Karl Fazer skrev 2010-03-20 21:40:44 följande:
Förstår inte personer som påstår att man inte behöver galonkläder om man har skalkläder. Är ni aldrig ute när det regnar mycket? Vattentäta jackor duger inte om det regnar mycket, då krävs det galon. Det vet dagis tack och lov! Har själv vattentät jacka från Didrikson (som heter regnjacka dessutom!) och är man ute och går när det ösregnar så blir man blöt. Bara galon är helt vattentätt.
Nej, det där stämmer faktiskt inte... Vad jag hört så har galon en vattenpelar på 5000, och det finns faktiskt skalkläder som har ännu högre...
Men, det är klart, det är skillnad på vattentät och vattentät... Har för mig att man får kalla det vattentät ända ner till 1500, och då tål det givetvis inte lika mycket.
Dagis är ju ute även om det regnar, men det är ju inte flera timmar då, men för ett par timmars lek så håller våra skalkläder supert. Själv har jag gått en timmes promenad i min vattentäta softshell från Gekås, i rätt så mycket regn - och var helt torr på insidan.
Det enda positiva jag ser är i så fall detta med smutsigheten, tycker smutsen fastnar lättare på skalkläder. Jag har därför ibland köpte var sin galonbyxa till de geggigaste dagarna. Och så kan jag på hösten innan snön kommer sätta på barnen fodrade gummikläder (är ju galonliknande) för att inte nöta i onödan. Jag gillar inte galonen, men just fodrade gummikläder är Ok under en period när det är som skitigaste ute.