Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

DrKejs skrev 2010-02-20 00:26:45 följande:
    Fel. "Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken" Detta är lika fel oavsett om det är en pojke eller flicka. Skärp dig och uppfostra ditt barn till att bete sig som en människa.
    att vara fysiskt och brottas innebär inte att man är en värsting. det tillhör leken när man är liten och kan t.o.m vara nyttigt.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 00:26:26 följande:
    Njae, men om man t ex lägger fram en bil och en docka får de större chans att välja själva än om man lägger dockan längre fram åt pojken eller bilen längre fram åt flickan.. :P get it? Jag ser bara en tendens åt att man försöker överkompensera FÖR mycket.
    så enkelt är det inte. redan från dag ett så förmedlar vi till barnet vad som är ok och inte. Vi reagerar annorlunda när en pojke har en docka än när en flicka har den. Media visar barnen vad de ska leka med. De lär sig av andra. De lär sig av andras reaktioner. De lär sig av förpackningarna som visar vilket kön leksaken tillhör och de lär sig av tv och barnprogrammen och reklamen.
  • Lady Dahmer
    Bam skrev 2010-02-20 00:26:46 följande:
    Hade du gjort detsamma med en pojke?
    det beror på. om han var blyg och försigkommen, ja - men annars hade jag uppmuntrat det stereotypiska flickiga.

det är inte dåligt för pojkar att lära sig kommunicera mera, vara känslomässiga, empatiska och omvårdande. Eller att kunna sitta och pyssla stilla, ta det lugnt eller något annat som traditionellt ses som kvinnligt. Det som flickorna får en överdos av i förskolan och från samhället i stort.

och det är inte dåligt att uppmuntra våra flickor att ta för sig, stå på sig, höras och synas. Flickor är ofta tränade i att sätta relationern främst och väljer därför kanske som kompisen. De behöver träna att göra självständiga val.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 00:32:18 följande:
    Ni är otroliga. Var fan är det normalt att vråla och slåss/brottas (utöver i feministernas hjärnor)?
    man brukar inom barnpedagogik kalla det för urspungslek har jag för mig. Nåt som alla djur ägnar sig åt. Fullt normalt och bra för utvecklingen. Inte bara för grovmotoriken utan även för den kognitiva och sociala utvecklingen.
  • Lady Dahmer
    AnnaT skrev 2010-02-20 00:33:20 följande:
    du lär din dotter att hon inte bara sk aha rosa villket säkert kommer göra att hon tycker att det är töntigt och att bara löjliga små tjejer har det vilket gör att det är folk som du som gör att folk tycker att små rosa tjejer är mindra värda!
    nu så utgår du att jag är som du (som lär dina barn att det är bögigt med rosa)

jag lär INTE min dotter att det är fel, dumt eller töntigt att ha rosa på sig.
  • Lady Dahmer
    Bam skrev 2010-02-20 00:33:26 följande:
    Även om man är en pojke? Eller då ska alla tendenser till våldsamheter kvävas?
    brottning är bra för pojkar också. Men man ska vara mer vaksam då pojkar generellt uppmuntras till att vara fysiska och stökiga annars också.

ledord: kompensera.
  • Lady Dahmer
    AnnaT skrev 2010-02-20 00:41:31 följande:
    Nej men om hon nu träffar en liten tjej som bara har rosa så lär hon ju tycka att det är lite konstigt, och kanske lite löjligt
    varför skulle hon tycka det? tycker dina barn att det är konstigt och lite löjligt när de träffar en kille i rosa?
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 00:42:37 följande:
    Japp, håller fullständigt med om det du skriver (utöver sista meningen). Dock anser jag att en tvååring inte är mogen för att hålla på med kontrollerade brottningsmatcher. Hur sannolikt är det att denna tvååring använder sina färdigheter i oönskade situationer, till exempel vid möten med andra jämnåriga? Mycket stor. Eller anser du att en tvååring är mogen för att utöva kontrollerade brottningsmatcher? 
    jag kan inte tala för nån annan, men MIN tvåring och hennes kusin skrattar så de kiknar när de brottas och rullar runt på golvet med varandra.
  • Lady Dahmer
    Parenthood skrev 2010-02-20 00:44:52 följande:
    > Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag > behöver förstärka det. > Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna > och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.Och med den typen av omvänd förstärkning är risken stor att barnet kraftigt hämmas i sina möjligheter att utveckla "samma förmågor", eftersom det riskerar ifrågasättas av sin omgivning vilket i sin tur gör att barnet självt tappar allt självförtroende i just de delarna, och istället vänder sig emot den behandlingen.Nej, som du skrev, låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor. Inga pojkar i hello kitty kläder, såvida man inte vill fostra ett nervvrak.
    uppmärksamhet för sitt... ickekön? det var det märkligaste jag hört.

nej, hon får snarare uppmärksamhet för sin PERSON.

och på vilket sätt skulle hon hämmas i sin utveckling bara för att jag uppmuntrar ickestereotypa kvaliteer? uppmuntrar inte alla föräldrar sina barn att vara på vissa sätt (t.ex omtänksam, hjälpsam, snäll osv) ??? Hämmas de barnen också i sin utveckling, eller gäller det bara om man avviker från normen?
  • Lady Dahmer
    AnnaT skrev 2010-02-20 00:46:42 följande:
    kanske dom tycker när dom är äldre, inte vet jag
    varför skulle de tycka det?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!