• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • salamanca
    kaffemamma skrev 2010-02-25 09:03:44 följande:
    bröd är det svåraste... allt gf cf bröd måste i min mening rostas. I en särskild brödrost där man aldrig har glutenbröd. (vi har skickat med en till dagis också). Min erfarenhet är att även det mest misslyckade bröd blir gott om man gör det till vilöksbröd - skär det i småbitar och steker i lite olivolja med lite salt & vitlök.
    Det här märket har en hel del färdigt som är gluten och sojafritt på riktigt: garbofood.se/ jag har dock misslyckats med att köpa det, men jag vet att det ska finnas i häggvik, stor ica eller konsum.
    Ett helt ok bröd får man också om man tar receptet på fiberhusk påsen och använder Lailas gula mjölmix där det står glutenfritt mjöl- fråga gärna om du inte hittar det. Det blir också godare om man har finriven morot och honung. Och vill man ha det lite grövre kanske lite solrosfrö och krossade linfrön?
    På designtorget finns det speciella påsar som man kan stoppa brödet i & sedan ha i vilken brödrost som helst, håller gluten rester borta från ditt glutenfria bröd...
  • kaffemamma

enligt dr Helge Scott, Rikshospitalet , har kasein direkt effekt på Basofile
    celler, och kan ge histaminfrigjöring:

*Brief Report: "Allergic Symptoms" in Children with Autism Spectrum
    Disorders. More than Meets the Eye?*

J Autism Dev Disord. 2011 Jan 6;

Authors: Angelidou A, Alysandratos KD, Asadi S, Zhang B, Francis K, Vasiadi
    M, Kalogeromitros D, Theoharides TC

Many children with Autism Spectrum Disorders (ASD) have either family and/or
    personal history of "allergic symptomatology", often in the absence of
    positive skin or RAST tests. These symptoms may suggest mast cell activation
    by non-allergic triggers. Moreover, children with mastocytosis or mast cell
    activation syndrome (MCAS), a spectrum of rare diseases characterized by
    increased number of activated mast cells in many organs, appear to have ASD
    at a rate tenfold higher (1/10 children) than that of the general population
    (1/100 children). Mast cell activation by allergic, infectious,
    environmental and stress-related triggers, especially perinatally, would
    release pro-inflammatory and neurotoxic molecules. We speculate these could
    disrupt the gut-blood-brain barriers, thus contributing to brain
    inflammation and ASD pathogenesis. Increased mast cell responsiveness may
    define at least a subgroup of ASD subjects, who could benefit from
    inhibition of mast cell activation.

PMID: 21210299 [PubMed - as supplied by publisher]

• pcalma

En dum fråga: detta med mjölk o glutenfritt... Min flicka har ju autistiskt syndrom. Hon har dock ett "perfekt" verbalt språk. Vad är det som kan bli bättre ?
    Ms största problem är det sociala, krav, oflexibilitet, maten, peceptionen, aggressiva explosiva utbrott, långvariga!
    Hon har ingen utv.störn.
    Funderar starkt på att sätta igång med detta!! Vore det något för henne eller är det
    mer på barn utan tal o som är helt otillgängliga som man märker skillnad?

Hur förklarar man att hon inte får äta vissa saker?

• FinaFamiljen
    pcalma skrev 2011-01-09 23:42:41 följande:
    En dum fråga: detta med mjölk o glutenfritt... Min flicka har ju autistiskt syndrom. Hon har dock ett "perfekt" verbalt språk. Vad är det som kan bli bättre ?
    Ms största problem är det sociala, krav, oflexibilitet, maten, peceptionen, aggressiva explosiva utbrott, långvariga!
    Hon har ingen utv.störn.
    Funderar starkt på att sätta igång med detta!! Vore det något för henne eller är det
    mer på barn utan tal o som är helt otillgängliga som man märker skillnad?

Hur förklarar man att hon inte får äta vissa saker?
    Efter vad jag förstår så kan allt bli bättre. Barnen reagerar väldigt olika, vissa mycket och andra lite, vissa med framsteg på det ena området och andra på ett annat. Innan man provat vet man helt enkelt inte.
     Våra barn har anammat det bra. Men för att undvika onödiga konfrontationer så köra vi efter det här receptet i hela familjen - vi har alltså inga saker med mjölk och gluten hemma. På förskolan äter hon ju sällan det som andra äter, har istället sin egen matsedel. Men både "det stora köket" och hjälpredan i förskoleköket (de lagar inte maten där) vet om vad som gäller och de ordnar mat till henne - mycket pannkaka, pasta, korv och köttbullar. De bakar särskilda kakor till henne till firanden och så. Så det funkar bra.

Visst har vi haft lite problem, mest med att hitta bra och fungerande frukostalternativ, men nu flyter det på. Vi tänker inte så mycket på det längre.
  • Jonathanmamma

Fråga om Omega-3.
    Jag och en annan mamma har diskuterat bästa Omega-3. Hon har sett att Pikasol forte fått bäst i test, men jag vet inte om det är "rätt" för våra barn. Någon som har några idéer?? Själv kör jag Eye-q sedan 3 år till Jonathan med mycket gott resultat.

TAcksam för svar
    Anna

• FinaFamiljen
    Jonathanmamma skrev 2011-01-10 19:25:52 följande:
    Fråga om Omega-3.
    Jag och en annan mamma har diskuterat bästa Omega-3. Hon har sett att Pikasol forte fått bäst i test, men jag vet inte om det är "rätt" för våra barn. Någon som har några idéer?? Själv kör jag Eye-q sedan 3 år till Jonathan med mycket gott resultat.

TAcksam för svar
    Anna
    Vi kör plus-EPA och morEpa junior till våra. Sonen tar en av varje, dottern bara morEpan x2 - hon gillar inte smaken av den andra. PlusEPA hade vi nog velat köra, eftersom den vid vår start var den som vi tyckte hade bäst forskarstöd (en nyare stark studie, gäller dock adhd vill jag minnas).
    Jag tycker absolut att omega3 har effekt på båda våra. Dottern blir lugnare tycker jag, och sonen mer fokuserad - båda mer uppmärksamma. Visst är det svårt att veta vad som ger vad, men vi tycker det känns bra så vi fortsätter så här. Ibland funderar jag över dosen, vi kör ju rätt hög dos nu, men den känns rätt nu i alla fall.

Passar på att inflika en fråga också... Är det för sent att komma in med vårdbidragsinfo:n till er bok nu/snart? Jag skäms över att jag inte fått ändan ur än, men det är så jäkla mycket att göra hela tiden..!
  • Jonathanmamma

Tack för svaret Moegumsan!! Ska genast vidarebefordra detta till mamman jag pratat med.

Det går jättebra att komma med infon till boken. Jag har själv haft dåligt med kraft och ligger efter i bokskrivandet (och allt annat), dels pga sjukdomar, maken har också jobbat mycket samt att en viss orkeslöshet. Vet inte varför men ordinerar även mig omega-3
    Mail: [email protected]

Kram
    Anna

• Vidarchefar

Pust! Vilket jävla kaosliv. Jag har inte orkat med att skriva ett enda ord och inte heller följa någon annan tråd än denna... ni dominerar, allihop!

Korta frågor som ni mer erfarna kanske kan svara på.

Vår dotter på två år har börjat acceptera att man lägger tabletter och kapslar i hennes fruktpuré så världen av kosttillskott har äntligen öppnat sig för henne. Vi har än så länge bara gett henne Omegakapslar + Kalcipostabletter.

Vad mer bör vi fokusera på först och främst?

Magnesium + B6?
    (kan magnesium vara farligt i för höga halter? Här påstås det så:
    www.suite101.com/content/treating-autism-with-vitamin-b6-a56264)

Zink?

B12?

Våra barn har börjat med kasein- och glutenfri kost för en vecka sedan. Ni andra som kör med detta: hur lång tid tog det för er att upptäcka några effekter - om några? Är det någon av er som inte har fått någon som helst effekt? Mjölk plockade vi bort redan i november, men gluten försvann förra veckan.

Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).

• FinaFamiljen
    Vidarchefar skrev 2011-01-12 23:01:26 följande:
    Pust! Vilket jävla kaosliv. Jag har inte orkat med att skriva ett enda ord och inte heller följa någon annan tråd än denna... ni dominerar, allihop!

Korta frågor som ni mer erfarna kanske kan svara på.

Vår dotter på två år har börjat acceptera att man lägger tabletter och kapslar i hennes fruktpuré så världen av kosttillskott har äntligen öppnat sig för henne. Vi har än så länge bara gett henne Omegakapslar + Kalcipostabletter.

Vad mer bör vi fokusera på först och främst?

Magnesium + B6?
    (kan magnesium vara farligt i för höga halter? Här påstås det så:
    www.suite101.com/content/treating-autism-with...)

Zink?

B12?

Våra barn har börjat med kasein- och glutenfri kost för en vecka sedan. Ni andra som kör med detta: hur lång tid tog det för er att upptäcka några effekter - om några? Är det någon av er som inte har fått någon som helst effekt? Mjölk plockade vi bort redan i november, men gluten försvann förra veckan.

Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).
    Hej! Vet inte om jag har så många svar den här gången, för vi har heller inte kommit igång med kosttillskotten. Vi försöker få ordning på att ge kalcium, men utöver det är det bara omega (och i vissa fall probiotika). Vet inte hur man ska tänka, för jag hakar också upp mig på att många DAN-rekommendationer verkar innebära så pass höga doser att "skolmedicinen" anser de vara skadliga. Vi tänkte "komma undan" genom att köra Amy Yaskos protokoll istället, men det är ju även där en påtaglig kostnadsfråga... Så just nu  står vi och väger mest. Har varit fullt upp i alla fall. IBT och PECS, hitta ett bra komplement för att jobba mer på det rent sociala och kommunikativa, få igång fungerande förskoleresurser med utbildning och handledning, få dieten att funka, ta hand om sjukdomar... ja, man har att göra.
    Det enda vi vet i dagsläget, är att vi ska försöka göra lite tester för att se om barnen verkar vara intoleranta mot  några andra födoämnen. Sen får vi se. Vi har simskola på g, och fyller dagarna alldeles utmärkt utan mer saker nu. Kosttillskott borde vi ju ta ställning till, men jag vet helt enkelt inte hur jag ska börja.

Angående tid innan effekt. Vi märkte vissa saker väldigt fort, sen är ju frågan om de framsteg vi sett under hösten kan kopplas till kost eller bara till andra insatser - det är ju svårt att veta. Magarna har ju blivit bättre, men killens mage slog faktiskt lite över åt andra hållet så det är inte helt bra nu heller. Bättre magfunktion och mer uppmärksamhet/öppenhet var det vi märkte snabbt.

Tror det finns många som inte märker någon skillnad alls. Frågan är ju hur länge man provar, och som sagt hur man ska veta vad framstegen egentligen kommer av...
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7