Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Mariohn skrev 2010-02-20 01:38:45 följande:
    Allvarligt. Låt barn leka precis vad fan de vill och sätta på sig vilka paltor de nu än trivs i.  Det är vuxna som lägger värderingar i saker. 
    det är det som är problemet ju! De vuxna!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:39:25 följande:
    Ja, och när hon kommer upp i säg 4-5årsåldern och inte har fått klänningar innan dess så kommer hon att få en härlig rosa period. Ser fram emot det! Inte för egen del, men för din del.
    jag hade ingen rosa period. Ingen av mina vänner heller och vi växte upp på sjuttiotalet i brun manchester och annat neutralt och icke-tjejigt.

och jag ser massvis med småprinsessor i rosa på jobbet och alla har gemensamt att de klätts som små prinsessor redan från start i tjejigt rysh.

granntjejen på fyra bast däremot, som fostrats av en gammal waldorfare. hon går klädd i normala kläder precis som mitt barn utryckte en kortvarig längtan efter klänning när en av dagispolarna sagt att hon var ful, men det gick snabbt över.

Får min unge en period, vad det nu må vara - rosa, grön, gummistövels - så kommer jag bejaka det. Inom rimliga gränser.
  • Lady Dahmer
    nollåtta skrev 2010-02-20 01:39:54 följande:
     Fast jag tycker jeans känns så hårt och icke-lekvänligt. Skönare med mjuka bomullstights tror jag.
    det finns mjukare jeans som faktiskt är helt ok! (annars är jag benägen att hålla med) inomhus är det dock skönt med mysbrallor.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:40:26 följande:
    Men du har ju inte jeans till dottern? Grövre material? Hur bekvämt och lekvänligt är det?
    grövre material som JEANS. typ.. vad fan heter det... manchester? och andra slags byxor av typen man hittar på pojkavdelningarna.

min unge har inte jeans för att det är vinter och inte behövs. Till våren så inhandlar vi nytt.
  • Lady Dahmer
    Mariohn skrev 2010-02-20 01:42:13 följande:
    Jag förstår. Men man kan inte ändra på omvärlden. Om folk nu säger så är det viktiga att du lär din flicka att hon är en individ inte ett kön. Min son är snart 16 veckor och har redan fått kommentarer som "en riktig liten tuff kille" osv. Jag skiter i vilket. Jag bemöter det med likgiltighet. Han är ett tufft litet barn. Och min uppgift är att lära honom att han är precis vad han vill och hur han vill. Hur gör du när folk säger så? 
    nej man kan inte ändra på nån, men man KAN påverka hur barnet bemöts.
  • Lady Dahmer
    Mariohn skrev 2010-02-20 01:46:22 följande:
    Ja. JAg kritiserar inte. Jag undrar helt utan att döma hur du bemöter någon som säger "vilken fin liten tjej du är" 
    om nån sa det till mig eller till min unge??
  • Lady Dahmer
    Mariohn skrev 2010-02-20 01:51:45 följande:
    Till ditt barn. Det är alltså ingen kritik. Jag bara undrar.  
    jag är konflikträdd så det beror på VEM som säger det. är det nån jag känner bra så tar jag ett snack med dem om att jag inte vill att hon ska uppmärksammas för sitt utseende och att jag inte vill att hon ska få komplimanger bara för att hon är klädd i klänning och att hon ALLTID är en riktig flicka oavsett vad hon har på sig.

är det nån jag inte känner så tänker jag onda tankar och skriver ett argt inlägg i min blogg.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 08:18:39 följande:
    OHHHHHHHHHHH när min son väljer sina kläder är det FEL, men om en kille som är 7 väljer en Hello Kitty tröja då ä'r det RÄTT.Dubbelmoral.
    det är svårare att gå emot en norm för ett barn än det är att följa den utan eftertanke.

det är modigare för ett barn att ta ett beslut MOT rådande könsnorm (för en sjuåring VET att han kommer få höra) än det är för ett barn att ha det som alla andra har.

inget val är FEL, men man bör fundera på vart valet kommer ifrån och just hur "fritt" det är.
  • Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-20 02:02:28 följande:
    Ja precis. (Angående klänningen alltså, citatfunktionen är ju cp) Klänningar kan vara skitbra att leka i, allt beroende på vad det är för sorts plagg. Att välja bort så kategoriskt som TS beskriver är inget jag ställer mig bakom, trots att jag också är "radikalfeminist".
    det som stör mig med klänningar är att det är ett segregerat plagg. Jag vill inet klä min unge i nåt som är reserverat för ett kön. det känns så jävla fel. Om jag bortser från allt gulli gull och awwwwww hon får då jag tryckt på na nåt stereotypt, så är det en av anledningarna,

sen så tycker jag att det ÄR opraktiskt med så mycket tyg. SJälv fastnar jag i dörrar och möbler bara jag har en tunika liksom. Ungarna leker ju ganska vilt, för mig känns det som att en massa tyg bara är en riskfaktor.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 08:07:16 följande:
    Jag skrev "pojkig" just för att försöka förklara vad jag menar. Vad ska jag säga då.. Hmm.. En könsneutral tjej. Jag bryr mig inte om hur föräldrar väljer att klä och uppfostra sina barn. Alla gör väl så gott dom kan och vad dom tycker är bäst.Jag var som sagt bara nyfiken.
    du gjorde saker och lekte lekar som inte är typiskt för flickor och då brukar man kalla det för pojkflicka. dvs. man är ingen riktig flicka. tänk på det! (säger inte att det var så du menade, men allmänt)
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!