• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

RBK skrev 2010-03-25 22:49:21 följande:
    Hej,Jag har inte skrivit här på länge men läser och inspireras av kloka inlägg då och då. Jag vet att flertalet av er som skriver här inne kör med IBT. Vi har valt att inte göra det utan har mer haft fokus på Floortime, Hanen, SonRise och andra utvecklingspskologiska program istället. Det har givit mycket bra resultat i form av att vår son (som är fem år) utvecklats riktigt bra när det gäller lek och samspel. Däremot är han inte så bra på att sitta stilla och koncentrera sig, vilket vi inte minst märkt nu när vi fått en ny logoped som försöker göra tester och övningar med O. Han kan koncentrera sig i 3-4 minuter sen håller han för öronen och springer iväg. O ska börja sexårsverksamhet i höst och jag börjar bli orolig för hur han ska fixa inlärning av saker han inte tycker är så kul. Jag vet att i IBT är det en av grunderna - att man först ska lära sig att sitta still, lägga händerna på bordet - ge belöningar etc etc. Men finns det andra tips?
    Det är inte helt lätt att använda metoden på rätt sätt, och gör man fel är det lätt att tex förstärka fel beteenden. Kanska kan man hyra in lite handledning vid sidan om så att säga? Tex från Banyan / Psykologparters? Eller TBA-tränaren som fanns länk till här tidigare? Nu tror jag att du har bra koll efter allt jobb med floortime osv, men det kan ju vara bra med "levande hjälp" om möjligt. Appropå Floortime, kan inte flera maila till [email protected] (autism-biblioteket på Rosenlund) och berätta att det väldigt gärna vill se deras många Floortime-filmer? Om de ser att intresse finns kanske de bemödar sig med att omvandla dem från amerikansk VHS vilket jag tror att det inte är bara vi som har problem med att se....
  • kaffemamma

dåliga påsknyheter: allt godis vi kollat upp hitills innehåller glukossirap från vete....
    Jag har förträngt glukossirapen innan - den finns ju i det mesta. Kan rapportera att den i änglamarks rökta skinka är ok (från majs har jag för mig), men alltså inte den i Ahlgrens bilar, geléhallon mfl sorter från karamellkungen. Jag måste ringa Siarglass och hålla tummarna för deras mjölkfria sorbét som förstås innehåller glukossirap.

Goda nyheter: på mac donalds är det så vitt jag kan förstå helt säkert att äta pommesfritten och själva köttet. Det brukar vi beställa till sonen, ihop med juice, äpplen / morötter - alltså att de lägger en köttbit i en låda. Inget med ströbröd eller liknande ska stekas på samma yta. Däremot är det soja i ketchupen på Mac Donalds. Eventuellt är detta lätt åtgärdat - om man ber om ketchuppåsar istället så står det inget om soja i den innehållsförteckningen, däremot var det någoat annat som var lite vagt och ospecificerat så det måste kollas. Men man måste ju kunna köpa såna där små påsar från tex Heintz?

• kaffemamma

ska gå och kolla godis på gryningen... tänker mig just nu om jag inte hittar något att göra kola på cocosmjölk- det är jättegott, fylla ägg med gf / cf choklad och göra något smarrigt av mandelmassa. Och lite popcorn på det....

• kaffemamma

ingen aning dessvärre. Det är ju pyttemängder, men det kommer från vete, och vetet kan ju stanna kvar länge. Men de allra flesta glutenallergiker kan ju äta det - inte för att det har något med oss att göra som ni vet.

Långt utdrag ur ny bok med amerikansk sportstjärna vars son får autismdiagnos. Kan gissa att den kommer ha den biomedicinska vinkeln
    http://today.msnbc.msn.com/id/36120715/ns/today-today_books//

Zelia - nyfiken på hur det går för dig?

Krickeline - jag är skyldig dig en friterad banan & kaffe!

• kaffemamma

Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt....

• kaffemamma

vidarebefodrar ett mail från Siaglass:
    "Ja, all vår glukossirap kommer från vete om inget annat anges. Är Du
    glutenintolerant kan Du utan problem äta produkten eftersom den innehåller en mycket låg halt gluten. Är Du allergisk mot veteproteiner ska Du däremot undvika produkten. I våra ekologiska sorbeter, Hallon och Blåbär,  ingår inte glukossirap i receptet."

HIttade en jättegod glass på Goodstore vid nytorget (där jag förövrigt storhandlade godis, kakor osv som var ok). Märket är B´Nice "non-dairy Rice Cream" mycket mera glasslik än sorbén vi annars brukar köra på. De hade även en glass som verkade helt underbar "raw food" gjord på cahwenötter, men svindyr och ändå för hög i oxalater för oss.

• kaffemamma
    SaramedM skrev 2010-04-01 15:12:59 följande:
    havra är väldigt sällan och samma sak med vetestärkelsejo ibland blir jag det men det verkar inte göra någon skillnad för henne de veckor vi kört stenhårtjag orkar helt enkelt inte hur hemskt det än låter
    Sara, jag inser att min formulering lär fördömmande, så var det inte alls tänk. Jag tycker att det här är jättesvårt: redan från början har man ju läst överallt att det är så viktigt att vara noga på partikelnivå - att en del inte får effekt förrän minsta lilla "contamination" är borta. Men att få till detta i vardagen är ju en helt annan sak. Vi gör misstag, säkert omedvetna, men också medvetna. Tex förvaringen av glutenprodukter brevid glutenfria har vi slarvat med allt mer, matlagningsredskap kör vi samma (med disk emellan, men ändå) och senast förra veckan fick han ahlgrens bilar som muta vid psykologtesterna fast jag var ganska säker redan då på att deras glukossirap kom från vete. Först nu har vi slutat med sempermixen fast jag vet att flera pratat om mjölkkontaminering. Och jag undrar ju själv - gör vi allt för att kunna bedömma detta på ett bra sätt?? Det här är också en kille som biter och slickar på en hel del grejer, han får nog i sig det mesta på partikelnivå och vi gör så gott vi kan & orkar.

Hans mage har varit värre än någonsin under våren, sen vi provade mjölk i januari. Nu bestämmde vi oss faktiskt för att ta bort alla tillskott en kort period för att se om det blev bättre. Nu är diarreerna borta verkar det som och istället verkar han för hård.  Vi ska ge det några dagar till sen börja långsamt sätta tillbaka grejer och se vad som kan vara problemet.
  • kaffemamma

I vårt fall är det svårbedömt vad han klarar eller inte klarar. Han får ingen omedelbar reaktion på varken mjölk eller gluten, och små mängder verkar kunna flyta förbi obemärkt. Men det vet man ju samtidigt inte! Han har hela tiden dagar och perioder där han är mer eller mindre autistisk på olika sätt och då undrar jag alltid om det är kopplat till något: hur det varit på dagis, mat, träning eller bara vanligt humör. Väldigt svårt att se. Och eftersom vi trots allt fick en ganska tydlig reaktion efter några dagar glueten tex så vet jag inte om de pyttesmå mängderna också spelar in på toppar & dalar så att säga. Klurigt.

Goda nyheter - kanske inte nyheter för er - är allt det goda och helt godkända bröd som finns på Ica-häggvik. Ni som bor långt bort - kolla in brödmärket Garbo och se vilka produkter ni ska tjata på era handlare att ta in. Jag köpte krovbrödsliknande saker, flera olika bake-off och toast varianter, frallor mm. Inte nyttigast i världen, men inget otillåtet i. Har också hittat ett fryst vitlöksbröd i flera affärer som är rena godiset för alla i familjen, har inte märket nu. Och hittat ett bar recept som alla äter hemma - återkommer med det. Så, på brödfrontet ser det ljust ut.

• kaffemamma

Goda nyheter från GB ang glukossirap:

Vi skriver ut om våra produkter innehåller vete, Piggelin och Calippo är fria från vete. På vår hemsida http://www.gb.se/vara_glassar.asp kan du hitta alla våra glassar samt vad de innehåller, skulle en ingrediens innehålla veta skriver vi alltid ut (från vete).

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7