Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Malten skrev 2011-02-23 13:07:53 följande:
    ett mirakel har skett! inatt vaknade noah bara en gång! han sov på mage (vände sig själv) och det kan vara det som är knepet här...hoppas verkligen det inte var en engångsföreteeelse
    skönt! min lilla får inte plats till att vända sig i sin säng så hon vaknar varje gång hon försöker! alltså vända sig från rygg till mage. mina andra barn har alltid sovit på mage och sovit så himlans bra, men denna lilla flicka somnar endast på sidan med tutten i munnen ;)
    hoppas han sover lika bra inatt :D
  • elinnnnn
    Fröken Catrin skrev 2011-02-24 20:21:40 följande:
    Här är det samma (när humöret är på topp) skrattar, fejk-hostar, verkligen springer i gåstolen. Hon blev superglad när hon insåg att det var skoj att ta fart och köra på våra fötter. Haha. Pratar och går på. Mest är det pappa hon gör ett tappert försök att säga, ma ma ma kommer typ när hon är kinkig eller sur. Haha. :)
    Som idag, vi satt på hennes lekfilt (hon sitter upp själv) och lekte en massa med hennes leksaker, men hoppsan sa så ville hon inte leka, utan tittar på mig och nästan klämmer fram en liten krokodiltår och gnyr fram ma-ma-ma. Då var det färdiglekt enligt henne. :)

Potatis fungerar inte alls här, det tycker hon verkligen inte om. Ingen "mat! heller för den delen, eller ja, morot gillar hon :)
    Gröt och frukt(puré) älskar hon verkligen :)

Hur sover hon på dagar och nätter? :)
    Här är nätterna underbara ca 19-06.30, men dagarna är helt knas. Om jag har tur så är det 2-3 ggr på ca 20-40 minuter styck. Blir lite jobbigt för både henne och oss, kan ju vara därför hon är kinkig också. Men vet inte hur jag ska få henne att sova längre. Spelar ingen roll om det är vagnen, famnen eller sin säng liksom. Hmm.
    haha det är så himlans gulligt med bebisprat :)

potatis funkar antagligen här för att det är det enda som hon fått som riktig smakis ;) jag har ju blandat i lite bröstmjölk också så smaken inte blir helt främmande. idag ska jag blanda i morot i potatispuren, hoppas hon gillar det, jag älskar morötter :D

på nätterna sover hon lite konstigt haha ibland somnar hon 20 ibland 21 ibland 22 ibland 23 oftast tar det 90 minuter tills hon somnar djupt. hon brukar vakna 3 gånger, dvs en gång i halvtimmen och då måste jag vara hos henne alla 3 ggr annars kommer hon inte sova vidare. sen vaknar hon vid midnatt ungefär och äter och sen runt 3-4..
    Inatt sov hon tex från 20.10, vaknade vid 21 och åt lite sen sov hon ända till 23.30 när vi gick och la oss, då fick hon äta lite till sen sov hon i sin egen säng till kl.4 då bytte vi blöja och hon fick äta lite till sen gick vi upp vid 7.
    runt 10 kommer hon få sova i max 90 minuter sen blir det lunch vid 12 och vid 13.30 kommer hon få sova igen max 2 timmar. igår funkade det rättså bra för att vara första dagen (jag följer ett sovschema som finns i en bok jag har hemma)

På dagarna vill hon helst att jag ska ligga bredvid henne hela tiden när hon tar tupplurar, eller ha henne i famnen...
  • elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-02-24 23:30:28 följande:
    ¨åh jag blir så chockad för varje dag numera det händer nått nytt varje dag.... idag har Mille börjat "prata" riktigt bebis bubbel o det är helt galet underbart att höra, innan så har dewt bara varit lite grann men nu är det verkligen prata prata prata :) 

Men en tråkig grej är att han troligtvis har fått förkylningsastma som min äldre son oxå hade men som växte bort, vi får se om de ger sig i luftrören eller om vi måste in med han igen och inhalera! i så fall ska vi få hem medicin så han kan inhalera hemma istället ! 
    visst r det så? jag ser framemot morgondagen just pga det, att det händer nåt nytt varje dag, livet är så spännande med bebisar hihi

hoppas han slipper astman :( stackars liten
  • elinnnnn
    Fröken Catrin skrev 2011-02-25 09:27:46 följande:
    Vad heter boken? :)
    Hoppas att det bli "bättre" med hennes nattsömn framöver:) Men skönt att hon sover bra på dagarna även om du måste ligga brevid eller ha i famnen. Här hinner man ingenting när lillan sover. För det dröjer inte innan hon vaknar igen. :P Haha. Tur att hon sover på nätterna iallafall, annars had ejag nog blivit lite smått galen. Haha.

Idag verkar humöret vara bättre också :) Skrattat en massa och myst som bara den :D

Ja, vi provad ju annat än potatis först. Fruktpuré bland annat. Kan ju vara därför hon ratar mat, för det är ju inte lika sött som frukten. Haha. Men morot gillar hon skarpt, men det är nog för att det också är sött :) Och vad jag fått höra så ska även morot påminna om bröstmjölk/ersättning i sötman, så det kan ju vara en orsak till :)
    ja alltså jag kan heller inte göra nåt när hon sover utan måste göra allt superfort när hon är vaken. superfort för att hon blir sur om hon inte får vara med och om hon ska vara med måste jag bära henne och det börjar bli lite för tungt ;)

Vi har gett henne avokado 1 gång, gröt (2 smakisar bara), banan 1 gång, gurka flertal ggr.... Men nu blir det bara potatis och igår blandade jag i lite morotsmos det gillade hon också. Hur många dagar ska man ge samma smakis innan man kan byta till en annan?

Ska kolla boken och skriva namnet här sen, fast den är på engelska men finns säkert sv översättning...
  • elinnnnn

boken heter>
    "the good housekeeping" illustrated book of pregnancy and baby care...

finns säkert liknande i sverige på svenska..

häri skriver dem tex sov schema och matschema osv.
    superintressant och jag som är en rutin människa älskar scheman ;);)

• elinnnnn

hej tjejer!
    hoppas allt är bra med er!

nu har jag gett min lilla lite smakisar ett tag, det hon smakat hittills är bara potatis och morot alltså som riktiga smakisar, idag gör jag squash till henne.
    Men vad mer kan man hitta på...ja förutom ärtor och majs...

Förslag på smakisar tack :D

• elinnnnn

malten> hittar inga palsternackor här konstigt nog haha, finns massa grönsaker i affärerna som jag inte ens vet vad det är! hahaha så jag får köra på det som jag känner igen. när du gjort ärter och majs trycker du genom den puren genom sil för att få bort skalen eller det går bra att ha kvar dem?? hur länge körde ni smakisar innan det blev en hel måltid? När började ni med kött? Min lilla är ju 6½ månader men har bara fått smakisar i 2 veckor.

Perssonlund skrev 2011-03-07 07:54:18 följande:
    Hej! Allt bra med er? Hur gammal är din tjej nu?  Min plutt äter allt nu. Men jag köpte burkar i början och fick lite tips utifrån dom =) Kan man inte använda typ allt?  Jag hittade några recept i en bok. Kan skriva lite av dom sakerna =)Det du har skrivit, presiljerot, haricots (ärtor), dom frystapåsarna med grönsaker som finns i affären =) 

ja jag vill ju inte köpa burkar här fast i och för sig har dem typ inget utbud iallafall bara massa frukt pureer och potatis/majs pureen. Jag vill helst köra på så naturligt som möjligt så jag gör allt själv. Min dotter är 6½ månad nu, vi mår bara bra, hur mår ni själva? Hur gammal är din? Ja, skriv gärna :D ja jag ska kolla fryasta grönsaker men det finns mest majs och ärtor som är frysta själva, jag vill inte blanda 2 nya grönsaker ifall om hon skulle reagera. Tar gärna emot fler tips
  • elinnnnn

malten> hittar inga palsternackor här konstigt nog haha, finns massa grönsaker i affärerna som jag inte ens vet vad det är! hahaha så jag får köra på det som jag känner igen. när du gjort ärter och majs trycker du genom den puren genom sil för att få bort skalen eller det går bra att ha kvar dem?? hur länge körde ni smakisar innan det blev en hel måltid? När började ni med kött? Min lilla är ju 6½ månader men har bara fått smakisar i 2 veckor.

Perssonlund skrev 2011-03-07 07:54:18 följande:
    Hej! Allt bra med er? Hur gammal är din tjej nu?  Min plutt äter allt nu. Men jag köpte burkar i början och fick lite tips utifrån dom =) Kan man inte använda typ allt?  Jag hittade några recept i en bok. Kan skriva lite av dom sakerna =)Det du har skrivit, presiljerot, haricots (ärtor), dom frystapåsarna med grönsaker som finns i affären =) 

ja jag vill ju inte köpa burkar här fast i och för sig har dem typ inget utbud iallafall bara massa frukt pureer och potatis/majs pureen. Jag vill helst köra på så naturligt som möjligt så jag gör allt själv. Min dotter är 6½ månad nu, vi mår bara bra, hur mår ni själva? Hur gammal är din? Ja, skriv gärna :D ja jag ska kolla fryasta grönsaker men det finns mest majs och ärtor som är frysta själva, jag vill inte blanda 2 nya grönsaker ifall om hon skulle reagera. Tar gärna emot fler tips
  • elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-03-07 10:28:58 följande:
    Ok, hehe men va skönt va? eller vill du igen nu när du skriver Bim?? haha här e mensen som bortblåst,underbart :) men jag ammar ju..hehe
    åsså det där med att man inte får mens när man ammar...Jag måste ju då skriva att jag helammar också och dem 2 senaste mens(arna) har varit som vattenfall...blääääää

men gött för dig att slippa ;)
  • elinnnnn
    elinnnnn skrev 2011-03-07 13:47:37 följande:
    åsså det där med att man inte får mens när man ammar...Jag måste ju då skriva att jag helammar också och dem 2 senaste mens(arna) har varit som vattenfall...blääääää

men gött för dig att slippa ;)
    Bubbis:inget påhopp så missförstå inte
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10