• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • Amelié77
    Caranlachiel skrev 2010-02-16 11:11:15 följande:
    Oj ställde en fråga i förra tråden innan jag såg att ni uppgraderat er... Vill bara hoppa in och ställa en fråga. Vi bor i ett nybyggt hus från 2007. Dvs allt är spikrakt och ordentligt. Men jag vill gärna ha det lite shabby chic i stilen och tycker det är svårt att få till när allt är så korrekt, ingenting är snett och vint och charmigt på det sättet. Har ni några tips på vad jag kan göra? Eller räcker det att fylla huset med shabby chic-inredning så kommer det få den känslan i alla fall?
    Har du bilder? Lite lättare att se om man t.ex. ser hurdant golv och köksinredning nu har...
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-02-16 08:43:31 följande:
    Heeej tjejjer.. Jag har precis beställt tapeten nu, blir denna www.wallpaperwholesaler.com/Shoppingcart/prod... Ska snart läsa igenom era bloggar, men ska först få en av ungarna till dagis o sen hjälpa snickaren att bära in bänkskivorna Ari... gott att se dig! Tänkte nästan skicka ut en efterlysning ... störigt med hantverkarna men skoj med ankorna har ni sniglar el varför just dessa små husdjur?
    Jättefin tapet! Var skulle ni ha den?
    Amelié77 skrev 2010-02-16 11:40:00 följande:
    Lööövli tapet! Jag vill också våga ha en sån tapet ju!
    Haha, våga, våga!
    Oj ställde en fråga i förra tråden innan jag såg att ni uppgraderat er... Vill bara hoppa in och ställa en fråga. Vi bor i ett nybyggt hus från 2007. Dvs allt är spikrakt och ordentligt. Men jag vill gärna ha det lite shabby chic i stilen och tycker det är svårt att få till när allt är så korrekt, ingenting är snett och vint och charmigt på det sättet. Har ni några tips på vad jag kan göra? Eller räcker det att fylla huset med shabby chic-inredning så kommer det få den känslan i alla fall?
    Oh, jag tycker det låter lite drastiskt att fylla huset med shabby chic inredning *hihi*. Men visst kan du alltid mjuka upp en annars strikt bostad med tyger, kuddar, plädar, fotografier och små stilleben. Känner du till den här sidan?: svenskainredningsbloggar.blogspot.com/
    Ägna några timmar (veckor, månader ) åt att titta runt hos alla duktiga bloggare och inspireras så skall du säker hitta din stil. Det tycker nämligen jag är viktigast att man får in personlighet och inte bara går ut och "köper sig" en stil. Vad har ni för intressen tex? Försök få in accessoarer kring det eller resor ni gjort tex... Tycker jag Lycka till!
  • Hannnas

MissG... tack den är mkt finare irl däremot tycker jag o du, VÅGA vad kan hända

Mage... taaackar, ja jag älskade den! var eg inställd på nåt klassiskt svenskt men det slutar alltid med nåt sånt här, ja så blev det ju i badrummet med ... vi ska ha den i köket ovanför panelen så små ytor bara...

Caranl........ jag tycker väl att ett hem som bara är "inrett SC" är skittrist, om du frågar mig detaljerna ska kännas personliga tycker jag, sen att det därmed BLIR SC det är nåt annat köp gamla fina möbler som du gillar, fixa o trixa... kolla om du har lite arvegods undanstoppat... jobba fram det som är NI kika runt som Mage säger i bloggar o kika... o hitta DIG i det du gillar

Mitt hus är iof gammalt men såpass ny och helrenoverat att det inte finns "charmiga småutrymmen" o skeva golv o sånt... men ist har vi feta golvlister, breda fönsterkarmar... o ja sånt... grunden gör mkt, o det gör inget om den är "rak" tapeter, gardiner golv, ja sånt gör mkt i sig

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • Caranlachiel

Tack för era svar!

Nej självklart ska jag inte köpa mig en stil, jag köper bara sånt jag tycker om och handlar mycket på auktion. Har börjat få till det i vardagsrummet nu som jag vill ha det iaf... Tack igen!

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Pums
    Jag tycker att det viktigaste med inredning, oavsett stil, är att inte stressa fram den eller köpa ett koncept om du förstår hur jag tänker.

"Shabby chic" tycker jag handlar om ett livslångt letande efter de rätta detaljerna och det ska inte gå att köpa på ett och samma ställe.

Börjar med att köpa små ting och möbler på loppisar och auktioner, de är ofta mer orginella  än nyproduktion och du blir garanterat ensam om att ha vissa saker.

Men skulle vara jätte kul att se bilder från ditt hem om du har?{#lang_emotions_smile}
  • Caranlachiel

Pums: Ja jag är nog lite för otålig... Vill bli klar! Har inga bilder tyvärr.

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Pums
    Caranlachiel skrev 2010-02-16 13:42:14 följande:
    Pums: Ja jag är nog lite för otålig... Vill bli klar! Har inga bilder tyvärr.
    Känner igen det där, det får gärna vara klart igår, hi hi!!

Är du på loppisar och så då?
  • Ari Gold
    Heeej tjejjer..Jag har precis beställt tapeten nu, blir denna www.wallpaperwholesaler.com/Shoppingcart/prod...Ska snart läsa igenom era bloggar, men ska först få en av ungarna till dagis o sen hjälpa snickaren att bära in bänkskivorna Ari... gott att se dig! Tänkte nästan skicka ut en efterlysning ... störigt med hantverkarna men skoj med ankorna har ni sniglar el varför just dessa små husdjur?
    Ja vi har sjukt mycket sniglar.... De började komma för ett par år sedan och nu har vi dem överallt även om ungarna plockar några hundra per kväll.

Jag har ju planer på att odla lite mer i trädgården osv. men det kommer aldrig att gå så länge vi har snigelproblemet kvar. Dessutom verar ankorna kul i övrigt.
  • Ari Gold
    Heeej tjejjer..Jag har precis beställt tapeten nu, blir denna www.wallpaperwholesaler.com/Shoppingcart/prod...Ska snart läsa igenom era bloggar, men ska först få en av ungarna till dagis o sen hjälpa snickaren att bära in bänkskivorna Ari... gott att se dig! Tänkte nästan skicka ut en efterlysning ... störigt med hantverkarna men skoj med ankorna har ni sniglar el varför just dessa små husdjur?
    Hur funkade det med frakt osv på den sidan? Skickar de till sverige?

Jättein tapet, men jag gillar ju mönstrade tapeter över huvud taget.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14