Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Men det som var roligt stod inte MM själv för, utan det kom iom igenkännandet av det där härliga, annorlunda som är våra ungar.
Men det som var roligt stod inte MM själv för, utan det kom iom igenkännandet av det där härliga, annorlunda som är våra ungar. Håller med om inslaget om MM. Det roligaste var igenkännandet. Tur att man får skratta endel när man har barn med autism. Vi har tex precis läst ut Bröderna Lejonhjärta för vår M som har autism. I boken så står det bla att Skorpan har "krumma ben". Min sambo har för tillfället problem med hälsenorna och klagar endel över smärtan. Detta har inte undgått M och häromveckan stod han och tittade bekymrat på sin pappas hälsenor och frågade " Pappa, har du krumma ben?". Lite gulligt.
Om man är den typen som inte tycker om orden autist/autistisk utan bara vill använda autism, "han har autism" osv:
Om någon frågar tex: Är hon autistisk?
säg: Ja hon är väldigt artistisk
Jag reagerade också på att Måns Möller använde ordet autist om sin son. Kan också känna en viss tveksamhet över att hänga ut sitt barn i en show han tjänar pengar på. Jag vet inte, det känns liksom bara lite osmakligt. Jag är absolut för att man pratar öppet om autism, men att använda sitt barn i stand up... nja, jag vet inte!
Kan inte låta bli att fundera på vad mamman till den här lille killen tycker.
Förresten, det där att säga "autist", "mitt barn är autistiskt" - använder ni inte det?
Jag har hört folk påpeka att det heter "han har autism" inte "han är autistisk". Men jag ser inte problemet med att beskriva en person som autistisk. Det är mer målande att använda ordet. Man kan säga milt autistisk, måttligt autistisk osv. Alltså det är mer logiskt för mig att den här funktionsnedsättningen är ett adjektiv eftersom det beskriver hur någonting är. Man kan vara mer eller mindre autistisk. Man kan vara lite autistisk men inte ha så att det räcker till en diagnos. En hjärna är ju autistisk, en hjärna har inte autism. Och det är ju i hjärnan det händer. Hoppas ni fattar hur jag tänker.
Ni som inte använder ordet, hur tänker ni? Vad är anledningen?