• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-02-16 17:46:11 följande:
    Tänkte mest på tiden efter operationen, men då blir det tillfällig f-penning då.

De betalade förra gången iaf... Vart menar du att jag ska ringa om intyget, till Uppsala?
    Ring till avd i uppsala och kolla om det finns nått intyg i barnets journal,finns det inte så får man ringa till barnkliniken i sitt eget landssting.Dom som skickade remissen från start till uppsala.
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Imorgon är det dags för oss att skrivas in i Uppsala..Känns väl sisådär,hoppas att det går smidigt för skrutten bara och att man kanske får åka hem dagen efter.

~* Liam *~
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-02-20 22:23:43 följande:
    Imorgon är det dags för oss att skrivas in i Uppsala..Känns väl sisådär,hoppas att det går smidigt för skrutten bara och att man kanske får åka hem dagen efter.
    Lycka till!
  • Malin o Rebecca

Hej...

Längesen jag var inne nu. Vi var till Uppsala förra veckan och Rebecca gjorde den 3:e op, hårda gommen. Själva operationen gick bra men hon fick jätte hög feber.... :/ Vi är nu hemma och kurerar oss, har fortfarande feber lite till och från..

En förälder fick intyg för att få ta tillfälliga föräldradagar (VAB) i två veckor.

Någon som har bra tips på mos/puré mat?

• Anna J 31

Hej!
    En "liten" rapport från oss! Emma opererade mjuka och hårda gommen 15/2 i Linköping. Allt gick bra. Vi fick åka hem dagen efter eftersom Emma redan börjat dricka på op-dagen och sen fortsatte med det. Hemma fick hon hög feber men den varade bara ca 12 timmar sedan hade hon kring 38 några dagar. Snorade en del också. Att dricka gick fint och puread mat har också gått bra, fast hon skulle gärna äta vanlig mat... Vi får stå ut en vecka till. S.Panodil hade vi kontinuerligt första dagarna, visst va hon mer gnällig men verkade inte ha jätteont. Man grunnar ju lite på febern ifall det skulle påverkat ihopläkningen på nåt vis. Hon luktade ju illa i munnen i början men det blev bättre och bättre hela tiden och de sa till oss att det kunde va så. Nåväl, vi får väl se på åb om ca 1 månad.
    Det som varit jobbigast har varit att hon sovit oroligt och vaknat och varit ledsen sedan vi kom hem. Inatt sov hon dock i princip hela natten, så skönt för oss alla! (Hon har alltid sovit hela nätter innan). Iofs har hon börjat sova i stor säng eftersom hon klättrade ur spjälsängen och verkar ha mycket stark vilja just nu så kanske har någon slags utvecklings/trotsfas krockat med op:n vilket kanske kan va lite väl tufft för en liten tjej. Bara att mysa på med mycket kärlek och tålamod antar jag!
    Sammanfattning: Det gick bättre än vi räknat med, hade laddat för att det kunde va riktigt tufft. Kanske hade lite fördel av att Emma aldrig haft napp eller gillat välling... ;) Så nu hoppas jag på fin sammanläkning, god nattsömn för lillan och att talet lossnar mer och mer... :)

Vi har inte haft några armskenor,vi frågade men det behövdes inte. Har ni andra haft det? Emma har iofs inte varit så intresserad av att pilla i munnen så det har nog inte påverkat, bara undrar.

Malin och Rebecca: Jag ger Emma vår mat (sånt som är lätt att få mosat ex. potatis, mkt sås och lax) som jag kört med mixerstav, annars barnmatsburkar 5-6 månaders, blir en hel del yoghurt, välkokt gröt osv också

Ha det så bra alla!

• aihpoz

Nu är vi hemkommna från Liams op av hårda gommen.Allt har gått bra men även han har fått feber nu idag när vi kom hem..undrar om det är något som hör till mer eller mindre?!
    Armskenorna gillas inte men han är duktigt ändå och håller fram armarna.
    Märker att han saknar sin napp så det känns lite jobbigt men ska nog gå bra.

~* Liam *~
  • Tessou

Elias ska ju opereras om 2 veckor, hårda gommen. Om det blir napp-kris, kan man inte ha nappen i då tills han somnar å sen ta ut den....? Kommer inte ihåg hur noga de var med mjuka delen....

Anna J 25 och aihopz;
    Så bra att era operationer gick bra!! Hmm, då kanske man ska vara förberedd på att han kommer få feber efteråt... Verkar era små ha ont i munnen?

ELIAS 090326
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-03-06 14:08:28 följande:
    Elias ska ju opereras om 2 veckor, hårda gommen. Om det blir napp-kris, kan man inte ha nappen i då tills han somnar å sen ta ut den....? Kommer inte ihåg hur noga de var med mjuka delen....

Anna J 25 och aihopz;
    Så bra att era operationer gick bra!! Hmm, då kanske man ska vara förberedd på att han kommer få feber efteråt... Verkar era små ha ont i munnen?
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    ~* Liam *~
  • Tessou
    aihpoz skrev 2011-03-07 22:35:21 följande:
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    Elias är inne i en period då han vill ha nappen i munnen hela tiden. Jag säger ''du ska inte sova nu'' och så tar jag nappen. Efter några sekunder tar han nappen, sätter sig i sängen och stoppar den i munnen Hjärta han är inte dum direkt... Men det kan bli ett himla liv vissa gånger... så det blir intressant å se hur veckorna kommer bli framöver.
    ELIAS 090326
  • Älskadeungar

Om nu inget går fel.. Så är det äntligen min flickas tur för läpp-plastik imorgon. Glad 8,5 månad är hon så det känns verkligen som det är på tiden. Två operationstider avbokade tidigare pga sjukdom så detta är tredje tiden och nu hoppas jag inget går fel. Och nu är jag nervös..

Hur mådde era barn efter? Hur lång tid för dem att komma igång med mat och vanliga rutiner igen? Hon ska ju "bara" fixa läppen, har inget i gommen, men jag förstår ju att det kommer vara lite jobbigt ett tag.

Ha en bra kväll!

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15