• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Sousafon
    Billabong skrev 2011-09-27 23:16:47 följande:
    Märkligt. Här rittar de runt pricken och för över storleken på reaktionen till barnets journal. Förra gången var den STOR, nu ingenting!
    Ja, det är nog så man brukar göra vid pricktest. Så härligt att allergin verkar ha växt bort!
  • Ela

Ja, verkligen alldeles fantastiskt, Sara! Det ger hopp!

Vi blir ju bara mer och mer medvetna om hur pass allergisk lillkillen är. Nu har han ju reagerat på luftburet ägg och för ett par veckor sedan fick han i sig en yttepytteliten bit äppelkaka och det slutade med en tur till Närakuten.

• Yosa
    Soffifi skrev 2011-09-27 22:31:08 följande:
    Hmm.. På vårt pricktest sa de bara att det blev en röd prick, alltså att hon reagerade..

hos oss ritar de runt pricken/kvaddeln och sen tar en tejp över. Då fastnar det ritade på tejpen ocm sedan sätts in i journalen
  • Billabong
    Yosa skrev 2011-09-28 15:38:32 följande:

hos oss ritar de runt pricken/kvaddeln och sen tar en tejp över. Då fastnar det ritade på tejpen ocm sedan sätts in i journalen

Exakt så de gör här med, förklarade nog lite väl kortfattat innan...
    Sousafon skrev 2011-09-28 08:10:42 följande:
    Så härligt att allergin verkar ha växt bort!
    Tack!
    Vi hoppas att det går bra på äggprovokationen senare... 
    Ela skrev 2011-09-28 08:18:11 följande:
    Ja, verkligen alldeles fantastiskt, Sara! Det ger hopp!

Vi blir ju bara mer och mer medvetna om hur pass allergisk lillkillen är. Nu har han ju reagerat på luftburet ägg och för ett par veckor sedan fick han i sig en yttepytteliten bit äppelkaka och det slutade med en tur till Närakuten.
    Tack Ela!
    Åh nej, luftburen reaktion nu också?!  Så tråkigt att det blir värre för din lille kille.

• Sousafon
    Minifer skrev 2011-09-21 22:07:45 följande:
    Jag måste bara rekommendera ett recept!! Gjorde tårta idag till sonen av äggfri vit kladdkaka och wwaah vad god den blev!! Slår vanliga gräddtårtor hårt på fingrarna tycker jag =)

bakomaten.blogspot.com/2011/09/aggfri-graddta...
    Den låter god! Ska baka tårta till min man idag och funderar på denna. HUr blir den i konsistensen? Blir den väldigt stabbig, eller blir det lite luft i den? Har gjort någon vit kladdkaka som mest blivit otroligt tung och söt. Denna ska dessutom serveras i morgon bitti, så då ska den helst inte vara för intensiv...
  • Jempajenny
    Sousafon skrev 2011-09-30 09:15:47 följande:
    Den låter god! Ska baka tårta till min man idag och funderar på denna. HUr blir den i konsistensen? Blir den väldigt stabbig, eller blir det lite luft i den? Har gjort någon vit kladdkaka som mest blivit otroligt tung och söt. Denna ska dessutom serveras i morgon bitti, så då ska den helst inte vara för intensiv...
    Jag gjorde den i veckan och den blev supergod! Lite smuligare än "vanlig" kladdkaka, men inte alls supersöt då det är både Kesella och citron i den. Snarare lite syrlig, faktiskt!. Men jag hade nog inte lyckats att dela den och fylla med grädde, då den som sagt var ganska smulig i koncistensen. Serverade grädde vid sidan av istället. 
  • maria12

nagon som vet hur snabbt man kan fa se reaktioner om man ater agg och ammar? Jag har namligen varit utan agg nu lange (samt massa andra saker) och pa lakarens inradan har jag sen drygt en vecka fatt borja ata agg igen (varje dag) och vi har inte markt nagon forsamring pa hennes avforing.....kan man kanna sig saker nu att det INTE ar agg hon reagerat pa? (Avforing blev battre sen jag tog bort sadesslag ur min kost, pa dagen efter det gatt 6 v sen jag tagit bort all mjolk, sa jag misstanker att det ar en av dessa saker)....

Hursomhelst, kan man pusta ut tror ni vad galler agg? Jag ger ju inte agg till henne direkt utan hon far i sig det via amning endast. 

• IdaVi
    Sara: Vad häärligt!  Kompisens son var allergisk mot allt möjligt från födseln, men alla hans allergier (inkl. ägg) försvann redan efter 1,5 år.

Här tejpar de också prickarna och klistrar in i journalen. 

Måste bara fråga vad ni tycker. Vi var ju med dottern på barnkliniken häromveckan för att diskutera Idas allergier (nötter och ägg). Vi tog pricktester på både nötter och ägg i somras och ägg visade lika stort (vet dock inte skalan) som förra året.
    Ändå tycker läkaren att vi ska testa att ge henne en bit bulle som är penslat med ägg?! Känns det realistiskt?
    Iofs har hon "bara" reagerat med nässelutslag den enda gången hon fick i sig en bit äggvita (hela kroppen blev full med nässelutslag). Och som läkaren sa: "Ni har ju medicin om hon blir dålig". Que?!

Jag tycker själv att vi lika gärna kan vänta, eftersom pricktestet visade på fortsatt allergi.    

Hur hade ni gjort?  

Perfekt med ett tårtrecept nu när båda barnen fyller år i slutet av oktober!   
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Soffifi

Behöver lite hjälp.

Idag när jag hämtade på dagis berättade de att vår dotter ätit en kanelbulle och blivit röd runt munnen efter det. De hade glömt av att de var penslade med ägg, vilket hon inte tål. Hon var fortfarande lite rödflammig när jag hämtade henne men de sa att det varit värre tidigare, nu har det övergått i mestadels röda prickar.

Hon har även bajsat nu ikväll och det var blod i bajset och i rumpan när jag torkade. Hon var lite förstoppad nu så det kan bero på det men annars, kan det ha samband med äggreaktion?

Vi har ju inte själva upptäckt att hon reagerat på ägg därför vet vi inte vilka symptom vi ska förvänta oss.

Tacksam för svar! 

• Soffifi
    Soffifi skrev 2011-10-04 19:51:17 följande:
    Behöver lite hjälp.

Idag när jag hämtade på dagis berättade de att vår dotter ätit en kanelbulle och blivit röd runt munnen efter det. De hade glömt av att de var penslade med ägg, vilket hon inte tål. Hon var fortfarande lite rödflammig när jag hämtade henne men de sa att det varit värre tidigare, nu har det övergått i mestadels röda prickar.

Hon har även bajsat nu ikväll och det var blod i bajset och i rumpan när jag torkade. Hon var lite förstoppad nu så det kan bero på det men annars, kan det ha samband med äggreaktion?

Vi har ju inte själva upptäckt att hon reagerat på ägg därför vet vi inte vilka symptom vi ska förvänta oss.

Tacksam för svar! 
    Puffar lite och lägger till att hon vaknade senare på kvällen och kräktes..

Svar på tråden Äggallergitråden