• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Glittran

Är också RH-negativ, vad jag vet gör de inget speciellt förutom att kolla någon gång under grav att man inte utvecklat antikroppar. Om mamma neg och barn pos får man en spruta efter förlossningen för att förhindra att man utvecklar antikroppar. (Normalt sett blandas inte bebis och mammans blod förrän vid förlossningen). Mitt första barn var neg som jag så jag fick ingen spruta då. Vad det här barnet är vet jag inte.

• Mrs Sara

Lena: Så jobbigt att man inte kan göra nåt åt åderbråcken mer än använda stödstrumpor och strumpbyxor. Oj redan nästan fixerad? Men i och för sig så frågade jag min bm när bebisarna brukar lägga sig till rätta och det var vid vecka 30. Sen om de inte låg tillrätta v. 35 så gör dem ett ultraljud.

Jelina: Mitt sf mått var 28 cm i tisdags, var då i vecka 28+6 så det är bara 1 cm som skiljer åt och jag låg mitt på kurvan. Så jag tycker inte att du behöver vara orolig.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Mrs Sara

Jag har fått svar på min urinodling nu och jag hade fortfarande bakterier i urinen så from idag äter jag antibiotika 3 ggr/dag i 5 dagar. Sen ska jag äta en kur i samband med förlossningen också...

• ElsaT

Lena 74: Eftersom mitt barn är positivt (fråga mig inte hur de kan se det, inte ens BM visste. Har inte tagit FV-prov) finns risk att bilda antikroppar om våra blod blandas. Tas ett par prov under grav för att kolla det. Nya rutiner nu är också att jag ska ta en antiimmuniseringsspruta redan i v30 + den som ges vid förlossningen. Detta så att kroppen inte ska stöta bort fostret vid nästa graviditet om det skulle vara positivt då med... Är barnet negativt gör man ingenting.

Vad jobbigt det låter med åderbrocken, stackare!

Mrs Sara: Trist med antibiotika, hoppas det hjälper nu då.

Tror jag haft lite sammandragningar i dagObestämd. Magen har blivit stenhård, Inte gjort ont men lite obehagligt. Han har dessutom huvudet upp mot revbenen på högersidan, kan inte sitta rakt upp för då trycker det. Klämmer jag lite där sparkar hanSkrattande så har han legat hela dagen.

• Ewa

Mikafikaa:  Jag tycker också att jag fått hår  på magen.  På benhåren märker jag ingen skillnad.

Nä sammandragningar kan vara jobbiga. Har haft både såna som är "vanliga" och såna som gjort ont. Det är ju inte utan att man börjar fundera på hur ont de kommande värkarna kommer göra.....fy då.

Mitt blodvärde och blodtryck har äntligen blivit mycket bättre. Så jag är inte alls så trött nu. Härligt!
    Mitt SF-mått var 28 sist och låg mitt på kurvan.
    Magen har vuxit  mycket på kort tid nu tycker jag. Och bebisen sparkar och rör sig för fullt. Ibland går hela magen från sida till sida, det ser ju för kul ut.

Vi har köpt på oss en hel del saker nu och jag tänkte börja tvätta upp lakan och sånt innan det ska användas.
    Har köpt Sensitive tvättmedel, men vet inte om jag ska använda sköljmedel eller inte. Har kompisar som gör både och. 
    Hur tänker ni andra om detta?? Onödigt med sköljmedel???

• Jelina068
    Ewa, jag kan inte leva utan sköljmedel. Till babyn använder jag skonas tvättmedel och LITE Ica sköljmedel (fd skona).
  • ElsaT

Jösses vad det är livat i magen! Han har farioch far fortfarande runt som en tok i magen. Som Ewa skriver det både känns och ser roligt ut när hela magen går i vågorSkrattande. Haft lite sammandragningar i dag med.

Är lite orolig inför att börja jobba igen. Har semester nästa vecka med sen ska det jobbas... Längtar på sätt och vis men tror det kommer bli tungt med hela dagar och resorna till och från jobbet. Under semestern har jag ju kunnat sova länge och lagt mig att vila en stund då fötter och ben blivit trötta...

• IdaVi

Jelina: Mitt mått var 28 nu när jag  var sist på 29+5. Förra graviditeten låg jag lite under vid en av kontrollerna, men det rättade till sig till nästa gång

Elsa: Visst är det lite småskumt med sammandragningarna. Magen blir ju stenhård! Min bebis verkar ju som sagt redan ligga neråt, och det förklarar ju varför jag alltid känner hickan mot min rumpa

Skönt att det går att fixa till om något skulle vara "galet" med blodgrupperna. Vad konstiga våra kroppar är egentligen

Jag körde med parfymfritt sköljmedel när Ida var bebis. Men eftersom hon fick eksem (som förmodligen berodde på hennes äggallergi som vi inte visste om då) så fick vi rådet från BVC att undvika sköljmedel. Håller med om att kläderna blir lite stela och tråkiga, men hellre det än ett prickigt barn. Så vi fortsätter utan, man vänjer sig

Apropå blodvärde så hade mitt också blivit sämre så nu käkar jag två olika sorters järntabletter. Niferex och en annan (förträngt namnet nu) som är brustabletter med C-vitamin.

Har två veckor kvar på semestern. På tisdag åker jag och mannen iväg på spa. Ska bli jätteskönt! Och veckan efter börjar inskolningen på dagis! Spännande värre!

Ha det bra tjejer!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ewa

Jag funderar på det här med kläd-storlekar. Har köpt lite neutrala kläder att ha i början i storlek 50 och 56, men blev nu lite orolig så dom inte blir för små......  Så svårt, man vet ju inte hur stor bebisen tänker vara när han/hon kommer ut.
    Hur har ni andra gjort??? 

• Mrs Sara

Ewa: Jag har inte köpt nånting i storlek 50, utan jag har köpt några plagg i 56 och resten i större. Jag utgår från storlekarna som min syrra hade till deras bebis och så tänker jag att det inte spelar nån roll om nåt plagg är lite för stort.

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF