Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

skunkråtta skrev 2010-02-19 21:02:28 följande:
    Jo tack jag är skolad inom både psykologi och pedagogik. Men jag anser fortfarande att vi inte kommer att få ett mer jämställt samhälle genom att klä pojkar i rosa och ge flickor tröjor med grävskopor. Barn utvecklar personlighet och självkänsla genom att få vara sig själva inte genom att styras med järnhand åt det håll föräldern anser lämpligt. Mina döttrar har klätts i både "flickiga och pojkiga" kläder från det att de var spädbarn, yngsta tjejen (5 år)har just nu bara "pojkytterkläder" men använder gärna prinsessklänningar och jag har aldrig märkt att människor bemöter dem på olika vis beroende på deras klädsel.Jag tror också att man ser lite det man vill se och vill man se att människor dömer barnen efter klädesel så tolkar man in det i alla situationer. Mina barn har knappast fått färre möjligheter att utveckla sina personligheter för att jag låtit dem välja prinsesskläder och inte enbart grävskopor...Barn behöver frihet, genom frihet sker utveckling och med tanke på alla krav som ställs från samhället på olika nivåer anser jag att det är otroligt viktigt att barnen får stöttning hemmifrån att våga vara sig själva och inte bara vara de som vi föräldrar hellst skulle vilja att de var.
    eftersom att barn bemöts utifrån kön så är de inte fria att utvecklas fritt och vara sig själva. Samhället styr in ungarna i könsrollerna från dag ett.

Tanken med kompensatorisk fostran är att skapa balans.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    LisaLo skrev 2010-02-19 21:06:01 följande:
    TS....verkar som du har haft fullt upp på FL idag.....Ang denna tråden så blir jag så nedrans trött på allt köns tjafs. Kan man inte bara uppfostra sina barn att bli smarta och självständiga individer utan att oroa sej så himla mycket för att man inte ska sätta könsroller på barn???? Man kan väl vara en busig liten kille med blåa pojkkläder och ändå respektera andra människor, lika mycket som man kan vara en busig liten tjej i rosa kläder som skriker och tar all plats....Det viktiga anser jag, är att inte begränsa våra barn utan låta dom få vara som dom föds och låta dom få prova allt och inte vad som anses ok eller inte ok av samhället. Tex så finns det så mycket vi vuxna och många barn inte vågar göra och intr tror att vi klarar av eftersom vi sen barnsben har fått höra att man inte kan göra si eller så. Eller det klarar du inte osv.... Kan vi inte bara ge dom självförtroende och respekt???? 
    problemet är ju att det inte bara är du som fostrar ditt barn. Hela samhället hjälper till. Om du, hemma, fostrar ditt barn fritt från förväntningar så kommer hon/han fortfarande stöta på krav utanför hemmet. Krav på vad som är ok för flickor och vad som är ok för pojkar osv.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:08:11 följande:
    Och då är frågan, vad ska DU göra åt det?
    läs ts.

jag kompenserar.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:11:22 följande:
    Jo men det komemr ju inte att räcka. Tänk om Ninja kommer i en period då hon BARA vill ha rosa kläder, ska du hindra hennes vilja då? DÅ är hon ju helt plötsligt inte en strak individ längre eftersom hon inte får besluta det själv.
    nej det kommer antagligen inte räcka, men jag tror det kommer göra stor skillnad.

Sen så anser jag att barn inte ska bestämma allt. Vill hon ha rosa så kommer hon få rosa. Men inte BARA rosa och inte exakt vad hon vill.
  • Lady Dahmer
    LisaLo skrev 2010-02-19 21:12:59 följande:
    Jo, visserligen kan jag inte ha kontroll över dagis, skola etc. Men det man lär sina barn är ju det som följer en resten av livet, det som präglar en så att säga. Kan bara tala för mej själv men jag är en produkt av mina föräldrar, inte av min skola...
    du är en produkt av hela din uppväxt och erfarenheter och det innefattar media, kompisar, lärare, skola, förskola, samhället i stort.
  • Lady Dahmer
    Bam skrev 2010-02-19 21:18:37 följande:
    Jag skrev att flickorna i min sons klass uppför sig väldigt illa. Pojkarna i klassen gör det inte. Då kontrar du med könsglasögon. Alltså kommer du se ditt barns ev dåliga uppförande genom blinda glasögon. Eller så kommer du uppmuntra det eftersom du är "genusmedveten"
    jag är nog lika blind som alla andra, eller jag kanske är mer medveten om de förvätningar man har och kanske kollar extra efter dem -- men jag kommer inte uppmuntra min unge att bete sig illa.

och so far så är hon den som beter sig bäst, den som är mest väluppfostrad och är snällast av de ungar jag umgås med.
  • Lady Dahmer
    sjögurka 79 skrev 2010-02-19 21:19:56 följande:
    Jag vågar knappt ge mig in på det här för jag vet hur du kommer argumentera ner mig nu LD... Läser din blogg och tycker du skriver bra och intressant men jag håller inte alltid med dig (vilket jag hoppas är ok).Det jag tycker är jobbigt med utövningen av genus är just det här kompensatoriska... Varför kan man inte bara utgå från varje barns intressen och uppmuntra det som de tycker är kul? Min dotter (18 mån) bryr sig inte ett dugg om dockor utan är däremot överförtjust i bilar och bollar. Och att måla. Hon älskar också att rota bland mina smycken och går ofta runt med mina gamla halsband runt halsen (gärna alla) på morgnarna när jag gör mig iordning. Jag skulle aldrig få för mig att ta bort varken halsbanden eller dockan för att det är "tjejiga" saker.Blir det inte fel när man applåderar en kille som leker med dockor medan tjejen som står bredvid inte får samma uppmärksamhet när hon leker med samma docka?
    man kan ju göra både ock!

min unge gillar dockor och serviser, hon får det och jag leker med henne. Men det är också viktigt att komma ihåg att lek inte är nåt betydelselöst som barn gör för att få tiden att gå. Nej, leken är det viktigaste barnen gör. Det är där de tränar alla sina förmågor och kvaliteer, det är i leken de formas och lär sig.

Jag tror därför att det även är viktigt att man ibland styr leken, uppmuntrar sånt som barnet normalt inte väljer och visar alternativa sätt. I pedagogisk anda. Just för att leken är ett lärande.

sen handlar det ju inte om att göra en grej av det, som att applådera -- det blir ju bara fel och konstigt. När man uppmuntrar lek och beteenden så är det bästa sättet att vara entusiastisk och engagerad i bekräftandet av barnet då de kliver över mallarna.
  • Lady Dahmer
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:22:02 följande:
    Barn som är säkra i sig själva och känner sig bekväma i sina val blir inte lika lätt påverkade av yttre faktorer. 
    nja. barn är inte små vuxna.
  • Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:23:22 följande:
    Tja, det är fult? Utöver det så är det ju inget problem (även om jag starkt ifrågasätter varför pojkar alltid ska utsättas för så mycket våldsförhärligande som starwars etc) så länge du samtidigt inte erbjuder dem allt annat också. Avgränsning bara utifrån kön tycker jag inte är bra.Jag håller med andra ord inte med TS om att man inte ska låta sina flickor ha rosa. Jag har ett barn av varje kön och har alltid levt enligt devisen "kan jag köpa det till det ena barnet så ska jag kunna köpa det till det andra barnet". Det innebär att jag självklart begränsar mina barn - det gör alla föräldrar i viss mån - men inte utifrån vilket kön de har.
    neee jag har ju inte sagt att flickor inte ska ha rosa. Jag har sagt att jag inte tycker att man ska klä dem stereotypt.
  • Lady Dahmer
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:34:37 följande:
    Uppenbarligen finns det människor som styr sina pojkar till att välja rosa och flickorna till snickarbyxor, för att kompensera samhället. Jag tycker det är fel att pracka på barnen sina egna åsikter och uppfattning av samhället, jag tycker att barn skall få friheten att utvecklas till egna individer och nu börjar jag känna mig jävligt tjatig eftersom att jag får skriva samma sak om och om och om igen. När man medvetet styr barnens smak och tycke när det gäller kläder anser jag att det blir det samma som att tvinga.  
    men det är helt ok som det ser ut nu? att man styr ungarna in i könsroller ?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!