Veritas odium paret skrev 2010-02-19 12:26:43 följande:
Tvivlar inte en sekund att ni missbrukar maten, tycker bara det finns så många andra medel/sätt att ta till för att bemöta eventuellt döva bort sina känslor istället för att medvetet äta ihjäl sig, för det gör man om man trots en skenande vikt upprepar samma misstag kväll efter kväll. I mina ögon är det bara korkat och pekar på noll självkontroll/disciplin om man sitter och yrkar på "men jag har ett missbruk", missbruk är inget man har, det är nått man skaffar sig och sedan medvetet och ihärdigt upprätthåller. Men du har rätt, jag har inget i denna tråden att göra, hade bara lite dötid på händerna. pls fortsätt med självömkande inlägg fyllda med ursäkter/bortförklaringar istället för att ta er i kragen.
du är ju lite lagom pinsam. din brist på vettiga åsikter är pinsam, allt du skriver är pinsamt att läsa, eftersom du faktiskt verkar tro på det du säger.
människor som har en "missbrukspersonlighet" har en obalans i hjärnan som balanserar välbehaget, dessa människor använder olika "droger" föratt återställa balansen, dem mår inte lika "bra" som alla andra gör, och det är inget man kan bota heller, det går att behandla med vissa mediciner och terapi, men det är inget man bara kan bestämma sig föratt inte ha, det är somatt säga till nån mer cancer att bestämma sig föratt inte ha cancer.
Det här är nått genetiskt, samtidigt är vissa människor från ett genetiskt arv där tex alkohol inte funnits tidigare, och dessa har inte samma motståndskraft som andra med alkoholkultur i generna. Tex samer och uramerikaner, enuiter etc. Tro det eller ej men vissa människor är födda att lättare hamna i missbruk, och det har ingenting med "viljestyrka" att göra.
Viljestyrka är ett tillfälligt "jävlaranamma" som varar korta stunder. skapad av kemiska reaktioner i hjärnan.