• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2013-01-11 16:43:12 följande:
    It´s all about processing, it´s all about the dum dum du du du dum... SkålSkrattande

I journalen står det: presterar på en nivå under hans kronologiska om ändock en ojämn utvecklingsnivå där han i stort sett är åldersadekvat på ospråkliga uppgifter och svag på språkliga uppgifter och öga-hand.

Öga-hand vad är det egentligen? Menar man koordination? Eller faller det också under motorisk planering?

Jag visste inte att han har öga-hand problem eftersom jag inte vet riktigt hur de uttalar sig. 
    Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj
    Paisley skrev 2013-01-11 16:51:38 följande:

I journalen står det: presterar på en nivå under hans kronologiska om ändock en ojämn utvecklingsnivå där han i stort sett är åldersadekvat på ospråkliga uppgifter och svag på språkliga uppgifter och öga-hand.

Öga-hand vad är det egentligen? Menar man koordination? Eller faller det också under motorisk planering?

Jag visste inte att han har öga-hand problem eftersom jag inte vet riktigt hur de uttalar sig. 
    Där har du ju svart på vitt: han presterar bra på performance - det kluriga, och sämre på det språkliga - vilket most likely är kopplat till hans svårigheter med auditiv perception i kombination med koordinationssvårigheterna. Öga-hand är koordination ja, och är ytterligare ett tecken på att han har de svårigheter jag pratar om. Koordination handlar mest bara om samspelet mellan musklerna (och nervimpulserna då naturligtvis), medan motorisk planering också handlar om att få ihop biten innan - själva planerandet HUR man ska gå till väga. Svag förmåga att initiera, utebliven nyfikenhet, repetetivt beteende tyder allt på dessa svårigheter.
  • sabiha

paisley: jag tror att hans autism är medel mot lätt för han kommunicerar och all kommunikation inkl ickeverbala räknas som kommunikation ( som psykologen som vi träffade i onsdags sa) men det är nog det sensomotoriska utvecklingen som är ett större hinder för hans utveckling än hans autism. han kanske har t o m bara asperger som du;) vi tar in all information via våra fem sinnen(dvs senso-) och svarar det med det motoriska. om jag var du skulle jag först satsa på att träna med sensomotoriska utvecklingen vilket är lite lättare också. hur gör man det??
    en rutschkana( den på ikea av trä är bäst och säkrast tycker jag) en liten stutsmatta, en pilatesboll, några olika träpusslar med olika figurer och former och qigong massage( en bok som finns hos adlibris innehåller en dvd också.) är några grejer som kan träna upp det motoriska.

• Paisley
    UnikFamilj skrev 2013-01-11 17:08:45 följande:
    Där har du ju svart på vitt: han presterar bra på performance - det kluriga, och sämre på det språkliga - vilket most likely är kopplat till hans svårigheter med auditiv perception i kombination med koordinationssvårigheterna. Öga-hand är koordination ja, och är ytterligare ett tecken på att han har de svårigheter jag pratar om. Koordination handlar mest bara om samspelet mellan musklerna (och nervimpulserna då naturligtvis), medan motorisk planering också handlar om att få ihop biten innan - själva planerandet HUR man ska gå till väga. Svag förmåga att initiera, utebliven nyfikenhet, repetetivt beteende tyder allt på dessa svårigheter.

Ja det du nämnet står också i andra delar av journalen. Men jag visste inte vad som menades med performance. Det står att hans styrka är det.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    sabiha skrev 2013-01-11 17:09:27 följande:
    paisley: jag tror att hans autism är medel mot lätt för han kommunicerar och all kommunikation inkl ickeverbala räknas som kommunikation ( som psykologen som vi träffade i onsdags sa) men det är nog det sensomotoriska utvecklingen som är ett större hinder för hans utveckling än hans autism. han kanske har t o m bara asperger som du;) vi tar in all information via våra fem sinnen(dvs senso-) och svarar det med det motoriska. om jag var du skulle jag först satsa på att träna med sensomotoriska utvecklingen vilket är lite lättare också. hur gör man det??
    en rutschkana( den på ikea av trä är bäst och säkrast tycker jag) en liten stutsmatta, en pilatesboll, några olika träpusslar med olika figurer och former och qigong massage( en bok som finns hos adlibris innehåller en dvd också.) är några grejer som kan träna upp det motoriska.

Men så man har inte svår autism om man kommunicerar då? Jag förstår att kommunikation inte bara är språklig och jag är glad över att han kan kommunicera en hel del. Men de andra svårigheterna är så påtagliga. Det borde väl höra ihop med hur svår autismen är ändå.
    Detaljerna är helheten
  • fiori84

Jag skulle också jätte gärna veta vad som talar om att man har svår, mild och måttlig autism, det måste ju finnas kriterier för hur man avgör hur svår eller lätt autimen är..

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 17:48:34 följande:
    Jag skulle också jätte gärna veta vad som talar om att man har svår, mild och måttlig autism, det måste ju finnas kriterier för hur man avgör hur svår eller lätt autimen är..

Det finns ju Ados testet. Vet att i USA säger de hur pass svår autismen verkar vara utifrån testet. Jag vet själv inte hur det gick mer än att det blev ett utfall. Kände att testet gick riktigt dåligt.
    Detaljerna är helheten
  • fiori84

Dottern gjorde ju testet men dom kunde inte säga när hon är så ung hur svår autismen är för det kunde gå åt båda hållen som hon sa, men ändå...man borde ju ha ett hum om hur det ligger till iaf tycker man. Det enda hon sa var att hon har stor utvecklingspotential med rätt och tidigt träning.

• Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:01:44 följande:
    Dottern gjorde ju testet men dom kunde inte säga när hon är så ung hur svår autismen är för det kunde gå åt båda hållen som hon sa, men ändå...man borde ju ha ett hum om hur det ligger till iaf tycker man. Det enda hon sa var att hon har stor utvecklingspotential med rätt och tidigt träning.

Precis, det sa de till oss också. Men jag vet att i USA säger de att ADOS resultatet hör samman med hur svår autismen är och att det stämmer i de flesta fall.

Hur gick det för din dotter på den? Min son kunde tex mata en docka eftersom vi har tränat på det, men han kunde inte alls härma testaren i delen där man hoppar med en groda, flyger med ett flygplan osv. Han frågade heller inte om mer när de blåste såpbubblor, var sparsam med uttryck (små leenden antyddes), deltog bara i det som underhöll honom. Han hade inga stereotypier eller repetitivt beteende under testningen. Han hade ingen ögonkontakt men tittade upp som hastigast. 
    Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 18:07:46 följande:

Precis, det sa de till oss också. Men jag vet att i USA säger de att ADOS resultatet hör samman med hur svår autismen är och att det stämmer i de flesta fall.

Hur gick det för din dotter på den? Min son kunde tex mata en docka eftersom vi har tränat på det, men han kunde inte alls härma testaren i delen där man hoppar med en groda, flyger med ett flygplan osv. Han frågade heller inte om mer när de blåste såpbubblor, var sparsam med uttryck (små leenden antyddes), deltog bara i det som underhöll honom. Han hade inga stereotypier eller repetitivt beteende under testningen. Han hade ingen ögonkontakt men tittade upp som hastigast. 
    Min dotter matade dockan en gång och gav henne dricka en gång, han härmade inte grodan eller nåt annat fastän jag vet att hon kan det eftersom hon härmar mig hemma. Hon frågade om mer bubblor och visade att hon tyckte om genom hand viftnongar, leende och hoppande. För övrigt var hon svår att få uppmärksamhehetn på då hennes uppmärksamhet drogs åt andra håll. Det hela var konstigt då jag inte kände igen henne alls, hon var som en helt annan unge under testet för väldigt mycket av saker hon inte gjorde där gör hon hemma utan problem ju. Obestämd
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7