Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Fröken Catrin skrev 2011-01-10 01:30:52 följande:
    Styrkekramar till dig Bubbis10!!

Här ligger jag i sängen med näst intill ångest över vaccination imorgon. Har varit på akuten för att Nellie har varit så ledsen och skrikit så det inte går att trösta, men inte så konstigt efter att ha varit sjuk. Hon har ju precis blivit glad och pigg efter en öroninflammation och tre dagars-feber samtidigt och nu ska hon bli vacc. Känns inte alls kul eftersom jag tror att hon ska bli ledsen igen efter det :(
    Annars är det bra, rullar över på mage och tillbaka stup i ett och försöker ta sig framåt :) äter som en tok, ammar ca 6 ggr per dag och så äter hon gröt varje morgon och ibland blir det även lite banan eller fruktpuré som mellanmål :) hon är snart 5,5 månad :)

Varma kramar från oss i vinterrusket!!
    :)
    usch för öroninflammation, skönt att hon mår bättre. lycka till med vaccinationen!

BUBBIS! skit i honom, kör ditt egna race! styrkekramar
  • elinnnnn
    Regnbågslycka skrev 2011-01-18 00:43:03 följande:
    Förresten, hur sover era småttingar om natten?När somnar de ungefär om kvällen o när vaknar de sen?Kul o se hur olika de säkert är
    ~♥~ Mamma till en tösabit född 2007 & en påg född 2010 ~ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)

helt olika från dag till dag. ibland somnar hon vid 20, ibland 21, 22, 23. hon vaknar oftast vid 3-4 och vill äta och somnar om, vaknar igen vid 5-6 somnar om igen och vaknar och vi går upp alltifrån 7,8,9 hon sover 2-3 gånger under dagen beror på hur länge hon sover. är allt från 20 minuter till 1 och en halv timme.
  • elinnnnn

någon mer som känner sig livligare, gladare och mer energisk? tänker om det kanske är vanligt att man börjar känna sig som en människa igen när bebisen är ca 4-5 månader? haha, eller så är det annat, våren på G, effekten av mina vitaminer, eller annat.

• elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-01-19 09:49:59 följande:
    Idag blir lilleman 5 månader å ang mat så vill han absolut inte ha ngt annat än tutte vilket ledde till en NY kraftig mjölkstockning med hög feber, har fortfarande ont men går på ipren å alvedon...ska försöka lirka med honom idag å laga ngn puree för gröt avsyr han verkeligen men då han måste introduceras inför gluten så blir det en stänk med mjöl i maten med lite bröstmjölk...ngn mer som har en bebis som bara vill ha tutte? inte för att det gör mig ngt alls men jag blir lite orolig just för detta med gluten osv...
    grattis på 5 månaders dagen! men är bubbis bara 3 dagar äldre än min snäcka???!!! jag har för mig du födde mkt tidigare än mig.. hm kanske bara dagarna som kändes långa hehe

ang mjölkstockning, glöm inte pumpa ur lite. min lilla vill bara ha tutte, helammar fortfarande och hon tar inte ens napp utan suttandet ska göras på mig det också. dock inga problem med mjölkstockning, när hon suttar kommer det ju mjölk även om hon inte suttar för att hon är hungrig, så brösten blir aldrig riktigt fulla.

ang gluten så har jag ingen oro inför det. mina andra barn ammade ju inte ens såhär länge och gluten introducerades alltså inte under amningsperiod men det var inga problem... jag läste det ju nånstans att gluten ska introduceras under amningsperioden, men dem som inte ammar överhuvudtaget då???
  • elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-01-19 13:05:46 följande:
    Tackar :) haha men det var nog de extra dagarna som kändes låååånga då :) jag försöker pumpa ut lite å idag känns det bättre,går på alvedon å ipren åxå då det känns som jordens influensa å brösten gör apont. samma här, han vill bara helamma..jag har försökt med lite annat men han vill verkeligen inte ha ngt annat än tutte,han vägrar åxå nappen nu,den e ju inte alls lika mjuk som min tutte å hos mamma kan man ju ta sig en slurk emellanåt om man vill det åxå.hahaha
    Jo det sa min bvc till mig åxå att gluten ska introduceras under amningen men som du säjer, det finns ju dom som inte ammar alls..men jag antar då att det finns gluten i ersättningen?  Men hoppas du har rätt att det inte e ngn fara..

en annan sak-min lille krabat har ju blivit VÄLDIGT medveten om saker å ting, skriker jag till lite så slutar mamma genast att göra rent näsan osv....jag får ju hålla fast han lite för han bli helt vild när näsan ska göras rent,men jag måste ju...å får apdåligt samvete..iallafall jag försökte ge han renässans näsdroppar å han blir vild å rör sig å vänder å vrider så han fick några droppar i ögat :( det e väl ingen fara va? det e ju vanligt koksalt....han är i stort sett alltid glad men börjar bli väldigt bestämd med vad han vill å inte...å det visar han TYDLIGT! imon ska han ta vaccin nr 2..å jag bävar med en stor klump i magen..
    jo det kanske finns gluten i ersättningen men då får dem ju det från dag 1? lite konstigt, fattar noll haha

min lilla har redan fått 2 vaccinationer o hon gillar inte det alls! stackaren... om 1 månad är det dags för vaccination nr 3 :S det är bara att göra det och trösta så gott det går.
    ang näsdropparna så vet jag inte, har aldrig gett näsdroppar till mina barn
  • elinnnnn

bubbis och regnbågslycka: här får dem vid födsel, 2 månader, 4 månader och 6 månader.dem 3 senare är samma vaccin. ska skriva ner sen vilka vaccin det är för jag minns inte.

vad alla börjat med mat!!! jag har inte börjat ännu hahaha
    och vad nu hunnit med mycket redan! kör ni inte en tesked av en sak i en vecka innan ni testar nytt?

• elinnnnn
    Regnbågslycka skrev 2011-01-21 10:42:02 följande:
    Man gör de som känns bäst för ens barn Glad och som går bra!
    Man behöver ej köran hel vecka me samma sak, utan ett par dagar räcker gott o väl...
    när det sen gäller potatis, morötter o andra grönsaker (milda) så kan man nog göra lite som man vill.

Som igår sa bvc sköterskan att vår son kan äta gröt till morgon o kväll samt litet mål mitt på dagen, hon tycker han väger lite för lite...Han är 68 cm lång o väger 6,5 kg. Visst e han lång o smal men han följer sin kurva så fattar inte egentligen va hon menar o han äter väldigt bra, ÄLSKAR mat Solig
    aha okej :) vi ska resa bort om en vecka men planerar att börja med smakisar efter det tror jag. då är lillan 5 och en halv månad.

68 lång och 6.5 kg  är väl inte så jätte smalt? han kanske rör sig mkt ... min lilla är 63 cm ca och väger 6.6 okej det är för typ en månad sen men iallafall...
  • elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-01-22 02:53:35 följande:
    Hm, jag har börjat byta ut ett mål om dagen emot riktig mat nu men tycker att han bajsar VÄLDIGT lite..kanske 1 gng om dagen å då är det som en klump med klister?? wtf?? ska det vara så? han verkar inte ha ont i magen iallafall, sen undrar jag-kan man amma dom små för mkt? han älskar att tutta å tar bröstet till mat,gos,tröst å napp....en väninna påpekade att-hans mage får ju aldrig vila...nu blev jag jätteorolig ju..:(
    glöm inte ge vatten. och du tillsätter väl fett i maten?

ang att hans mage aldrig får vila, det säger min mamma också om min dotter hihi. men dem äter ju inte hela tiden dem suttar. inte min flicka iallafall. och då är det ju precis som om dem har napp i munnen bara. inte säger folk till en "magen får ju aldrig vila" när ett barn har napp... har inte lillkillen ont i magen så verkar han ju inte bry sig :)
    min lilla bajsar inte ens varje dag. kanske var fjärde, lite olika det där. helt normalt enligt BVC
  • elinnnnn

ang vaccinationer: såhär får barnen här (i saudiarabien).

Födsel: BCG
    2 mån, 4 mån och 6 mån: polio, DTap, HiB, Hepatit B, Rota vaccin, Pneumococcol
    9 mån, mässlingen
    Sen vid 12 månader osv andra vaccin.

Lillan har alltså vaccinerats 2 ggr,  (+ BCG som hon fick vid 2 mån eftersom hon inte blev vaccinerad i Sverige) + polio med flera vaccinet vid 2 månader och 4 månader och om en månad ska hon få det för tredje gången.

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10