• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:34:08 följande:
    Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka. Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det
    Och jo, kroppen MÅSTE ha kolhydrater för att funka. Kolhydrater, fett och proteiner, vitaminer etc. Vad är det du inte förstår, egentligen?
  • Probably the best    in the

Men Stinky!
    Då tycker jag du förklarar för mig vad det är jag feltolkat! Istället för att gå ingång och vara så jäkla snusförnuftig, vem är det om är Allan Ballan just nu då?
    Den lilla mängd kolhydrater vi som äter strikt LCHF får i oss är försumbar i sammanhanget, då det handlar om kanske 5 % av det totala energiintaget. Mindre än så är det svårt att få i sig om man inte väljer att leva enbart på rent kött och smör, vilka en del förvisso väljer att göra. Däremot blir det ganska tråkigt i längden.

• Anonym (Malin)
    Anonym (LCHF) skrev 2010-02-18 20:35:38 följande:
    Det funkar visst för många med matmissbruk, bla för mig.
    Intressant. Är det den ENDA förändringen du har gjort? ATt ha gått över till LCHF? Jag menar att det visst kan fungera för människor med matmissbruk men att det inte fungerar med BARA en diet, utan annat tänk måste också till.
  • Anonym (Malin)

... tillägg till föregående: Och jag kan ju ändå prata för mig själv - och en ny diet är det sista jag behöver - jag som fortfarande har ett matmissbruk.

• Anonym (78)

Det är kanske skillnad på mat/socker missbruk.
    Jag som kan äta socker, godis, kakor och glass, vill bara ha socker inte så mycket mat.
    Och när jag äter socker kan jag äta så jag mår illa och får typ"baksmälla".
    Sen när jag inte äter socker på ett tag är jag inte så sugen på mat eller socker, men typ får jag fika en bulle eller så börjar det om, med frossandet.
    Kanske det är skillnad mellan om det är receptorer i hjärnan som nån sa, eller om det är ett missbruk där man vill äta för att döva något?
    Men kognetiv tearapi kanske kan funka för dem som missbrukar mat och inte rent sockret.

• Stinky
    Anonym (78) skrev 2010-02-18 21:09:47 följande:
    Det är kanske skillnad på mat/socker missbruk. Jag som kan äta socker, godis, kakor och glass, vill bara ha socker inte så mycket mat. Och när jag äter socker kan jag äta så jag mår illa och får typ"baksmälla". Sen när jag inte äter socker på ett tag är jag inte så sugen på mat eller socker, men typ får jag fika en bulle eller så börjar det om, med frossandet. Kanske det är skillnad mellan om det är receptorer i hjärnan som nån sa, eller om det är ett missbruk där man vill äta för att döva något? Men kognetiv tearapi kanske kan funka för dem som missbrukar mat och inte rent sockret.
    Jag tror på båda teorierna, att vissa är födda med större sockerkänslighet och en del dövar sin ångest med mat.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:52:10 följande:
    Men Stinky! Då tycker jag du förklarar för mig vad det är jag feltolkat! Istället för att gå ingång och vara så jäkla snusförnuftig, vem är det om är Allan Ballan just nu då? Den lilla mängd kolhydrater vi som äter strikt LCHF får i oss är försumbar i sammanhanget, då det handlar om kanske 5 % av det totala energiintaget. Mindre än så är det svårt att få i sig om man inte väljer att leva enbart på rent kött och smör, vilka en del förvisso väljer att göra. Däremot blir det ganska tråkigt i längden.
    Tryck på "visa endast", och läs.
  • Anonym (XXXXXL)

Hej på er igen! TS här.

Tråden har fått en vinkel där jag inte trivs. Ni får gärna använda tråden och disskutera vidare, jag nöjer mig med det som är.

Jag vet att jag är sjuk. Jag står i kö för vård, har stått i ca 5 månader och kötiden är upp mot 18 månader i värsta fall. Jag ska dock ta kontakt med min läkare (som skrev remissen till vården) och be om att få komma på ett besök för att prata om tidsaspekten.

Som sagt, jag smiter inte undan för att jag lämnar tråden. Jag vet att jag är sjuk och att det sitter i HUVUDET på mig. Spelar ingen roll för mig vad ajg har hemma i skåpen elelr vilken diet jag äter efter, jag överäter ändå!! Jag behöver annan hjälp. 

Frid vare med Er! Kram

• Anonym (Malin)
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-18 21:22:59 följande:
    Hej på er igen! TS här.Tråden har fått en vinkel där jag inte trivs. Ni får gärna använda tråden och disskutera vidare, jag nöjer mig med det som är.Jag vet att jag är sjuk. Jag står i kö för vård, har stått i ca 5 månader och kötiden är upp mot 18 månader i värsta fall. Jag ska dock ta kontakt med min läkare (som skrev remissen till vården) och be om att få komma på ett besök för att prata om tidsaspekten.Som sagt, jag smiter inte undan för att jag lämnar tråden. Jag vet att jag är sjuk och att det sitter i HUVUDET på mig. Spelar ingen roll för mig vad ajg har hemma i skåpen elelr vilken diet jag äter efter, jag överäter ändå!! Jag behöver annan hjälp. Frid vare med Er! Kram
    STORT LYCKA TILL!
    Jag är inne i processen, och vet att det GÅR att få ordning på det här - även om det är svårt!
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-18 21:13:59 följande:
    Tryck på "visa endast", och läs.
    Nej, det tänker jag inte göra. Det är bättre du sammanfattar så vi endera kan fortsätta och få till en givande diskussion eller så tar jag det om ett tecken på att du inte öht är intresserad av att få till något givande utan enbart vill provocera och få andra "oliktänkande" att framstå som små och dumma! Välj själv hur du vill ha det!
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...