• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie
    Gladhannapanna skrev 2011-09-10 09:04:55 följande:
    Jag fick samma svar på mitt mejl. Ska tala om det för den som skrämde upp mig!!!
    Haha, de måste undra när flera frågar om samma saker ungefär samtidigt Men skönt att kunna ta hål på ett rykte. Kändes dock lite konstigt att de skulle "våga" ha ägg i sina produkter utan att skriva ut det, dels med tanke på hur hårt det är reglerat i Sverige med innehållsförteckningen men också när de är så stort företag. De är ju inte ett företag som säljer bara till en liten lokalbutik Hade de haft ägg i, så hade de också säkert varit nedringda av arga allergiker som reagarat på deras produkter! Kan kanske tänka mig också att ryktet kan komma sig av att när man söker på "ägg" på deras hemsida kommer ett antal av deras bröd upp, men det är inte att de innehåller ägg utan att ägg finns med som serveringstips!
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Minifer
    Twixie skrev 2011-09-09 16:33:47 följande:
    Lägger in konverstionen med Polarbröd här (tagit bort bara lite information som jag inte vill lämna ut som t.ex. min emailadress): 

Precis. Vi använder aldrig ägg i våra produkter.

Med vänlig hälsning

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 14:50
    Till: Konsumentkontakt Polarbröd
    Ämne: SV: Äggallergi

Tack för svaret, det betyder då att de heller inte "bara" är penslade med ägg heller?

Med vänliga hälsningar

Maria

Från: Konsumentkontakt Polarbröd
    Till: Skickat: fredag, 9 september 2011 13:18
    Ämne: SV: Äggallergi

Hej!

Våra produkter innehåller inte ägg.

Med vänliga hälsningar

Konsumentkontakt

Från: Maria
    Skickat: den 9 september 2011 06:51
    Till: Reception Polarbröd
    Ämne: Äggallergi

Hej,

Har fått höra ett rykte som jag bara skulle vilja få bekräftat eller förnekat. Det är att Polarbröd ska pensla sina bröd med ägg, trots att det inte står något om ägg på innehållsförteckningen? Innehåller några av Era bröd ägg trots att det inte står på innehållsförteckningen?

Med vänliga hälsningar

Maria

Vad bra. Men den som svarade var ju inte direkt övertrevlig :P
  • Twixie

Minifer : Det var lite därför jag kände att jag var tvungen att fråga om det kan vara så att de "bara" har penslat med ägg... För den har man hört förut. Nej, det innehåller inte ägg, det är bara penslat med ägg

• mamma1970

Såg nån som tidigare hade skrivit nåt om paracetamol. Jag misstänker att min dotter reagerar på det. Hon har fått det två ggr (panodil). Då har hon fått samma symptom som om hon äter ägg. Är det nån mer som känner igen det?

• Jahajaj

Hej!

Är det någon av er med allergiska barn där de reagerat med anafylaxi som vågat sig utomlands på semester?
    Tänker främst på Thailand.

Vågar ni äta ute på restaurang här i Sverige eller går det inte lita på att kökspersonalen har kunskap om allergier (och t.ex. skär kött eller grönsaker på skärbrädan de just hackat ägg på?) Man vill ju inte att det ska finnas några spår alls :S
    Det enda jag förstått är att Mc Donald´s verkar ha bra rutiner vad gäller allergier, men man vill ju gärna kunna gå på andra ställen också ibland...

• Sousafon
    Jahajaj skrev 2011-09-18 03:27:07 följande:
    Hej!

Är det någon av er med allergiska barn där de reagerat med anafylaxi som vågat sig utomlands på semester?

Vågar ni äta ute på restaurang här i Sverige eller går det inte lita på att kökspersonalen har kunskap om allergier (och t.ex. skär kött eller grönsaker på skärbrädan de just hackat ägg på?) Man vill ju inte att det ska finnas några spår alls :S
    Det enda jag förstått är att Mc Donald´s verkar ha bra rutiner vad gäller allergier, men man vill ju gärna kunna gå på andra ställen också ibland...
    Vi son har inte haft någon anafylaktisk reaktion men har reagerat kraftigt. Vi har åkt utomlands, men åt inte mycket på restaurang. Vi vågar inte äta ute så mycket i Sverige heller, men vi är kanske onödigt försiktiga. Om det inte får finnas några spår hade jag knappt vågat äta på restaurang. Thailand låter läskigt. Hur gammalt är ditt barn och vad har det för allergier?

MacDOnalds och BUrger King äter vi på ibland. Visst, tråkigt, men det har i alla fall gått bra. 
  • Twixie
    Jahajaj skrev 2011-09-18 03:27:07 följande:
    Hej!

Sonen reagerar inte med anafylaxi men kusinen. De har varit ute och rest massor trots det. Sällan charter, eller snarare aldrig charter. De tar med sig ett kort på språket till det land/länder de ska resa där det står att S är allergisk och skulle han få reaktion genom maten på deras restaurang kommer de hålla dem ansvariga. I princip. Lite olika beroende på kultur. Det är ffa när de rest i kina, thailand och liknande länder. Inte när de rest till länder där man mycket mer kan göra sig förstådd. Men de har förklarat allvaret i hans allergi och att de kommer ta en reaktion på största allvar. Han har fått en reaktion en gång utomlands. Men då var det inte maten på restaurang utan glömde bort sig själv och handlade godis (tror det var snickers)... Däremot har de haft mer problem hemma i Sverige med nonchalans mot allergin.
  • Jahajaj

Tack för era svar!

Han är ungefär 1 år och det är ägg som är det stora problemet. Han har även fått utslag kring munnen av kyckling ibland, men har förstått att det kan finnas äggskal i kycklingfodret?

Själva språket i Thailand är inget direkt problem då vi har släkt som pratar thai, men däremot verkar det vara ovanligt med allergier där och är rädd att de inte ska förstå att även en liten mängd kan ge problem, då folk inte tar det så seriöst ens i Sverige... Trist att behöva hota med att man kommer vidta rättsliga åtgärder, men det är nog det som krävs!

• Soffifi

Hej!

Nu i veckan var vi hos läkare och gjorde nytt pricktest på ägg samt fick reda på resultat på blodprov vi gjorde för nån vecka sen.

På ägg hade hon ett värde på 0,32 och enligt läkaren räknas det inte alls som allergi när det är 0,3 eller under det. Hon fick en liten reaktion på pricktestet också.
    Nu sa läkaren att vi skulle testa att ge tillagat ägg hemma i små doser, t.ex. sockerkaka.

Låter detta normalt?
    Vi har inte märkt några kraftiga reaktioner men hon har eksem och problemmage.
    Hon är även allergisk mot sesam och jordnöt.

Tack på förhand! 

Svar på tråden Äggallergitråden