
    Till: Skickat: fredag, 9 september 2011 13:18
    Ämne: SV: Äggallergi

Hej!

Våra produkter innehåller inte ägg.

Med vänliga hälsningar

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 06:51
    Till: Reception Polarbröd
    Ämne: Äggallergi

Hej,

Har fått höra ett rykte som jag bara skulle vilja få bekräftat eller förnekat. Det är att Polarbröd ska pensla sina bröd med ägg, trots att det inte står något om ägg på innehållsförteckningen? Innehåller några av Era bröd ägg trots att det inte står på innehållsförteckningen?

Med vänliga hälsningar

Maria

• IdaVi

*pustar ut* - Vad skönt att det inte finns ägg i deras bröd!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
Svar på tråden Äggallergitråden