Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Intressant diskussion! Personligen tycker jag att det är toppen att kändisar tar upp det här så det kan bli mer accepterat bland folk i allmänhet. Autism är ju en skrämmande diagnos i dag och det beror ju på att ingen pratar om det och alla tänker rainman! Jag tycker det är helt korrekt att säga autist, precis som de med AS säger aspie om varandra och sig själva för dom är ju faktiskt sin diagnos till skillnad från andra medicinska diagnoser.
ADHD har det ju pratats jättemycket om senaste åren och det har hjälpt dom med diagnos jättemycket!
Det är bara bra, det innebär att det inte ÄR skit överallt... 
Det är bara bra, det innebär att det inte ÄR skit överallt... 

Jag tror egentligen inte att benämningarna autist eller autistisk uppfattas annorlunda av folk i allmänhet, problemet är att det är så laddat. Omgivningen tycker det är mer skrämmande och sorgligt med en autismdiagnos än downs, adhd etc och det tror jag beror på ren okunskap. Vi som har barn inom spektrat kanske tar illa vid oss att MM säger att han bröt ihop över sin sons diagnos och hellre velat att barnet var normal men i mitt fall beror det på att jag känner precis på samma sätt även om det kanske inte känns helt rätt att känna så inför sitt eget barn. Folk måste få veta vad det här innebär att ha AST, det enda dom hör om detta är om dom här savantfallen eller mördare med AS. Jag vill att AST normaliseras så man kan prata om det öppet, som det är nu pratar jag inte så mycket om det eftersom jag märker hur obekväma folk blir.
Vi bor ju i storstan även om vi båda kommer från landet, jag är glad att vi kan erbjuda särskilda skolor till vår dotter om det skulle behövas. Jag tror också att kunskapen är större bland lärarna här tyvärr, annars hade vi gärnat flyttat "hem" igen.