• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • cruz

Jag tror också att även små små framsteg betyder mycket, mycket för barnet. Jag läser om Stanley Greenspans floortimebok och den är så uppmuntrande. Även de barnen som aldrig lär sig prata kan ha ett meningsfullt liv och varma relationer med nära och kära. Detta är ju det viktigaste av allt. Vi drömmer om att våra barn ska kunna prata, få kompisar, utbilda sig, skaffa partner etc, men livet kan ju vara bra utan allt det där. Min son kommer nog aldrig att få barn eller gifta sig. Jag har accepterat det. Men han kommer att ha ett liv där han får utvecklas, kanske jobba med något som känns meningsfullt för honom och ha sina bröder, oss och kanske någon kompis. Eget boende känns också avlägset för honom (fast han är ju bara sex år så vem vet egentligen om framtiden). På tal om recovery så fick jag veta att ett av våra fd grannbarn som fick autismdiagnos som 2,5 åring idag har blivit av med diagnosen som 7 åring (har också fått IBT i tre år precis som vår pojke). Lyckliga lyckliga dem...

• UnikFamilj

Har varit på kurs i helgen, i sensomotorik..! WOW säger jag bara!  Vi har ju tränat enligt den här metoden under snart ett års tid mer eller mindre kontinuerligt, men vi kommer "börja om från början" nu när min förståelse fördjupats. Jag är HELT övertygad om att det här är ett stort område för de allra flesta barn med autism, och ffa för de barnen som har större problematik med tydligare påverkan på motorik och perception = den gruppen som IBT oftast inte är lika verksam för... Jag ska börja träna min egen förmåga att hjälpa genom att provköra på maken... =D
    Mycket handlar ju om att individanpassa för våra barn, men här kan man verkligen tala om vikten av tidiga insatser. Släng in lite sånt här i Denvermetoden och sen skulle barnen med de största problemen få chans att komma ut ur sina skal och briljera.. =) Jag är HÄNFÖRD! 

• kaffemamma

Åh - spännande! Var kan man gå sådan kurs?

Och förlåt att jag inte svarat på era uppmuntrande inlägg förut - ni har så klart rätt - klart det händer saker.

• UnikFamilj

Jag gick på hos Ragnvald på Sensomove (typ Hedemora, Dalarna). Han är erkänt duktig, och har varit med länge. Det var första kursen av det slaget hos honom på vääääääldigt länge, men med lite tur kanske det kommer fler. Överlag så är det lite kris på den typen av utbildning i Sverige just nu, finns några men det är en del olika skolor och den basen jag vill åt är den från INPP (google it om du vill...). Han som ffa stått för utbildning i Sverige innan, har PRECIS slutat med det tyvärr... Bra teoribas och seriösa människor. Kursen jag gick nu var för bedömning och genomförande av ett sk school programme, lite basprogram typ men det är ungefär det vi följer hemma med barnen så det passade mig väldigt bra.

• mamma al
    UnikFamilj skrev 2012-09-24 10:01:50 följande:
    Har varit på kurs i helgen, i sensomotorik..! WOW säger jag bara!  Vi har ju tränat enligt den här metoden under snart ett års tid mer eller mindre kontinuerligt, men vi kommer "börja om från början" nu när min förståelse fördjupats. Jag är HELT övertygad om att det här är ett stort område för de allra flesta barn med autism, och ffa för de barnen som har större problematik med tydligare påverkan på motorik och perception = den gruppen som IBT oftast inte är lika verksam för... Jag ska börja träna min egen förmåga att hjälpa genom att provköra på maken... =D
    Mycket handlar ju om att individanpassa för våra barn, men här kan man verkligen tala om vikten av tidiga insatser. Släng in lite sånt här i Denvermetoden och sen skulle barnen med de största problemen få chans att komma ut ur sina skal och briljera.. =) Jag är HÄNFÖRD! 
    Jag tror absolut att du har rätt. Det är ju det som gör att jag är en FMTare.
  • UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-09-24 11:59:00 följande:
    Jag tror absolut att du har rätt. Det är ju det som gör att jag är en FMTare.
    Ja, det är helt enkelt fascinerande. Äldsta dottern har ju gått på FMT också sedan ungefär ett år tillbaka igen (blev en liten paus innan). Tanken är att också sonen ska få börja på nytt, men inte förrän inskolningsbiten på förskolan är över. En sak i taget liksom. Vi kör hemma lite varje dag med INPP istället, och försöker tänka i såna banor.

Sjukt irriterande att det inte finns mer utbildning att tillgå i Sverige..! =( 
  • kaffemamma

Här kommer en länk till info om sjukdomen Pandas. Det är nu en officiellt godkänd diagnos. Symptomen kan dels förväxlas med OCD / Asberger / Tourettes / huperaktivitet och liknande, dels förstås komma "ovanpå" en autismdiagnos och då vara svår att upptäcka. Jag ska försöka få till en PANAS-utredning på sonen, det skulle kunna förklara hans väldiga och plötsliga svängningar. Den är behandlingsbar. Värt att kolla in för fler:

"PANDAS är en autoimmun sjukdom som utlöses av en streptokockinfektion. Sjukdomen kan ge en mängd olika symtom inom det neuropsykiatriska området. Den börjar alltid med ett mycket plötsligt utbrott av OCD (tvångssyndrom) och/eller ticsstörning, och mycket vanligt är att nästa symtom är en stark separationsångest (alternativt ångest för förändringar i hemmet)." Mer info: www.pandasinfo.se/

• Lilia

Jag blir så himla ledsen då jag ser sådana här trådar. :'( Varför kan ni inte acceptera era barn som de är istället?! Autism/asperger blir inte bättre av olika dieter och dylikt!

• kaffemamma
    Lilia skrev 2012-10-22 10:56:52 följande:
    Jag blir så himla ledsen då jag ser sådana här trådar. :'( Varför kan ni inte acceptera era barn som de är istället?! Autism/asperger blir inte bättre av olika dieter och dylikt!
    Och jag blir ledsen och trött av ditt inlägg. Jag orkar inte svara igen utan kopierar vad jag skrev i en annan tråd nyligen:

många blir så upprörda när man pratar om att försöka "bota autism". Självklart älskar man sitt barn som det är, vill hjälpa dem till självförtroende och glädje mm. I mitt fall handlar det  inte om små problem, vilket alltid tycks antas när "bokstavsbarn" som ska accepteras som de är kommer på tal. Min son är 8 år och kan tex inte kommunicera att han har ont någonstans, vad han tänker, vad han gjort eller vad han vill göra. Han har mycket begränsat tal. Emellanåt verkar det som han har obehag i sin kropp som får honom att vilja krypa ur sitt eget skinn, får honom att vakna och skrika okontrollerat mitt i natten osv osv.   Jag försöker hjälpa honom på alla tänkbara sätt: genom träning till tal & kommunikation, läsning, imitation, lekträning mm.  Och eftersom jag tycker att det finns gott om forskning som tyder på att autistiska symptom kan ha en medicinsk orsak i botten så kommer jag att försöka jobba den vägen också. Är det att vilja förändra min son? Ja visst - jag vill att han ska må så bra som han kan. Gör jag honom en otjänst? Det har jag svårt att tro.

En i mängden forskningsrapporter kom från Harvard & Colombia för ett tag sen:
    ”Rapporter om behandlingar med probiotika och dietförändringar som fått positiva resultat fick oss att undersöka gener och mikroorganismer i tarmen hos barn med autism med magproblem och barn med endast magproblem. De genetiska variationerna och de okonventionella bakterierna i tarmen kan vara en bidragande faktor till beteenden som kopplas ihop med autism. Resultatet överensstämmer med det ökande bevisläget för att autism är en hel-kropps-sjukdom
    läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studi...

Också från svensk sjukvård öppnar man upp för medicinska orsaker som hänger ihop med symtomen på autism.  I våras var föreläsningssalen på Karolinska Institutet proppfylld av läkare, studenter, forskare  och andra proffs som lyssnade på föredrag under rubriken  ”The gut and the brain – with focus on Autism Spectrum Disorder”. KI institutionen för kvinnor & barns hälsa på Karolinska stod bakom inbjudan och de många föreläsande forskarna  var mycket tydliga med att det finns en tydlig koppling mellan mage / tarm hälsa och autistiska symptom och att symtomen kan förbättras genom att behandla de bakomliggande problemen. "Autism is treatable" "Diet is the way to go" var några av de budskap som återkom. Tyvärr lär det ta lång tid ännu innan detta når ut, mer forskning behövs osv,  och det kommer fortsätta vara kontroversiellt att vilja hjälpa sina barn genom att tex ändra vad de äter. Kolla gärna in programmet för mer info om föredragshållare osv: ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=10514&a=142378&l=...
  • bebis maj 12

Jag känner mig bara usel som mamma då jag inte har ork eller kunskap om hur jag ska hjälpa min son som har autism..vi har precis börjat på Habben med specialpedagogen.Har dessutom en 5 månaders och en 2 1/2 åring (dom har inga diagnoser)Min son äter i princip ingen mat alls,han slutade äta då han va 2 år,är nu 3 1/2 år,...vet inte hur IBT fungerar riktigt,men tror inte att det är någott jag har ork till....Orkar inte läsa en massa böcker om autism heller...Bara älskar denna goa underbara kille,har nog alltid haft en extra kärlek till honom redan från födseln.även om inget va "konstigt" med honom förrän efter 2 års ålder,nästa 2 1/2 år...innan dess fungerade allt som det skulle med mat och tal...vet att detta va fel tråd att skriva i,men ville ändå göra det..här i norrland finns inget annat att gå på än habben,inga kurser eller så..

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7