• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Mycket intressant! Någon som har tillgång till hela artikeln? http://www.mdlinx.com/PsychLinx/xml-article.cfm/3114322

The ScanBrit randomised, controlled, single-blind study of a gluten- and casein-free dietary intervention for children with autism spectrum disorders
    Abstract:
    There is increasing interest in the use of gluten- and casein-free diets for children with autism spectrum disorders (ASDs). We report results from a two-stage, 24-month, randomised, controlled trial incorporating an adaptive 'catch-up' design and interim analysis. Stage 1 of the trial saw 72 Danish children (aged 4 years to 10 years 11 months) assigned to diet (A) or non-diet (B) groups by stratified randomisation. Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) and the Gilliam Autism Rating Scale (GARS) were used to assess core autism behaviours, Vineland Adaptive Behaviour Scales (VABS) to ascertain developmental level, and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder - IV scale (ADHD-IV) to determine inattention and hyperactivity. Participants were tested at baseline, 8, and 12 months. Based on per protocol repeated measures analysis, data for 26 diet children and 29 controls were available at 12 months. At this point, there was a significant improvement to mean diet group scores (time*treatment interaction) on sub-domains of ADOS, GARS and ADHD-IV measures. Surpassing of predefined statistical thresholds as evidence of improvement in group A at 12 months sanctioned the re-assignment of group B participants to active dietary treatment. Stage 2 data for 18 group A and 17 group B participants were available at 24 months. Multiple scenario analysis based on inter- and intra-group comparisons showed some evidence of sustained clinical group improvements although possibly indicative of a plateau effect for intervention. Our results suggest that dietary intervention may positively affect developmental outcome for some children diagnosed with ASD. In the absence of a placebo condition to the current investigation, we are, however, unable to disqualify potential effects derived from intervention outside of dietary changes. Further studies are required to ascertain potential best- and non-responders to intervention. The study was registered with ClincialTrials.gov, number NCT00614198.
  • kaffemamma

jättetack för alla svar om mediciner. Jag ska fundera och undersöka vidare! Jag tror att saker som bättre fokus på träning, hbot, förfina kost & tillskott får komma först, men jag ska prata med en läkare om saken också.

• kaffemamma

kjempekul, nej vi har inte testat HBOt än. Men av de som testat har jag träffat en som inte fått något resultat, en som fick ganska små resultat, men övriga tycker att det är det bästa de gjort för sina barn och att det har haft stor posetiv effekt. I sommar drar ett av de privata alternativen igång i Stockholm!
    den hrä artiklen har dykt upp lite här och var på sista tiden, kommer inte ihåg om jag länkat till den förut. Mycket intressant egentligen, men samtidigt komplicerat. Jag tror att den del inom BAN jobbar med liknande eller samma metoder via utländska läkare för sina barn. Undrar om det finns någon chans till försöksverksamhet här...??

• kaffemamma

"Fast for words" läste om denna metod utvecklad av neorolger för att utveckla språk mm i den boken jag fortfarande lånar av dig Krickeline. Har inte hunnit se detta än, lägger den här så att jag hittar länken och så att ni andra kan se såklart: 

">

de i boken fick detta betalt i USA, så ganska etablerad metod verkar det vara.

• kaffemamma

Jonathanmamma - vilka tillskott ger du?

Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???)  De jag pratade med igår menade att det  inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.

• kaffemamma
    moegumsan skrev 2010-04-28 10:33:26 följande:
    Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...
    Autism - magproblematiken handlar ofta om förstoppning. Även när det är diarré är det ofta förstoppning som är grundproblemet enligt DAN-läkarna. Min son hade inga uppenbara magproblem innan vi började med dieten (även om jag nu undrar om han inte hade ont utan att vi visste det) men när vi slutade med gluten bajsade ungen ut flera kilo på ett par dagar - gammal och unket, kändes verkligen som gammal förstoppning. Han satte stopp i toaletten....
    Kanske kan matsmältningsenzymer vara något för er?
  • kaffemamma

Vi har inte heller fått utslag på gluten tester - kan vara värt att testa ändå, men kanske i sinom tid, när ni kommit in i de nya rutinerna. Det finns en uppsjö olika enzymer som har lite olika "specialiteter". Vi har använt denna: https://www.houston-enzymes.com/store/product.php?c=1&p=4 som vi beställer häreifrån www.medhelse.no men det finns massor på vanlig hälsokost. De ska hjälpa till att bryta ner maten så att näringsupptaget ökar. Jag var orolig att det fanns en risk att kroppen skulle sluta producera egna enzymer, men jag har inte fått fram att så skulle vara fallet. Man ska egentligen ta till varje måltid. Om barnet kan svälja kapslar så gör man det, annars kan man strö det på maten (det gör de på dagis) och vi blandar i juice.

• kaffemamma

Tack för listan på tillskott, alltid intressant att se vad som ger effekt för andra. D-vitamin avråder norske dan-läkaren för om man inte kollat d-vitamin OCH kalcitrolvärdet. Har inte läst något om fobier i tillskottssammanhang vad jag kan minnas. I Julie Mathews bok "Nourishing hope for autism" tar hon upp en del om vad de oiak tillskotten används för osv.
    Ja, hans ständiga rastlöshet, stressen i kroppen, kan ju vara utslag av ADHD och då kan dessa mediciner vara till stor hjälp menar de. Han biter i tröjan, biter ihop tänderna, spänner sig, gör ljud, rasslar med fönsterkedjan maniskt, pillar på allt runtomkring sig. Jag har faktiskt börjat köpa bitringar till honom nu att ha framför TVn, annars bits och pillas det sönder så många böcker och annat som tydigen är skönt att bita i. Tänker att plasten i dem borde vara mer kontrollerad vad det gäller flalater ody än vanliga plastleksaker som han annars gärna biter i. Jag tror självklart mycket skulle vara vunnet om vi kunde komma tillrätta med det här - det har också blivit mycket bättre sen kostomläggningen, men går upp och ner. Frågan är bara vilken väg som är rätt att gå.... öka omega dosen är väl det enklaste att testa först kanske om magen tål det. Han får ca 12 ml / dag nu.

• kaffemamma
    intressant!

"Parents of children with autism often report gastrointestinal problems as well as picky eating and selective eating in their children. The purpose of this study was to evaluate the nutritional status and the nutrient intake in 111 Chinese children with autism, aged between 2 and 9 years. Anthropometric data were expressed as Z scores. A 3-day dietary recall was provided by the parents, and the data were compared with the national Dietary Reference Intakes (DRI) standards for Chinese children. The results showed that only nine of the autistic children (8.1%) were acute or chronically malnourished. From the remaining 102 patients, 67 (60.4%) were eutrophic and 35 (31.5%) had either overweight or obesity. Intakes of both calories and proteins were adequate in the vast majority of these children, but the calories from fat was lower than DRI in the same age group. The average intake of vitamin E and niacin exceeded 100% of DRI, and the intakes of vitamin B1 and B2, magnesium, and iron were between 80% and 90% of DRI range. However, the following nutrients did not meet the DRI requirements at all: vitamins A, B6 and C, folic acid, calcium, and zinc. Although growth was satisfactory in the vast majority of these children with autistic disorder, this study revealed serious deficiencies in the intakes of several vitamins and essential nutrients. "
    http://www.springerlink.com/content/b2t988w13923277x/
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-04-29 21:20:18 följande:
    Kanske konserveringsmedel och jäst, färgämnen och tillsatser är det som skapar överaktiviteten, jag skulle tro att socker i alla former gör det också.Sen i julas har vi hållt sträng diet, och vår pojk har faktiskt blivit lugnare, även om det beror på vad man jämför med!Istället för socker kan man använda stevia, finns på stevia.se, funkar retså bra oftast!Se upp för syntetiska kosttillskott, på www.firma-vital.se finns massa bra grejer, kolla in det! Just nu provar vi en avgiftningsgrej man har på fotsulan på natten som ska dra gifter ur kroppen därifrån. Om detta kan hjälpa någon är det ju bra! Kram!
    Hej!
    Tack för länken till var man kan köpa Stevia, det är inte lätt att hitta annars!
    Vi har inte gjort någon jästbehandling än, det står snart på tur. Hans kost är hyfsat fri allt detta utom jäst eftersom han äter bröd (gf / cf). Nu körde vi scd för kort tid för att egentligen kunna säga något om effekterna, men den månaden (förra sommaren) var han väldigt hyperaktiv, och som sagt, kosten är även sen dess hyfsat fri från dessa ämnen. Hans hyperaktivitet är nästan ständigt närvarande men växlar väldigt mycket i styrka. Ibland tycker vi att vi ser en koppling till tillskott och kost, ibland inte. Vi funderar vidare på om hurvida vi ska prova något methylphenidat eller inte...

Så här svarar norske läkaren på min fråga om hans inställning till methylphenidat:
    Min holdning til Metylphenidat (Ritalin / Concerta)
    er generelt negativ, 
    det er rein symptom demper , og har ingen positive effekter utover å gi bedret kosnsentrasjon og i såfall innlæring hos om lag 80% av dei ADHD barn som prøver det iflg studier.
    Samme effekt ( men ikkje samme biverknader )  er det vist ved bruk av
    diett ( Feigold / gfcf diett)
    Nikotin plaster
    TNS
    Neurofeedback,
    DMG
    Mg / B6 behandling.

Poenget mitt er at eg har ingen innvendinger mot å prøve,
    men vil alltid tilrå å forsøke andre tilnærminger før eller etter alt ettersom....
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7