• kaffemamma

Han ska använad den för en egen, annan diagnos, i första hand. Jag träffade en läkare igår med sonen, ett obligatoriskt besök för de som vill sitta i en av de två nya hårdkammaralternativen som snart kommer till stockholm. Han hade jobbat med hbot i den traditionella vården och skulle helt enkelt informare om risker. Han var noga med att säga att det absolut inte finns någon vetenskaplig grund för att detta skulle hjälpa barn med autism, att han dessutom tyckte att trycket var så lågt så han var tveksam till om det gjorde något alls (när man behandlar dykare mfl så är det ju betydligt högre tryck men det är också då det kan bli biverkningar). Men vid det tryck som används i HBOT för våra barn så var den enda risken egentligen ont i örat när man går ner (något som man försöker motverka genom att sänka trycket väldigt långsamt). Öronproblem, liksom bråck måste kollas upp innan man trycker, och hade man någon gång haft punkterad lunga skulle man inte tryckas, annars fanns det inga risker menade han - mer än att det inte händer nånting då. Men, jag har träffat tillräckligt många som tycker det är det bästa de gjort för sína barn - vi kommer prova. Frågan är nu hård eller mjuk kammare. Jag tror mjukkammaralternativet tex ovan kommer att kännas kanon - om man var en aning erfaren själv. Men första omgången tror jag att jag kommer välja en hårdkammare med utbildad personal. Men jag gissar att prisskillnaden kommer att vara väldigt stor och att den enda egentliga skilllnaden är den egna känslan...
    Jag pratade med en mamma nyligen som provat hård & mjuk med sonen och sa att så länge trycket var det samma i mjukkammaren skulle hon alla gånger välja den - att man kan göra det bekvämt och mysigt där på ett helt annat sätt.
    Jag vill kolla mjukkammarens säkerhetssystem innan jag bestämmer mig: det som kan bli farligt är om det läcker ut syre i kammaren så att syrekoncentrationen blir för hög - då måste kammaren vädras. Hårdkammaren har ju mätare för det - jag gissar att mjukkammaren också har det, men vet inte säkert.

• kaffemamma

två kortis grejer: bästa och mest hållbara förstärkare för sonen är en liten Mp4-spelare som vi lägger på målstegen. Där laddar vi in sånger / videos från youtube - eller vissa scener från disneyfilmer. Just sånger från disney är nog det bästa.

Och en annan appropå mc donalds och vad som är ok enligt gf / cf: ketchupen i restaurangen har soja, påsketchupen bakom disk har glukossirap från vete. Så nu fär man väl börja gå omkring med småpåsar från heinz eller liknande.

• kaffemamma

appropå studenter som avlösare: det finns en 1-årig TBA-utbildning (KY-utbildning). Kommer inte ihåg var, men där skulle man ju vilja annonsera....

• kaffemamma

Ciao,
    ja det är väldigt olika hur det räknas. Om man är en timme i träningsrummet så räknar en del bara de faktiska träningsminutrarna (kanske 40?) och en del hela timmen. Det blir ju lite skillnad. Det där har varierat för oss beroende på direktiv från handledarna. Senaste tiden har vi räknat de faktiska minutrarna. Då brukar de få till 19-23 timmar på dagis och vi 2-6 timmar hemma varje vecka. Vi är ganska inkonsekventa vad det gäller hur mycket vi räknar med av det som vi tränar i vardagen. Oftast inte särskilt mycket, men har man haft en väldigt "bra" stund vid tex gungorna där han länge härmat sin syster i olika sätt att gunga, bett om fart många gånger osv så har vi räknat in den tiden i de olika övningarna. Vi tränar hemma efter middagen. Försöker lägga upp det så här även om det absolut inte alltid funkar: att vi båda är hemma i hysat god tid från jobbet, alla hemma ca 16.30. den ena lagar mat, den andra förbereder träningen. Äter kl 17. Har 18-18.45 till träning och en-till en tid med sonen. Vi har inte lyckats hålla vår ambition att ha varsitt träningspass varje lördag och söndag, oftast blir det bara ett pass per helgdag. Vi har också en avlösare som tränar ibland. De vardagkvällar hon kommer är hon med sonen och leker / spelar dator spel / läser en halvtimme, hon förbereder träning medan vi äter och sen tränar hon ca en halvtimme och sen vi en stund efter det om det är läge (beroende på humör osv) . Ibland kommer hon helgförmiddagar och får till i allafall en stunds effektiv träning. När ni ska planera träningen så kan det vara bra att tänka på att det är en del administration, åtminstonde var det det för oss första halvåret; ta fram bilder och annat material tog massa tid på kvällarna i början.

• kaffemamma

ny undersökning INte så munter läsning för mig, men kanske mer hoppingivande för andra:
    Kennedy Krieger Institute announced today new study results showing that when and how autism symptoms appear in the first three years of life has vital implications to a child's developmental, diagnostic, and educational outcomes. Published this month in the Journal of Autism and Developmental Disorders (Epub ahead of print), this study found children with early developmental warning signs may actually be at lower risk for poor outcomes than children with less delayed early development who experience a loss or plateau in skills.
    http://www.news-medical.net/news/20100421/Children-with-developmental-regression-at-increased-risk-for-more-severe-autism-Study.aspx

• kaffemamma

liten uppdatering från oss som kanske kan vara tankeställare vid magproblem.

Vi testade ju att återinföra mjölk ett tag i januari. Först ingen reaktion, sen vaken & ledsen på nätterna, sen ett par dagar rejält magont. Efter att vi tagit bort mjölken blev magen bara värre och värre, han har haft diarreer sen dess och fram till nyligen. För ett par veckor sen bestämde vi oss för att plocka bort alla tillskott. Tillskotten hade i och för sig varit lika som under hösten då magen fungerade fint, men många tillskott har ju diarre som biverkning. Och omedelbart så rättade magen till sig. Nu håller vi på och återinför långsamt: först enzymer, sen omega 3, nu kalcium och magnesium i mindre dos än tidigare. Än så länge går allt bra. Men ensymerna funderar jag på att ta bort för vi märker ingen skillnad. Samtidigt kan de ju i teorin åtminstonde hjälpa till att fånga upp gluten 6 mjölkpartiklar som smiter förbi (märket Trienza) så vi får väl se hur vi gör.

• kaffemamma

traditionella mediciner vid autism och adhd... Jag har egentligen aldrig tänkt tanken att det skulle vara aktuellt, och jag vet mycket lite om dessa. Ingen har heller föreslagit något sådant för sonen. Jag frågade en läkare om vi borde göra en ad hd utredning en gång och hon sa att eftersom autismen var en så övergripande diagnos så tyckte hon inte vi behövde det, men att vi kunde få prova ad hd medicinering om vi ville. Vi var inte intresserade eftersom jag inte upplever hans eventuella hyperaktivitet som särskilt besvärlig. Men jag har bara börjat tänka. Han kanske skulle kunna koncentrera sig på det han behöver om han inte behövde pilla på / bita på / rycka i allt hela tiden? Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?

• kaffemamma

Nu hittar jag inte i trådarna - jag har för mig att det var en länk till en artikel om självskadande beteende fr ett tag sen som många tyckte var bra. Jag skulle vilja hjälpa en kompis med lite att läsa om hur hon kan hjälpa sin son som dunkar huvudet och slår i väggar. Han har ingen diagnos men mycket låter allt för bekant. Förutom huvuddunkningarna är han för sig själv på dagis, har omväxlande diarré och förstoppning, många öroninflammationer och väldigt sen i talet.... Utredning är på gång, men det självskadande skulle hon behöva omedelbar hjälp med tänker jag.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7