Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Tusen tack!
Vem har skrivit boken? Jag bor inte bara i Stockholm, jag bor granne med habiliteringens autismbibliotek på rosenlund, tänk om jag skulle hinna förbi där på vägen hem
Unik familj: jag har för mig att jag för ett tag sen läste i någon av trådarna här att din son inte kan svara på några frågor, ja / nej frågor eller liknande. Eller jag kanske blandar ihop dig med någon annan som skrev? Jag ville bara säga att det där med frågor var länge jätteklurigt för sonen. Och är det fortfarande även om det blivit bättre. Han har god språkförståelse, så det tycktes lite obegripligt för oss, men verkade inte ha någon uppfattning om vad en fråga var, om eller vad vi väntade oss för respons av honom. Han upplever fortfarande många frågor som krav och det gör honom stressad. Och det är märkligt vad svårt det är att försöka låta bli att ställa frågor till någon inte säger mycket själv. Hur som helst så trillade poletten ner en vacker dag via IBT-övningar vad det gäller ja / nej frågor och val. Han är också duktig på att svara på intränade frågor: vad gör man med en sax, vad heter din syster typ, men det är svårt att avgöra om han egentligen förstår poängen med själva frågan, det är mer bara inlärt som en sångtext liksom. Vet inte riktigt vad jag ville säga med detta... men det var en liten aha-upplevelse när jag förstod att frågor i sig var problemet, att han blev stressad av att märka att vi väntade oss någon respons och han inte kunde ge den / visste vad vi ville.
hej alla;
jag tänkte börja med eye q fisk olja till min son. idag använder vi eskimo 3 som funkar men jag vill helst byta eftersom jag inte tycker om vissa ingredienser. jag beställde en fermenterad fisk lever olja från blue ice som är helt naturligt men den smakar illa tyckte vi så jag vill byta det med mot eyeq och oljan är i kapslar på den. ni som använder eyeq till små barn tarni hål i kapslarna och klämmer ut oljan eller hur gör ni?? min son äter fisk också nu ger jag inte fisk olja de dgr han äter fisk men man kan väl ge ändå tycker jag ibland eller??
kaffemamma:jag kan rekommendera en bok som jag har beställt från adlibris som verkar vara väldigt bra. den heter "qigong massage for your child with autism- A home program from chinese medicine" den innehåller en dvd också. jag tycker att det kan vara nyttigt för alla barn.
Appropå ja och nej frågor. Min pojke är ju bara 2 men han kan säga aah/nä, fast det låter såhär:
Vill du ha mjölk? Ah
eller saft? Ah
alltså han bytar hela tiden till det som sades senast. Han verkar hela tiden välja det senare alternativet.
Man kan fråga, vill du gunga? Då säger han:
nää..........mmm..........ahh ahh ahh!! och är helt uppspelt av glädje
Eller tvärtom, Vi ska sova nu!
ahh.......... nää nää nää
Jag vet inte varför han gör det, säger nåt snabbt utan att tänka och sedan märker man att han tänker efter vad det betyder och ångrar sig. Han säger också alla ord han har ca tre gånger efter varandra.
Något som känns igen?
Som en liten grej vid sidan: Jag själv säger nästan aldrig ja/nej, det har slått mig. Om någon frågar blir det typ: Är det varmt? Det är varmt.
Är du färdig? Jag är färdig
Är hon där? Hon är där.
Det här måste vara Aspergers
Varför måste allt krånglas till hela tiden? Grrrr.. Ja/nej går ju betydligt fortare att säga.
Appropå ja och nej frågor. Min pojke är ju bara 2 men han kan säga aah/nä, fast det låter såhär:
Vill du ha mjölk? Ah
eller saft? Ah
alltså han bytar hela tiden till det som sades senast. Han verkar hela tiden välja det senare alternativet.
Man kan fråga, vill du gunga? Då säger han:
nää..........mmm..........ahh ahh ahh!! och är helt uppspelt av glädje
Eller tvärtom, Vi ska sova nu!
ahh.......... nää nää nää
Jag vet inte varför han gör det, säger nåt snabbt utan att tänka och sedan märker man att han tänker efter vad det betyder och ångrar sig. Han säger också alla ord han har ca tre gånger efter varandra.
Något som känns igen?
Som en liten grej vid sidan: Jag själv säger nästan aldrig ja/nej, det har slått mig. Om någon frågar blir det typ: Är det varmt? Det är varmt.
Är du färdig? Jag är färdig
Är hon där? Hon är där.
Det här måste vara Aspergers
Varför måste allt krånglas till hela tiden? Grrrr.. Ja/nej går ju betydligt fortare att säga.
Vaa! Alltså det hade jag aldrig trott att det kunde vara. Värt att lägga på minnet...