• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Veritas odium paret

Måste säga att denna tråden har gett mig många goda skratt samtidigt som jag nästan har lust att fälla några tårar när jag läser vissa självömkande inlägg.
    Vill ni döva/hantera/bemöta era känslor så finns det definitivt bättre sätt än att äta ihjäl sig.
    Missbruk hit och missbruk dit, skärp er istället {#lang_emotions_throwup}

• Anonym (LCHF)
    Stinky skrev 2010-02-19 10:10:54 följande:
    Wow. Halleluja.
    Ja tänka sig. Efter 20 år med bulimi.
  • Anonym (Malin)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 10:35:26 följande:
    Måste säga att denna tråden har gett mig många goda skratt samtidigt som jag nästan har lust att fälla några tårar när jag läser vissa självömkande inlägg.Vill ni döva/hantera/bemöta era känslor så finns det definitivt bättre sätt än att äta ihjäl sig.Missbruk hit och missbruk dit, skärp er istället
    Ja visst finns det bättre sätt! Men tror du att jag har valt själv att få ett matmissbruk?????
  • Anonym (been there)

Jag har själv varit i matmissbruk... för 2-3 år sedan kunde jag köpa hem och smälla i mig 4 semlor vid denna tid på året! Plus ett paket plättar med massor av sylt. Plus Gorby's piroger. Men jag såg normal ut, för jag spydde upp det igen - det är enda skillnaden.

Jag åt för att döva ångest, som till stor del hade med maten och vikten att göra, men inte enbart. Jag levde också i ett förhållande som inte var känslosamt.

Jag har kommit ur det genom att helt byta liv, helt bryta upp. Men även genom vissa knep i mitt förhållande till maten.

Om TS vill ha kontakt med mig så föreslå mig hur vi kan få kontakt. Jag vill vara anonym här.

• Veritas odium paret
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-19 11:30:33 följande:
    Ja visst finns det bättre sätt! Men tror du att jag har valt själv att få ett matmissbruk?????
    Få missbruk? Att gå så långt att man faktiskt uppfyller kriterier för missbruk är inget man "får" över natten, man måste kämpa länge och väl för att komma dit.
    Endast du kan bryta dina rutiner och endast du kan välja att fortsätta din bana.
    Men det är alltid trevligt att kunna skylla på nått.
  • Anonym (Malin)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 11:44:09 följande:
    Få missbruk? Att gå så långt att man faktiskt uppfyller kriterier för missbruk är inget man "får" över natten, man måste kämpa länge och väl för att komma dit.Endast du kan bryta dina rutiner och endast du kan välja att fortsätta din bana.Men det är alltid trevligt att kunna skylla på nått.
    Men allvarligt talat! Nej man får inget missbruk över natten. Men jag har haft ett missbruk i TOLV ÅR och har nyligen ens erkänt det för mig själv!
    Endast jag kan bryta mina rutiner - ja. Men det är ju som att säga till en alkoholist att sluta dricka bara sådär. Det är samma sak, bara inte lika uppmärksammat i media!
    Förstår du vad det är du säger till mig när du säger att det bara är att bryta mina rutiner? Att du får det att låta så jävla enkelt. Tror du inte att jag har försökt? Jag har försökt så jävla många gånger så du kan inte ana det!!!

Nu har jag fått professionell hjälp och är en bit på väg, men är inte ens halvvägs.

Dina ord sårar verkligen.
  • Anonym (dot.)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 11:44:09 följande:
    Få missbruk? Att gå så långt att man faktiskt uppfyller kriterier för missbruk är inget man "får" över natten, man måste kämpa länge och väl för att komma dit. Endast du kan bryta dina rutiner och endast du kan välja att fortsätta din bana. Men det är alltid trevligt att kunna skylla på nått.
    om du inte tror på matmissbruk behöver du inte svara i en tråd om matmissbruk. tråden handlar inte om matmissbruks vara eller ickevara.
  • Veritas odium paret
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-19 12:10:36 följande:
    om du inte tror på matmissbruk behöver du inte svara i en tråd om matmissbruk. tråden handlar inte om matmissbruks vara eller ickevara.

Tvivlar inte en sekund att ni missbrukar maten, tycker bara det finns så många andra medel/sätt att ta till för att bemöta eventuellt döva bort sina känslor istället för att medvetet äta ihjäl sig, för det gör man om man trots en skenande vikt upprepar samma misstag kväll efter kväll.
    I mina ögon är det bara korkat och pekar på noll självkontroll/disciplin om man sitter och yrkar på "men jag har ett missbruk", missbruk är inget man har, det är nått man skaffar sig och sedan medvetet och ihärdigt upprätthåller.
    Men du har rätt, jag har inget i denna tråden att göra, hade bara lite dötid på händerna.
    pls fortsätt med självömkande inlägg fyllda med ursäkter/bortförklaringar istället för att ta er i kragen.

• Anonym (dot.)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 12:26:43 följande:
    Tvivlar inte en sekund att ni missbrukar maten, tycker bara det finns så många andra medel/sätt att ta till för att bemöta eventuellt döva bort sina känslor istället för att medvetet äta ihjäl sig, för det gör man om man trots en skenande vikt upprepar samma misstag kväll efter kväll. I mina ögon är det bara korkat och pekar på noll självkontroll/disciplin om man sitter och yrkar på "men jag har ett missbruk", missbruk är inget man har, det är nått man skaffar sig och sedan medvetet och ihärdigt upprätthåller. Men du har rätt, jag har inget i denna tråden att göra, hade bara lite dötid på händerna. pls fortsätt med självömkande inlägg fyllda med ursäkter/bortförklaringar istället för att ta er i kragen.
    jag vet inte vad du tror att missbruk innebär.

tycker inte att folk självömkar. de vill ju snarare få RÄTT hjälp för att slippa må som de mår. och rätt hjälp i de flesta matmissbrukfall är inte "rätt kost och motion" utan det är tex KBT. vilket i princip alla sagt i den här tråden. det är väl ingen som säger att vi ska fortsätta vräka mat och tycka synd om oss själva?

det går inte att snacka om självdisciplin i fall med missbruk. det ligger i själva definitionen av ordet, man kan inte kontrollera sig. och vi är fullt medvetna om att vi inte har någon disciplin. det är ju just det vi behöver få hjälp med.

alla matmissbrukare i den här tråden söker lösa sin problematik. vi gör det genom att erkänna vårt missbruk snarare än fortsätta tjaffsa runt med massa dieter som allihopa i slutändan ingår i vårt missbruk. alltså vi erkänner att vår självkontroll och disciplin inte räcker till utan vi behöver hjälp att lösa missbruket så att vi kan få självdisciplin.
  • Anonym (dot.)
    Veritas odium paret skrev 2010-02-19 12:26:43 följande:
    I mina ögon är det bara korkat och pekar på noll självkontroll/disciplin om man sitter och yrkar på "men jag har ett missbruk", missbruk är inget man har, det är nått man skaffar sig och sedan medvetet och ihärdigt upprätthåller.
    vill bara påpeka vilken motsägelse det är att säga att vi har noll självkontroll men istället yrkar missbruk. missbruk ÄR noll självkontroll. de två är samma sak. och det är ingen här som påstått något annat.

sen kan du ju tycka att det är hur korkat som helst. jävligt intolerant dock.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...