• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Pemberly

ElsaT:  jobbigt med huvudvärken, hoppas det blir bättre.

Mrs Sara: Jag hade problem med svullna fötter några dagar förra veckan. Det blir bättre om jag inte sitter eller står/går hela dagarna. Om de är svullna när jag kommer hem från jobbet brukar jag sitta eller halvligga i soffan med benen uppe i soffan (sitter liksom på tvären med min rygg mot sidostödet på soffan) och då brukar det bli bättre efter ett tag.

Vi har börjat handla lite saker till bebisen nu den senaste tiden. Mest småsaker hittills men vi har nyligen varit och tittat på säng och skötbord. Vi har dock inte jättemycket plats i varken vårt sovrum eller badrum så vi måste tänka efter hur vi ska få plats med det innan vi köper något. Men det kommer absolut att gå att få in en spjälsäng i sovrummet men behöver möblera om lite och mäta hur mycket plats det finns. Skötbord vet jag inte alls om det går att få in, men det behöver man ju faktiskt inte ha. Det går ju att ha en skötbädd som man lägger på tex något bord eller golv.

• Mrs Sara

Ewa: Grattis till havandeskapspenningen!

Lena: Enligt ultraljudet väntar vi en flicka. Ska göra ett tillväxtultraljud i början av september och då ska jag fråga om könet igen

Igår svällde jag ännu mer, mest på vänster sida. Vänster fot, ben och hand så idag har jag pratat med min bm och hon ville att jag skulle komma dit så det får kollas upp. Till och med foppatofflorna är trånga på vänster fot.
    Min gubbe fick med våld dra bort mina vigselringar igår.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • ElsaT

Mrs Sara: Usch vad jobbigt att svullna så! Hade lite problem med svullna fötter/vrister första veckan på värmeböljan men det blev bättre sen. Använder dock stödstrumpor så mkt som möjligt. Har rätt ytliga blodkärl och vill undvika åderbrock.... Stödsrumpor är toppen men man var ju inte så sugen att ha dom då det var 30 grader ute...

Ewa: Skönt med HP´n.

Lena: Vi väntar en pojke, det var tydligtKyss.

I dag är huvudet kristallklart igenSkrattande, skönt! Undrar om intaget av Niferexen en timme efter måltid och ihop med C-vitaminbrus gjort susen kanske? Sovit bra två nätter nu också.

Var ju och hämtade lite babygrejjor i går. Dom hade inte hunnit gå igenom kläderna än men vi fick en bilbarnstol, babysitter, babygym, gunga och skötbord. Deras vagn var rätt sliten men funderar på att ta den ändå och ställa  i stallet. Inte kul att få stalldoft på vardagsvagnen...
    Ska titta på en annan vagn i morgon och en kollega har en Emmaljunga som ser jättefin ut på bild, iofs 10 år gammal men bara använd till ett barn. Vad tror ni om en 10 år gammal emmaljunga, har det utvecklats mkt på den tiden?

• Mrs Sara

ElsaT: Min kompis har en Emmaljunga från 2000 och den ser riktigt fin ut fortfarande, den används nu till 3:e barnet.

Har nyss kommit hem från bm, mitt blodtryck låg på 120/60, fick lämna blodprov och urinprov och så ska jag tillbaka dit nästa vecka.
    Mitt sf mått hade stigit från 23 till 27 cm, pyrets hjärtljud pendlade mellan 135 -142 slag per minut. Tror att hon sov under undersökningen för när jag skulle lämna blodprov så började hon sparka som bara den
    Bm sa i alla fall att det är vanligt i dem här veckorna att man börjar att svälla. Så nu ska jag försöka ta det lugnt så ska vi se hur allt är tills nästa tisdag.

• Pemberly

Mrs Sara: Bra att du fått tid hos barnmorskan för att kolla upp dig när du är så väldigt svullen. Mina problem med svullna fötter har som tur är blivit bättre nu när det inte är så varmt ute. Jag vågar dock inte ha mina ringar på fingret längre, för en dag fick jag slita väldig för att få av dem och sedan dess har jag inte använt dem.

ElsaT: skönt att höra att huvudet känns bättre. 

• Glittran

trifolium - vi var också trångbodda när vi fick första barnet. Skötbord placerade vi ovanpå badkaret. Se till att få tag i ett stadigt - då fungerar det jättebra. Får ju lyftas bort varje gång man badar/duschar, hos oss lyfte vi ut det i hallen. Jag tycker det är bekvämt med skötbordet i badrummet, dels för att lätt ha tillgång till vatten, dels för att kunna sanera vid olyckor (ex sprutbajs...inträffar ibland den första tiden...)

Man klarar sig utan skötbord också, det är mest en fråga om arbetsställning. Men att köpa ett skötunderlägg och lägga direkt på golvet funkar ju också.

• Ewa

Vi vet inte riktigt heller vad för slags skötbord vi ska ha och i vilket rum vi ska ha det i.
    Känns för trångt i vårt badrum, så kvar blir själva barnrummet eller kanske i tvättstugan. Skulle helst vilja ha det i barnrummet, men funderar på det där med tillgång till vatten.
    Som du skrev, Glittran, förstår jag att det kan hända "olyckor".

• ElsaT

Finns ju smidiga nedfällbara skötbord att fästa på väggen. Vi fick ett sådant som vi tänkte sätta i grovköket på nedre plan. Dom vi fick det av hade haft det över toalettstolen, fungerade utmärkt.  
    Vi har ett trevåningshus med badrum och sovrum högst upp, tror det kan vara skönt med en skötplats därnere då man är på tomten eller sambons kontor som är därnere.

Vilket skötunderlägg är bäst? Uppe har vi en bänkskiva över tvättmaskin, torktumlare och ett par skåp så där tänkte vi ha en skötplats. Vi är totala bebisnybörjare... har inte ens vänner med småbarn som man kan spionera hos...

• ElsaT

Nu ska jag snart iväg på benvaxning och fotvård! Fick det i födelsedagspresent av sambon ( önskat mig det), lite nervös.... aldrig vaxat benen förut och är FRUKTANSVÄRT kittlig om fötterna men hoppas det ska gå bra. Är så trött på att raka benen och fötterna ser hemska ut...

Är det fler än jag som har mindre hårväxt på benen nu som gravid? Har sparat i nästan två veckor och då brukar jag se hemsk ut men nu är det rätt glest. Mysko...

• Mrs Sara

Bm ringde upp mig igår em och berättade att mitt urinprov visade att jag hade lite äggvita och protein i urinen, så jag ska lämna ett morgonurinprov på tisdag för att kolla igen och om de fortfarande visar då ska det skickas iväg på odling. Blir självklart nervös att det ska vara havandeskapsförgiftning men jag har inte högt blodtryck...

Vi ska ha skötbordet i tvättstudan, eller vi har bara köpt en skötbädd från barnens hus som vi har lagt på diskbänksplåten som är där inne. I vårat badrum är det rätt så trångt och så ville jag ha vatten i närheten.

Elsa: Hoppas att det går bra på vaxningen, jag tycker också att det växer mindre på benen nu när jag är gravid, vilket är riktigt skönt när man inte orkar raka benen själv lika mycket

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF