• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

bröd är det svåraste... allt gf cf bröd måste i min mening rostas. I en särskild brödrost där man aldrig har glutenbröd. (vi har skickat med en till dagis också). Min erfarenhet är att även det mest misslyckade bröd blir gott om man gör det till vilöksbröd - skär det i småbitar och steker i lite olivolja med lite salt & vitlök.
    Det här märket har en hel del färdigt som är gluten och sojafritt på riktigt: http://garbofood.se/ jag har dock misslyckats med att köpa det, men jag vet att det ska finnas i häggvik, stor ica eller konsum.
    Ett helt ok bröd får man också om man tar receptet på fiberhusk påsen och använder Lailas gula mjölmix där det står glutenfritt mjöl- fråga gärna om du inte hittar det. Det blir också godare om man har finriven morot och honung. Och vill man ha det lite grövre kanske lite solrosfrö och krossade linfrön?

• kaffemamma

du, testa lägg frågan på Ban-forumet. Jag vet att det inte är så aktivt, men det finns några riktigt erfarna rävar. Särskilt en jag tänker på som jag kan maila och be henne svara på forumet när du lagt dit frågan.

• kaffemamma

Jag vill bara rekommendera en bok. Jag har gjort det förut, men det är en av få böcker som jag verkligen återkommer till och lär mig nytt av hela tiden. En autism-dietist som skrivit. Dels är det ganska mycket väldigt nyttig teori bakom de olika dieterna - hur det funkar i kroppen och vad som gör vad. Sen mycket praktiskt om allt från tillskott till i vilken ordning det kan passa att göra saker, om de olika dieterna. Bara igår reagerade jag på en ny mening som jag måste kolla nogrannare på: att man bör ta hand om "Phenols" först, sen kan man ta in B6, B12 mm. Nouring hope for autism heter boken och man beställer den här: http://www.nourishinghope.com/ 

• kaffemamma

Det här kanske är en intressant bok. Hm.

Healing Our Autistic Children
    Julie Buckley's new book takes aim at demystifying the 'whole-body phenomenon' of autism
    buckley

Julie Buckley has a pretty full plate: she is a pediatrician; mother of a daughter overcoming autism; breast cancer survivor; and now, author. 

She has written the just-released Healing Our Autistic Children: A Medical Plan for Restoring Your Child's Health, which brings home the point that autism is a whole-body phenomenon - not a disorder confined to the brain. Dr. Buckley breaks down the science behind methylation, immune dysregulation, and a host of complicated chemical and physiological processes into easy-to-understand concepts. After finishing the book--a surprisingly easy read considering all the science involved--it would be hard for the reader not to accept the whole-body model. 

"I wrote the book as an invitation for people who aren't sure whether or not the world is round to come look through the telescope," says Dr. Buckley. She  employs the kind of metaphors that make the book unintimidating for the new parent. 

The book is also aimed at educating the uninformed physician; to assuage any fears of 'pseudoscience,' the appendix contains almost 100 references, and 17 abstracts of critical studies.   

Dr. Buckley readily admits that before her daughter was affected at age 4, she was not a particularly well-informed pediatrician with regard to ASD, knowing only what she had been taught in med school.   When asked how she dealt with parents who  related stories of their child's regression, she pauses before saying quietly, "I told them they were crazy." 

And on the other side of the fence, Julie the Mom, like many autism Moms, remembers being in denial.But after accepting the diagnosis,she quickly got up to speed. She helped her own daughter improve remarkably via biomedical interventions, but she  wanted to also help spread the word.She speaks at conferences, trains other physicians, and now has written a book.

"It's all about building communication bridges," says Dr. Buckley. 

• kaffemamma

varning för receptlänken ovan - var för snabb där - många av recepten verkar innehålla "förjudna" grejer konstigt nog!

• kaffemamma

puh, jag är trött nu. Läser den där boken " a real boy" (tack för lånet Krickeline, jag är snart klar!) om en pojke som blir "frisk" efter bla IBT och biomedicin/ kost. Jag är helt enkelt grymt avundsjuk. De får diagnosen när han är strax innan 3. Börjar omedelbart GF / CF och IBT. IBT där de har minst tre utbildade terapefter som kommer hem till dem och tränar hela dagarna. Hon är hemma och kan fokusera på maten och allt annat som ska göras. Första veckan ser de fantastiska resultat. Föräldrarna är noga med att gå ut på egen hand en gång i veckan. Ha!
    Vi har hållit på med IBT i över 1,5 år. Gf / CF i över ett år. Vår kille fyller snart 6 och har ett språk som en 1,5 åring. Vi har strul med resurser och dagis. Systern hatar GF 7 CF kosten. Vi föräldrar jobbar.

• kaffemamma

kanske dags för en liten mingelträff med bokbyte snart? Vi kan låna av varandra menar jag.

Just nu tycker jag den här övervägningen är svår: att ha en lycklig fungerande familj nu vs att han en så välfungerande son som möjligt om x antal år.... ekvationen som är svår att få ihop.

Men om jag fokuserar på det som är bra: har en glad, mysig och kramig kille som trots allt går framåt. Syskonen bråkar aldrig. Man uppskattar den "normala" dottern enormt. Vi har stort stöd från våra föräldrar. Jag och maken är så glada för vår fina familj. Maken har fått nytt deltidsjobb vilket gör att vi får en aning mer pengar och jag kan ta lite färre kunder och gå hem lite tidigare på dagarna - en jätteskillnad! Så, visst har vi det väldigt bra på många sätt.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7