Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

carohl skrev 2010-07-08 11:21:23 följande:
    Hej tjejer!

Idag går jag in i v 34 Skrattande Grattis till er andra som också byter veckor!
    Nallepuhmamma: Jag tror också att din bebis har sjunkit och när de gör det har jag läst någonstans att de inte rör sig på samma sätt längre... Om du ändå är orolig ring din BM, det skulle jag ha gjort om min oro var stor.

Ca kl 21.30 började jag att få sammandragningar som kändes som mensvärk. Jag brukar ej klaga men kl 22.40 sa jag till min sambo att nu har jag småvärkar och de går inte över. De håller i sig ca 2 min och kommer med 6-8 mins intervall. Jag ringde till förlossningen, de tyckte att 2 min att hålla i sig lät långt så jag skulle höra av mig om de inte gick över.
    En timme senare ringde jag igen och sa att det har blivit mindre mellanrum mellan värkarna och de gör ondare och de håller i sig längre.
    Vi fick åka in för att kolla, de tog en ctg-kurva som visade att bebisen mår bra Glad De kollade att jag inte börjat öpnna mig som tur var och min tapp har inte förkortats vilket också är bra. Men CTG-kurvan visade att mina värkar inte ville sluta så jag fick stanna kvar över natten. Jag fick en spruta för att värkarna skulle avta och en spruta för att lillans lungor ska mogna snabbare utifall hon får för sig att komma ut tidigare. De tog en ny kurva på mig imorse samt kände på mig och allt var bra.
    Jag fick åka hem imorse.
    Jag ska tillbaka imorgon för att ta en spruta nr två för hennes lungor utifall som sagt.
    grattis till ny vecka.
    oj vilken spännande och händelserik natt ni haft. skönt att allt är bra. jag hade på nåt konstigt sätt blivit glad om jag behövt åka in pga värkar tidigare än BF, jag vill ju ha ut min bebis nu hahaha, vet dock inte hur du känner, kanske lite tidigt om du nyss gått in i v.34?
    Vår dotter är beräknad att födas i augusti 2010
  • elinnnnn
    elinnnnn skrev 2010-07-08 11:13:09 följande:
    alltså det är sånt tryck runt mina ögon och jag ser helt suddigt, suddigare än vanligt även med glasögon på :S
    kan det bli så om man har mycket vatten i kroppen?eller är det nåt annat?
    alltså det är sånt tryck runt mina ögon och jag ser helt suddigt, suddigare än vanligt även med glasögon på :S
    kan det bli så om man har mycket vatten i kroppen?eller är det nåt annat?

INGEN SOM HAR NÅT SVAR?
  • elinnnnn
    carohl skrev 2010-07-08 11:37:48 följande:
    Ja det kan man verkligen säga Glad
    Nä jag vill inte ha nu, haha... Jag kan gå med på att hon kommer två veckor tidigare max men i mitt huvud har jag räknat med att hon kommer att kommer BF. Jag fick ju "tvinga" ut Michelle. Jag gick över då 8 dagar men men jag kanske har fel med denna lilla donna hon kanske kommer tidigare vem vet? Skrattande
    Hihi, ja men det är ju vanligt att man går över som förstföderska, det gjorde jag också. 11 dagar över faktiskt. med mitt andra barn födde jag dagen efter BF :)
  • elinnnnn

nu ska jag åka iväg och äta lite mat och sen till BM klockan 14.00 *längtar*

hejsvej alla tjejer önskar er en jättefin dag

• elinnnnn

carohl: jo jag googlade på det igår och vätskeansamling kan också sätta sig på ögonen. linsen drar åt sig vätska och därför blir synen suddig, typ nåt sånt hahaha

en vaginal undersökning är inte samma som en hinnsvepning. hinnsvepning görs ju innanför tappen, man måste alltså vara öppen för att kunna få till en hinnsvepning.

jag har bara läst dem senare inläggen men ska kolla igenom allt snart :) jag har nästan precis kommit hem, suck, jag hade tid hos MVC kl.14 men blev skickad till förlossningen men nu är jag hemma... skööönt :)

• elinnnnn

Idag under mitt BM besök så sammanfattade vi graviditeten hur den varit hittills och vi diskuterade lite om förlossningen. Jag sa till henne att jag var orolig för att komma försent in, då det gått väldigt snabbt dem 2 senaste gångerna. BM sa då att samtidigt som jag tycker det är nödvändigt att ringa till förlossningen ska jag också berätta att jag vill komma in pga tidigare förlossningar (syns ju i min journal hur snabbt det gått förr)

blodtryck har blivit högre, fast helt okej eftersom jag normalt har rättså lågt.
    hon kollade efter äggvite proteiner men det fanns inget
    hon kollade nåt annat också men jag har glömt vad det var.. :S
    och så skulle hon skicka iväg på sån urinodling för att kolla om jag har UVI...
    hb låg på 122, högre än förra gången så järnisarna hjälper ju :)
    SF mått var 34 bara men följer kurvan sa hon...
    Bebisens hjärtljud var uppe på 180 ungefär så hon fick mig till att vila och sen fick hon lyssna igen men hjärtslagen var fortfarande höga och därför skickades vi iväg till förlossningen för ctg .

väl på förlossningen så lugnade prinsessan ner sig lite och blev mest påverkad av sammandragningarna jag hade.
    för nyfikenhetens skull frågade jag vad riktiga värkar brukar ligga på. fast det sa hon var väldigt individuellt och att man med en bred mage inte behöver ha så starka värkar för att det ska göra nån nytta. typ 45 ungefär enligt den där monitorn. mina låg runt 22 och ett par ända uppe vid 25.. det var roligt att se :D

men nu är vi hemma iallafall och allting såg ju bra ut.
    det var barnmorskans fel att vi blev skickade till förlossningen haha
    hon kollade livmodern och bebisens huvud/läge osv innan hon kollade hjärtslagen.
    min lilla prinsessa protesterade vilt därför dem höga hjärtslagen :)

men det var trevligt att komma in på förlossningen och hälsa på lite hihi
    och barnmorskan jag träffade var supersnäll och söt, en äldre dam :)
    och jag berättade också hur mina senare förlossningar gått till och hon rådde mig också att ringa in när det börjar kännas och komma in tidigare.

så det känns väldigt bra. men hoppas lillan stannar i magen i 3 veckor till :)

• elinnnnn
    lilaemma skrev 2010-07-08 12:43:52 följande:
    "En del kvinnor kan börja se sämre och lite suddigt under graviditeten. Det kan bero på att man samlar på sig vätska i kroppen under slutet av graviditeten. Vattnet fyller även ögats vävnader och kan ge suddig syn eller till och med fläckar i synfälten.
    Berätta alltid för din barnmorska ifall du ser suddigt för i en del fall kan det även vara ett av de tecken som kommer i samband med en havandeskapsförgiftning."

från babyboom.nu

Tycker du ska prata med barnmorskan för säkerhetsskull.
    tack för ditt svar! jo jag tog upp det med barnmorskan idag, hon kollade blodtrycket som var lite högre än vad mitt brukar vara fast det är ändå inom normal värde.
    hon kollade även äggviteproteiner, men det fanns det inga.

det är väl det dem kollar om man misstänker havandeskapsförgiftning??

prickar i synfältet har jag lite då och då även när jag inte är gravid så det är inget jag bryr mig om faktiskt...
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-07-08 19:10:04 följande:
    Ok, nu e jag med :) skönt att det gick så bra då....jag ska ju dit den 12, samt den 14de å sen varje vecka :)
    jo hon pratade om att boka in flera besök, alltså oftare, men det blev inget. vet inte om hon glömde det eftersom jag blev ivägskickad till förlossningen eller om hon helt enkelt ändrade sin mening haha
    jag ska dit igen den 21e.
    Mandy86 skrev 2010-07-08 19:12:10 följande:
    Alltid lika skönt när man varit på kontroll och fått veta nya mått och värden!
    Men vilka hjärtslag! De senaste två gångerna har min bebis legat på 135 resp. 138, räknas väl som lågt då kanske!
    ja hennes hjärtslag brukar ligga på 150-160 ungefär.
    barnmorskan tyckte att bebisen var väldigt aktiv, men jag sa att hon faktiskt varit lugnare både idag och igår än vad hon brukar hahaha. men som sagt lite över 180 var det på nån gång, det var ju mest att hon inte lugnade ner sig på de 90 minuterna vi var på MVC som BM tyckte var oroande.

Pregga: jo men hon var inte så väldans vild idag, lugnare än vanligt faktiskt hehe
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-07-08 19:20:14 följande:
    vet inte om du läste mitt svar till denne innan ang havandeskapsförgiftning, jag var ju å kollade mig för detta idag med-exakt för det.
    dom kollar blodtrycket samt urin, mig kollade dom pga jag svullnat så mkt å fort om fötterna å händerna..men inget var det, tack å lov.
    jo jag läste ditt svar också :)
    som sagt kollade hon äggvite proteiner och nån annan sticka som hon stoppade ner i urinet, minns ej vad det var för men det visade inget iallafall.
    jag har också svullnat lite och har väger nu 81 kg :( jag har alltså gått upp drygt 1 kg på 2 dagar, toppen ....
    men som sagt, ingen havandeskaps förgiftning här heller
  • elinnnnn

njae det är nog andra gången tror jag dem kollat äggvite proteiner och 3 gången hon kollar järnvärdet, förra gången var det på min förfrågan.

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10