Det kommer snart - i mars - en mingelträff som BAN kommer bjuda in till. Det hindrar ju inte att vi träffas även utöver det.
Zelia, var det så att ni hade två resurser till ert barn? Vi håller på och reder ut vad som gäller inför sonens sista år på förskolan. Inte helt lätt, och dessutom är det andra regler eftersom han går på ett föräldra och personalkooperativ.
Jag tycker att det är så konstigt att förskolan inte fått mer pengar till resurs nu än innan han hade diagnosen. Svaret från förskolan när jag frågat om vi kan hjälpa till genom att ansöka om mer resurspengar är:
- utifrån utbildningsförvaltningens perspektiv får (vår son) mer än 100% (kanske tom 150%) och (ett annat barn) får 100%. Förskolan är alltså beviljade högsta möjliga stöd. Det är förskolans ansvar att fördela resurserna på ett sätt som gynnar barnen bäst.
- Räknat i pengar så räcker detta sammanlagda stöd till en heltidsanställd.
Det där går ju inte riktigt ihop i mitt huvud... om två barn har rätt till över 100% -hur kan det vara en tjänst (hon är väldigt lågt betald vår resurs)? Och hur kan det finnas en maxgräns för vad förskolan får? Tänk om det visar sig att ytterligare barn behöver resurs??