Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
artikel om Son-Rise på svenska. Har inte läst själv än: www.bt.se/nyheter/boras/bt-for-ett-ar-sedan-lek-ger-foraldrar-till-autistiska-barn-hopp-om-battring%283569507%29.gm
Förstår inte varför så många är negativa till Måns Möllers beskrivning av att han bröt ihop och att han bearbetar detta. Jag har svårt att förstå någon som säger att de inte skulle vilja att barnet slapp ha autism. För mig är det självklart att som förälder vilja att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt i livet, det är ju därför man tränar och tränar för att hjälpa sitt barn övervinna så mycket av problemen som möjligt. Det innebär inte att man vill ha ett annat barn. För några år sedan läste jag något en mamma skrev här på FL. Hon berättade om könsbestämning med ultraljud. Barnmorskan hade sagt dotter och när förlossningen kom och det blev en son så hade hon varit tvungen att bearbeta sorgen över den förlorade dottern (som alltså bara existerat på UL). Det var inte så att hon älskade sin son mindre men hon var tvungen att bearbeta att den dotter hon trodde hon skulle få blev en son. Jag har tänkt mycket på detta sedan sonens diagnos. Det är inte så att jag älska min son mindre men jag måste bearbeta den medvetna/omedvetna bild av hur min son skulle bli, vad vi skulle göra osv vilket blir ännu mer komplicerat av att det inte är lika tydligt som frågan om kön vad han kommer att bli. Jag tror att det är just detta som MM menar att han kommer att bearbeta resten av livet. Och eftersom jag inte ser min son som sin diagnos så ser jag inte heller det som ett svek mot honom att jag önska att han slapp sin diagnos. Så om någon skulle erbjuda ett ofarligt sätt för honom att slippa symtomen så skulle jag vara först i kön. Inte för att jag inte accepterar mitt barn utan för att jag vill att han ska slippa problemen det ger honom. Och då menar jag inte folks attityd utan t.ex. att energin tar slut för att något inte följt rutinen.
Utan autismen skulle min pojke vara en helt annan person, absolut. Men min pojke är högfungerande och har stora förutsättningar för ett jättebra liv. Kanske hade jag tänkt annorlunda om hans autism hade varit svårare? Eller om han hade haft en grav utvecklingsstörning också. Jag känner ett par barn som har svårare autism än min son och där känns autismen som ett lock som ligger över så många chanser till socialt samspel. Det är så tungt att bara få se enstaka små glimtar av barnets person.
Lille Skrutt, jag ha inboxat dig för ett tag sedan. Hoppas du har sett det.
ser att det diskuterats en del om träning på ett mer "filosofiskt" plan. Det finns ju en mängd olika sätt att hjälpa våra barn att utvecklas. Själv gillar jag starkt son-rise som vi jobbet med ett antal år.
Son-rise innebär att värdesätta barnet och det unika hos barnet genom att engagera sig i det barnet gillar för att sedan använda det för att stötta barnet i utvecklingen. Med tanke på hur stor andel barn med autism som mår dåligt i tonåren så tycker jag att en av de viktigaste bitarna i vårt föräldrskap måste vara att hjälpa våra barn att bygga upp sin självkänsla. Känslan att de är ok precis som de är. Jag upplever att vårt sätt att jobba bidrar starkt i det arbetet.
Jag tror att det handlar om en komunikationsmiss; när jag säger bli av med autismen så verkar många se det som att radera ut det mesta. När jag läser diagnoskriterierna för autism så ser jag ett eller ett par kriterier hos de flesta jag känner. De är inte tillräckligt uttalade eller tillräckligt många för att vara ett problem utan är just personlighetsdrag. Så på samma sätt som någon som får ett barn som inte kan gå inte vill byta barnet mot en sprinter bara för att de säger att de önskade att barnet kunde gå så vill jag inte byta ut min son bara för att jag vill att han ska slippa problemen med autism.
Unik Familj: har något av dina barn diagnosen dyspraxi på papper så att säga? Hur går den diagnostiseringen till i så fall och har ni nytta av att ha den nedskriven officiellt när det kommer till hjälp / träning?
Jag vill verkligen börja jobba med de motoriska bitarna hos min son, men vet inte var jag ska börja; vestibularis, egna övningar, annan sensmotorisk träning (vad, hur , var?) , Harald Blombergs rytmiska rörelser, det tydligen helt fantastiska osteopat-sjukhuset i London, move and walk, det som familjen i boken Kärnfrisk familj tränade med sin son som vanligt är det mycket som låter. Allt låter intressant.