• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Helle89

Jag tänkte på det.. När opererades era barn första gången ? Jag har hört så mycket olika. Vissa redan vid 3 -4 månader? Enligt plastikkirurgen på Sahlgrenska så ska våran lilla inte opereras första gången förens hon är 6 månader?? Varför är det så olika? Å tydligen så använder de inte tejp (men ibland näskrok). Jag är helt förvirrad.
    Nu är det mindre än 3 veckor kvar till lillasyster beräknas komma så nu börjar man tänka mycket...

• Sludden
    Helle89 skrev 2011-01-24 09:12:34 följande:
    Jag tänkte på det.. När opererades era barn första gången ? Jag har hört så mycket olika. Vissa redan vid 3 -4 månader? Enligt plastikkirurgen på Sahlgrenska så ska våran lilla inte opereras första gången förens hon är 6 månader?? Varför är det så olika? Å tydligen så använder de inte tejp (men ibland näskrok). Jag är helt förvirrad.
    Nu är det mindre än 3 veckor kvar till lillasyster beräknas komma så nu börjar man tänka mycket...
    Min Elvin ska opereras nu på torsdag, då är han lite drygt tre månader. Vi fick infon i Linköping om att de gör första operationen mellan 3-4 månader, och barnet ska väga över 5 kilo.  Sen tror jag att han får göra sin gomspalt när han är runt 18 månader.  Vi har haft både tejp och näskrok och det har gjort superskillnad, han hade rätt bred spalt från början.
  • My Sweet Shadow

Hej alla! De va ett tag sen jag skrev något här nu. Har bara varit in o läst lite. Levis är nu 8 månader (född med enkelsidig LKG-spalt) O har opererats 3 gånger, läpp/näs plastik, öron, o nu senast mjuka gommen. Vi tillhör Uppsala. Tyvärr har de inte gått så bra tiden efter operationerna, men de är som de är. Inte mycke vi har kunnat gjort. Idag mår han bra iaf :)

Om de är någon som vill läsa om våra dagar, och operationerna o sånt så finns de i min blogg.

maze.blogg.se/

• Mary Jo
    My Sweet Shadow skrev 2011-01-24 09:51:49 följande:
    Hej alla! De va ett tag sen jag skrev något här nu. Har bara varit in o läst lite. Levis är nu 8 månader (född med enkelsidig LKG-spalt) O har opererats 3 gånger, läpp/näs plastik, öron, o nu senast mjuka gommen. Vi tillhör Uppsala. Tyvärr har de inte gått så bra tiden efter operationerna, men de är som de är. Inte mycke vi har kunnat gjort. Idag mår han bra iaf :)

Om de är någon som vill läsa om våra dagar, och operationerna o sånt så finns de i min blogg.

maze.blogg.se/
    Åh,jag har tänkt på dig och Levis faktiskt men har inte hittat din blogg.
    Synd att tiden efter op har varit jobbig men bra att han mår bra. Nu ska jag kika in din blogg!
  • Elin7806
    Helle89 skrev 2011-01-24 09:12:34 följande:
    Jag fick ny tid till min lilla kille idag. I mitten av februari ska han opereras. Det är 5 dagar innan han fyller 4 månader. Vi tillhör Karolinska och har tejp och gomplatta med tråd.

För övrigt fick jag lite halvt panik när de ringde idag. Om tre veckor redan! Ni som redan fått operationen på era barn, hur kändes det efteråt? Kände ni igen era barn? Blev resultatet som ni föreställt er?
  • Elin7806
    My Sweet Shadow skrev 2011-01-24 09:51:49 följande:

maze.blogg.se/
    Jag har följt din blogg sedan ett tag tillbaka. Den och Sofias bloggom Vilja har hjälpt mig mycket. Han är så söt lilla Levis! Såg ut som min lilla kille som nyfödd
  • My Sweet Shadow
    Elin7806 skrev 2011-01-24 22:27:33 följande:
    Jag har följt din blogg sedan ett tag tillbaka. Den och Sofias bloggom Vilja har hjälpt mig mycket. Han är så söt lilla Levis! Såg ut som min lilla kille som nyfödd
    Vad kul :) Kikade precis in i din blogg, o visst är dom lite lika! De måste snart vara dags för operation va? (har inte läst bakåt i tråden, de kanske står där...)
    Mary Jo skrev 2011-01-24 10:15:49 följande:
    Åh,jag har tänkt på dig och Levis faktiskt men har inte hittat din blogg.
    Synd att tiden efter op har varit jobbig men bra att han mår bra. Nu ska jag kika in din blogg!
    Nejmen, så roligt! ;) Brukar kika in i din blogg lite då o då oxå. Skönt o läsa om någon som har de lite likt en själv så att säga!
  • My Sweet Shadow

Såg nu att de snart är dags för op för er, Elin7806 ;) Spännande! Kommer ihåg hur nevös vi va innan första op, hur han skulle bli o se ut o allt. O varje dag är jag lika imponerad över resultatet, fast de nu är 4 månader sen...

• aihpoz

Här har vi också fått op tid för Liams tredje op,hårda gommen.
    Han hinner precis fylla 2år och det blir ca 2mån innan lillebror ska komma så det känns skönt.
    Den 21:a feb har vi inskrivning på ackis och dagen efter blir det op.
    Gruvar mig redan och drömmer mardrömmar.

Även jag har en blogg men skriver inte så mycket om spaltbiten längre,slinker in något inlägg eller två.
    Kika om ni vill
    zophiaa.blogg.se

~* Liam *~
  • Mary Jo
    Elin7806 skrev 2011-01-24 22:24:23 följande:
    Jag fick ny tid till min lilla kille idag. I mitten av februari ska han opereras. Det är 5 dagar innan han fyller 4 månader. Vi tillhör Karolinska och har tejp och gomplatta med tråd.

För övrigt fick jag lite halvt panik när de ringde idag. Om tre veckor redan! Ni som redan fått operationen på era barn, hur kändes det efteråt? Kände ni igen era barn? Blev resultatet som ni föreställt er?
    Jag blev alldeles skakis när dom ringde om Vilja´s op. Men det kändes helt ok efteråt. Hon såg ju annorlunda ut och både jag och min man var faktiskt lite ledsen över att spalten var borta. Nu tänker jag inte ens på att hon har haft det,brukar sitta och kolla på bilder på henne och jag kommer knappt ihåg henne så som hon såg ut.

Lycka till,det kommer gå bra!:)
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15