Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Regnbågslycka skrev 2011-01-22 09:52:59 följande:
    Här bajsar lilleman inte ena varje dag alltid så dedär e så olika. Verkar han bara må bra och inte verkar ha ont i magen så Glad Konstistensen blir ju annorlunda när dem äter vanlig mat! Glöm inte att ge vatten, fast de gör du säkert redan! (?) Solig

Säger nog som elinnnnn oxå ang om magen får vila....och som du själv säger; han har ju tutten som tröst också så då kanske han bara suttar. Lilleman har ju inte tutte sedan ca 4 månader tbx. Han blev så frustrerad då jag som du har "platta" bröstvårtor, så då gick vi över helt o hållet till ersättning.
    elinnnnn skrev 2011-01-22 08:14:21 följande:
    ang vaccinationer: såhär får barnen här (i saudiarabien).

Födsel: BCG
    2 mån, 4 mån och 6 mån: polio, DTap, HiB, Hepatit B, Rota vaccin, Pneumococcol
    9 mån, mässlingen
    Sen vid 12 månader osv andra vaccin.

Lillan har alltså vaccinerats 2 ggr,  (+ BCG som hon fick vid 2 mån eftersom hon inte blev vaccinerad i Sverige) + polio med flera vaccinet vid 2 månader och 4 månader och om en månad ska hon få det för tredje gången.
    Aha...visste ej att ni inte bodde här i Sverige. Hur länge har ni bott där?
    Därför de var lite annorlunda med vaccinationerna!

-------------------------------------------------- ----------------------------------------

Förresten....Lilleman blev ju 5 månader i onsdags och som gåva fick han en gåstol av oss.
    Han ÄLSKAR den sååå mycket,  just friheten tror jag att han gillar mest Glad
    Att se hans lycka när han "springer" runt på golvet och höra hans skratt....de e helt underbart!
    vi har bott här sen ett år tillbaka :) grattis till 5 månader :) min lilla blir 5 månader idag. funderar också på gåstol. tror hon skulle gilla det, men vet inte om det är för tidigtt??
  • elinnnnn
    Regnbågslycka skrev 2011-01-22 14:45:54 följande:
    Tack så mycket & grattis till er lilla flicka!

Nej det är väl inte för tidigt....VÅr kille älskar som sagt sin gåstol och "springer" runt runt o skrattar som bara den!
    Bubbis10 skrev 2011-01-22 13:29:15 följande:
    japp jag ger han såklart vatten :) näe han har alltid gott humör,å e gladGlad  Jo han tar ju tutten till tröst,sova,napp å gooos...japp jag har ju åxå platta bröstvårtor men nu funkar amningen perfekt. Ja vi fick ju våra söner på samma dag exakt som vi planerat, hahaha jag ska åxå köpa gåstol till min lille, tror han som sin syster kommer älska den,Men jag köpte en badstol häromdan å det ska bli kul å se vad han tycker om den. jaaa deras skratt värmer oerhört..kramHjärta
    Japp dem har ju samma födelsedag de små sötnosarna Glad
    Badstol....Tänk annars på det att själva stolen till "Antilop"-matstolen från IKEA passar utmärkt som badstol (om du har en sådan) så slipper du lägga ut mer pengar hehe Tungan ute

Annars så bada tillsammans med honom Skrattande Jag badar ofta me prinsen...eller ja med båda barnen.
    Prinsen älskar att ligga på rygg o flyta o så plaskar han som en liten fisk hehe Hjärta
    Kramiz
    tack! hm ska se om vi kan köpa en i helgen då, hihi

antilop stolen använde jag på samma sätt med mina andra barn hihi
  • elinnnnn

puchelina> grattis i efterskott hoppas du hade en fin dag. vi har inte börjat introducera mat ännu. väntar på 6 månadersdagen men dagarna känns långa och jag börjar tröttna på att amma.....får se hur länge jag klarar av att stå emot/fortsätta amma. Jag vill egentligen fortsätta amma i hopp om att förlora massa vikt hm, och såklart för närheten till lillan och att bröstmjölk är bra.. lillan går upp i vikt som hon ska men jag väger fortfarande 72 :( vägde 79 innan hon föddes, efter förlossningen vägde jag 73.....

Bubbis, självklart kan man massera bebisarnas magar! det är ju tom bra för dem. men gör det på rätt sätt och med rätt tryck. typ halvmåne, börja på höger ljumske, upp till revbenen och ner igen avsluta i vänster ljumske.

• elinnnnn
    Oväntad skrev 2011-01-25 15:56:02 följande:
    hehe kanske inte skadar för han Solig Ammar ju i övrigt och en tesked majs tror jag varken gör till eller ifrån Glad

Men saken är den att jag tycker smakisar ska vara för att uppmuntra barnen att äta och då kanske inte avokado vore ett första alt..
    har aldrig hört att man ska ge avocado... är det nytt?
    se till att avocadon är mogen, annars är den hård och oaptitlig,
    jag älskar avokade, mogen med salt och citron. MUMS!
  • elinnnnn
    Oväntad skrev 2011-01-26 08:35:29 följande:
    Både BVC sa det och sen står det i barnmatsboken jag fick.. Jag tycker också avokado är gott till något annat.. Men inte bara avokado Obestämd och inte som en smakportion.. Finns liksom bra mycket bättre alt att locka med..
    aha okej. bor som sagt inte i sverige så jag får ju inte ta del av all ny(?) info från BVC:)
  • elinnnnn

bubbis: grattis till din lille prins som fick tömt tarmen hahaha skönt, lillan gjorde detsamma idag, hon hade sparat sen i förrgår :P

Fråga till alla!

Förresten, jag läste på nån blogg att BVC sköterskan sa att man inte ska/behöver mata bebisen på natten. Alltså att man ska SOVA mellan kl.00-05 INTE äta.
    Min lilla vaknar alltid runt 3-4 tiden och får äta... Jag skulle gärna vilja sova mer än 3 timmar i streck men det är inte så lätt att hindra lillan från att äta när hon använder min tutte som napp ;) Några tips?

• elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-01-26 13:00:19 följande:
    Tackar så mkt, jag e så lättad å glad :)

ang att äta på natten så ligger ju lilleman jämte mig å jag kan vakna av att han redan ligger å tuttar, hahaha men jag tycker man känner skillnad när han äter eller nappar på mig. Ge din lilla mat om hon behöver det å du som helammar ska inte sluta att ge på natten om hon vill ha det, nu är dom i den åldern att det krävs mkt mer mat då dom rör sig mkt mer.
    Min lille försöker krypa å tar sig faktiskt framåt, därav så kräver han mer amning nu åxå.
    Avokado älskar jag med örtsalt, kanske ska ge han en liten bit ren avokado som jag kör i mixern, haha
    ja min lilla har sovit med mig nu också i ett par veckor. började med att maken min blev sjuk och självmant flyttade till andra sidan lägenheten haha och då orkade jag helt enkelt inte bära över lillan till sin säng efter att hon ätit så nu har hon vant sig vid att sova i våran säng igen. men inatt fick hon sova i sin egen.. min lilla suttar typ varannan timme hela dagen, endast under natten som hon äter var tredje eller var fjärde timme. klart man känner om hon äter eller suttar men sen tänker man ju på växperioder och man kan ju inte veta om dem behöver sutta för att öka på mjölkproduktionen om man inte erbjuder :)

den eviga frågan, amma eller sluta hahaha jag kommer itne sluta förräns jag är helt säker på att jag vill sluta eller tills hon kommer på att det finns bättre att äta än mammas bröstmjölk haha
  • elinnnnn
    Bubbis10 skrev 2011-01-26 16:07:19 följande:
    haha min lille sover med mig jämt, bara vrider huvudet å suger tag när han vill ha sig en slurk..hahaha
    jo min lille är garanterat inne i en växt period. ang mat nu så ska jag bara ge 1 tesked om dan nu å vara MKT mer försiktig. jag ska amma iallafall 1 år :) undrar just om lilleman kommer tycka att ngt e bättre än min mjölk innan dess, hahaha busunge:)
    jag vill ocks[ amma iallafall ett år men vettekatten om jag kommer orka haha sen typ dag 1 så har jag velat fram och tillbaka ;) men som sagt så länge jag velar så kommer jag fortsätta amma för om jag börjar ge flaska/välling och jag sen ångrar mig kanske det är försent ;)

dagar när jag känner mig tjock och har lite ork, deppig osv osv så vill jag sluta amma och bara få återgå till det normala. fast å andra sidan så vill jag ju fortsätta amma för jag tycker det är mysigt och fortfarande hoppas bli av med lite vikt på detta sättet hahah och sen att bröstmjölk är nyttigt och att lillan gillar det gör bara det hela ännu mer underbart :)

lillabambi: naw vilken söting! hoppas livet blir lite smidigare snart. många kramar
  • elinnnnn
    Regnbågslycka skrev 2011-01-26 22:19:54 följande:
    Häp....alla missade visst mitt inlägg Obestämd

Ja ja..vår dag har iallafall varit underbar!
    sorry :) grattis till första tanden! jag trodde min lilla fick sin första för ett par veckor sen men den har inte spruckit igenom riktigt än :S Men 2 på G har hon iallafall :)
    Malten skrev 2011-01-27 09:23:04 följande:
    elinn ang detta att tappa vikt av amning så gör ju inte alla det, har tom hört dem som istället rasar i vikt när de slutat amma. sen finns det dem som rasar i vikt av att amma, men sen går upp allt igen när de slutar. 

jag kommer nog amma på ett bra tag till. noah vaknar också ofta och snuttar på nätterna, fast lite mindre ofta nu än för några v sen. jag funderar på om han trots allt får i sig för lite dagtid, det känns nämligen som han kissar mer på natten än dagarna. han äter ofta på dagarna också, men kanske för lite åt gången? ibland är han så ofokuserad på ätandet, tar nån slurk, börjar snacka osv... 
    nej alla gör inte det, det har jag verkligen märkt ;) haha jag har hoppet kvar om att gå ner i vikt när jag slutar amma. kanske kroppen jobbar på och tror att jag fortfarande ammar ävebn nr jag slutar? hoppas på det hehe

kanske känns det som att han kissar mer om du byter blöja mer sällan på natten? Min lilla har samma blöja på hela natten och den är minst sagt full på morgonen. På dagen byter jag var tredje timme ungefär.
    Min lilla äter heller inte så mkt per gång under dagen men det beror nog på att jag ammar henne oftare än på natten. På dagen ammar jag henne kanske varannan var tredje timme + när hon ska sova under dagen så hon är ju aldrig riktigt hungrig under dagen. sen blir hon som din son lätt distraherad på dagen och börjar le och skratta och fjanta sig mitt i maten hehe
  • elinnnnn

inatt har lillan sovit i sin säng igen andra natten i rad. hon sov från 23-4! sen snuttad ehon lite vid 4 när hon vaknade. men åt gjorde hon inte ordentligt förräns kl7 och sen vid 11.30. bra! roligare och skönare när dem äter mer sällan för då äter dem snabbare och mer (känns det som iallafall)
    nu ska vi ut och äta lunch jag och maken och lillan följer självklart med men hoppas på att hon tar en tupplur i vagnen hihi

ha en trevlig torsdag!

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10