• UPC

Bra eller dåligt med adoption?

Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?

• Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?
  • Josefina
    mammamys06 skrev 2010-03-05 07:49:07 följande:
    Håller med Cerdrika, man måste verkligen lyssna på båda sidor, jag har haft svårt dock att ta till mig när det skrivits negativt om adoption när de uttryckt det som att ALLA adopterade mår dåligt och att det bara är så liksom. Då tröttnar jag och tycker inte att det är seriöst. Men självklart är det viktigt att visa att det finns adopterade som mår dåligt, absolut!! Och alla adopterade är inte glada jämt och mår toppen jämt, just nu är jag inne i en sorgefas eller vad man ska kalla det där det känns skit att vara adopterad då jag inte kan få veta mer om ärftliga sjukdomar då jag är sjuk i en ärftlig svår och allvarlig sjukdom. Ska genomgå cancergenetisk utredning nu men liksom....det tar stopp vid mig. Och det känns jobbigt och ångestladdat. Så det är inte alltid guld och gröna skogar heller.
    Förstår dej precis!! Jag föddes med 3 olika "handikapp" och läkarna trodde de möjligvis kunde vara äftliga men iom att det inte fanns rapporter om min biologiska familjs bakgrund så visste jag inte. En lättnad när jag träffa dem,fråga nog ngt av det första jag gjorde om det jag hade gick i släkten ..och både syn och hörsel gjorde det.
    Nu kollas barnen 2 ggr/år grundligt för att upptäcka det i tid om de nu skulle få samma problem. Även att cancer gick i min familj va bra att veta spec då mamma hade bröstcancer nyligen.

Och som du..Alla adopterade mår inte dåligt! Håller med att det är trist när det skrivs så mkt negativt om adoption. Man måste ju se till alla dessa barn som kommer hit och de allra flesta mår bra. Vi får göra oss hörda mer :)
  • VNmamma

Cerdrica,

var pågår det samtalet? Det skulle vara roligt att läsa/delta - om det är ett öppet för alla förstås.
    FMGA,
    jag såg inte att vi kom vidare i den här diskussionen just nu eftersom det mer och mer kom att handla om att vi tillskrev varandra synpunkter som vi själva inte kände igen oss i. Se till exempel det sista stycket i ditt senaste inlägg. Jag håller inte med om att jag fokuserar på hudfärg. Men det tycker du. Men det tycker inte jag. Men det tycker....osv.
    Femmie Juffer är en erkänd adoptions- och anknytningsforskare. Intressant med en studie som går på tvärsen mot mycket annan adoptionsforskning. Kanske är det för att hon tittat på ett "mjukt" värde som självkänsla (hur bedömer man för övrigt någons självkänsla?). Andra, mer "negativa" studier har ju oftast tittat på mer mätbara fakta: skolresultat, överrepresentation inom psykiatrisk vård, inkomst, m m.
    När det gäller hennes meta-analys som bland annat jämfört nationellt adopterade med internationellt adopterade skulle det vara intressant att veta mer om hur jämförelsen är gjord. Jag hittar bara abstract på nätet. Hittar du något mer?
  • Thi 08

Absolut ska man lyssna på båda sidor, men ibland ibland ibland (tror jag) en del adopterade som mår dåligt kan ha problem som inte är sammanlänkade med själva adoptionen, men liksom allt hänger på att man blev bortadopterad som liten (även om det är ett trauma i sig att bearbeta och jag förstår att mycket hänger ihop), de adopterade som mått väldigt BRA kanske också mår bättre som personer i grunden (svårt att förklara hur jag menar). Ibland tror jag inte självkänslan endast är ngt man får från sin uppväxt, jag har mött människor som växt upp i fruktansvärt ickefunktionella familjer, men ändå haft en stark självkänsla. Kan det inte ibland vara så att man får testa sin egen självkänsla på något vis om man växt upp under sämre former? På samma sätt finns det tjejer/killar som växt upp i underbara familjer som fått arbeta otroligt mycket med sin självkänsla. Självkänsla är ju något ALLA får arbeta med hela livet. Man kan ha haft en underbar uppväxt och ändå inte må bra. Där kommer väl även det genetiska in, visst kan väl vissa depressiva tillstånd bero på arv? Manodep? Nu blev det väldigt rörigt och om man ska utveckla blir det otroligt långt. Visst finns det adopterade som mår dåligt på grund av det faktum att man inte kommer i fas i livet, att man inte känner tillhärighet, inte vet varifrån man kommer osv. Men det finns ju också adopterade med liknande bakgrund som mår BRA. Det är jättesvårt att sätta allt i fack. Si eller så är det. Det är omöjligt.

• mammamys06
    Thi 08 skrev 2010-03-05 12:31:05 följande:
    Absolut ska man lyssna på båda sidor, men ibland ibland ibland (tror jag) en del adopterade som mår dåligt kan ha problem som inte är sammanlänkade med själva adoptionen, men liksom allt hänger på att man blev bortadopterad som liten (även om det är ett trauma i sig att bearbeta och jag förstår att mycket hänger ihop), de adopterade som mått väldigt BRA kanske också mår bättre som personer i grunden (svårt att förklara hur jag menar). Ibland tror jag inte självkänslan endast är ngt man får från sin uppväxt, jag har mött människor som växt upp i fruktansvärt ickefunktionella familjer, men ändå haft en stark självkänsla. Kan det inte ibland vara så att man får testa sin egen självkänsla på något vis om man växt upp under sämre former? På samma sätt finns det tjejer/killar som växt upp i underbara familjer som fått arbeta otroligt mycket med sin självkänsla. Självkänsla är ju något ALLA får arbeta med hela livet. Man kan ha haft en underbar uppväxt och ändå inte må bra. Där kommer väl även det genetiska in, visst kan väl vissa depressiva tillstånd bero på arv? Manodep? Nu blev det väldigt rörigt och om man ska utveckla blir det otroligt långt. Visst finns det adopterade som mår dåligt på grund av det faktum att man inte kommer i fas i livet, att man inte känner tillhärighet, inte vet varifrån man kommer osv. Men det finns ju också adopterade med liknande bakgrund som mår BRA. Det är jättesvårt att sätta allt i fack. Si eller så är det. Det är omöjligt.
    håller med. Men jagmåste också kunna ta till mig de som faktiskt mår dåligt, jag vet ju bara hur min egen adoption känns, jag vet ju inte om sonen känner likadant. Man måste vara lyhörd och lyssna på båda sidor och sedan göra det man känner är bäst som förälder för sina barn.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Shoulou

Svar på TS fråga: Jag tycker det är bra!

Jag förstår om man som adopterad kan vara undrande över sin bakgrund och känna sig övergiven t ex. Det är nog nästintill ofrånkomligt. Men det har ju inte med själva adoptionen att göra utan att man blivit lämnad av sina biologiska föräldrar.

Många pratar om det här med att se annorlunda ut och råka ut för knepiga kommentarer. Jag tror att detta är vanligt i mindre orter och bland folk med lägre utbildning osv. Jag bor i en av de största städerna i sverige och umgås mestadels med personer med lite högre utbildning. Ingen jag känner skulle komma på tanken att säga något plumt eller okänsligt till någon som är adopterad.  Majoriteten av de jag umgås med har utländsk bakgrund och alla ser "annorlunda" ut. En kompis är kines och hennes kille är från nigeria, min närmsta vän är från Chile och har gift sig med en riktig svennebanan osv. Växer ett adopterat barn upp i ett sådant umgänge så tror jag inte att det här med att se annorlunda ut spelar så stor roll.

Flera jag känner har fostersyskon (jag med) och många lever i "nya" familjer. Dvs gifter om sig och får nya barn med den nya mannen. Jag känner också ett flertal lesbiska som bildat familj genom insemination med känd eller okänd donator. Jag har svårt att tro att om jag skulle adoptera så skulle barnet känna sig udda och utanför. Jag tror att det blir mer laddat att växa upp i en sån där sömnig villaförort där alla ser likadana ut och allt är prydligt och småborgerligt. Vad tror ni?

• FMGA

Så sant, VNmamma. Problemet är kanske att vi inte ens är överens om vad vi inte är överens om.

Jag tror t ex inte att det finns någon forskning som visar att internationellt adopterade som adopterats till familjer med ungefär samma hudfärg som barnen mår bättre än de som adopteradets internationellt av föräldrar med en annan hudfärg. Därav min fråga om du kunde ge exempel på undersökningar som visar att "hudfärgsöverskridande" adoptioner kan vara  en generell riskfaktor.

Så till din fråga "om jag hittar något mer". Nej, nätet är oftast en besvikelse för den som önskar lite mer än bara ytflyt, men det mesta går ju alltid att låna in via fjärrlån, men jag har inte läst undersökningen om "de mjuka värdena".

• rallarrosen
    mammamys06 skrev 2010-03-05 12:46:23 följande:
     Men jagmåste också kunna ta till mig de som faktiskt mår dåligt, jag vet ju bara hur min egen adoption känns, jag vet ju inte om sonen känner likadant. Man måste vara lyhörd och lyssna på båda sidor och sedan göra det man känner är bäst som förälder för sina barn.
    Precis! Vad bra att du mammamys som har en egen adoptionshistoria skriver det.
    Som ickeadopterad kan jag ju inte bestämma mig för hur det kan vara/bli för mitt barn, bara vara öppen för andras erfarenheter, andras sanningar, -och forskning.

Går det bra så är det tack vare barnets genetiska arv och går det illa så beror det uppväxten? Går det bra i livet så beror det på att barnet hamnat hos "rätt"föräldrar och går det illa så beror det på det tidiga övergivandet? Går det bra så beror det på ett bra anknytningsarbete och går det illa beror det på ett rasistiskt samhälle?
    Det finns hur många faktorer som helst.
  • Humlekotte
    Thi 08 skrev 2010-02-19 13:30:22 följande:
    Är man född i samma land som resten av familjen och "smälter in" är det ev lättare hänt att man inte får reda på att man är adoptead förrän man är äldre.....jag läste om en svensk kvinna som blev adopterad inom sverige och fick reda på detta som vuxen. Vad kan man säga? Det krävs mkt tillit för att vara säker på att adoptivföräldrarna kommer berätta om adoptionen för sitt barn. Kanske hade de tänkt berätta men skjuter upp, skjuter upp, skjuter upp tills det är nästintill omöjligt att berätta det utan att orsaka ett stort trauma för barnet. Vad vilöe jag säga med det? Jag vet inte riktigt. Men det är intressant att man inte tar upp hur de barnen kan tänkas må. När man pratar om adoptioner i negativ mening handlar det uteslutande om adoptioner över landsgränserna.
    Har hört om fall där tonåringar eller vuxna upptäckt att de är adopterade och hamnat i kris. Har själv adopterat ett spädbarn där det inte går att se på utsidan att hon är adopterad. Har placerat ett foto på biologiska mamman på byrån bland övriga familjebilderna. När dottern kommer till åldern där hon frågar om hur hon blev till finns detta kort att peka och och prata om. Om hon vet detta redan som liten kan hon fråga mer efterhand som hon växer och utvecklas. Tänker att vi tillsammans får lära oss vad det betyder att vara adoptivfamilj så länge vi lever.
  • mammamys06
    Humlekotte skrev 2010-04-04 21:38:30 följande:
    Har hört om fall där tonåringar eller vuxna upptäckt att de är adopterade och hamnat i kris. Har själv adopterat ett spädbarn där det inte går att se på utsidan att hon är adopterad. Har placerat ett foto på biologiska mamman på byrån bland övriga familjebilderna. När dottern kommer till åldern där hon frågar om hur hon blev till finns detta kort att peka och och prata om. Om hon vet detta redan som liten kan hon fråga mer efterhand som hon växer och utvecklas. Tänker att vi tillsammans får lära oss vad det betyder att vara adoptivfamilj så länge vi lever.
    Det är ju olika hur man gör och man ska naturligtvis göra det som känns rätt för en själv och sin familj men vi skulle ALDRIG sätta upp en bild på vår sons biomamma, det skulle kännas väldigt fel för oss! Jag skulle heller aldrig velat att mina föräldrar satte upp foton på min eller min brors biomamma, för hon är inte en del av vår familj. Hon är i så fall en del av mig och det är ett foto som jag vill ta fram och titta på när jag vill, om jag vill. Jag vill inte att andra människor ska få se henne hur som helst och fråga en massa. Foton man har inramade och uppsatt på vägg eller stående på byråer är ju till för att man ska titta på. inte bara för familjen som bor där utan alla som kommer hem till en! Jag vill inte lämna ut min son på det sättet att skylta med hans biomamma....men vi är alla olika
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Änglatrollet

Jag håller med dig mammamys06. Foton är privata och skall beaktas med försiktighet. Jag hade heller inte velat ha en bild på min biomamma...hua! Känns t.o.m konstigt för mig att ha en bild på min biosyster som är kvar i hemlandet, uppsatt i lägenheten, henne har jag sett en gång som vuxen och mina barn inte alls. Imorgon åker den ner.

Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?