• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Emindith
    Leia07 skrev 2011-01-28 11:29:47 följande:
    Var spalten bred? Min Nicholas opererade gommen för 2,5 veckor sedan och hans gom har spruckit upp lite i hårda gommen (de lagade hela på en gång), men i hans fall var det väntat pga att spalten var extremt bred (19 mm).
    Svårt att svara på eftersom jag inte har något att jämföra med. Men spalten var (är) liksom som en tårtbit. Smal längst upp i hårda gommen och sedan bredare och bredare längre ner. Väldigt bred längst ner i gommen skulle jag tro, men det ser ju ut som att det har gått upp längst upp först. Fast det kanske inte alls är så.
  • Sludden

Nu är vi hemma igen! Allt har gått bra och även om det känns som man gick hem en ny liten kille från sjukhuset så är han hur fin som helst, även om leendet är mindre och än så länge lite stelare :) Att vänta under operationstiden var hemskt även om vi försökte sysselsätta oss så gott vi kunde, men efter det har frt gått bra, lite medtagen är Skrutten förstås, men han äter bra och är nog mest sur för att han inte får stoppa nåt i munnen...det blir långa två veckor med fastbundna händer...det är iaf väldigt skönt att vara hemma igen, en hel läpp och ett rör i ena örat rikare :)

• Sludden

Suck...när man tror att allt fungerar bra och ungen börjar pigga på sig då slår han i näsan väldigt lätt i en axel och det börjar blöda...någon som har erfarenhet av det? Hur lätt är det att stygn lossnar några dagar efter läppoperation? Eller behöver man inte bekymra sig om det kommer lite blod?

Jag som trodde att man skulle kunna lägga oron åt sidan ett tag...

• idamarja
    Emindith skrev 2011-01-28 12:13:35 följande:
    Ja, det vore ju trevligt om vi kunde få komma tidigare än de där 6-8 veckorna, men det verkar inte så. Det är verkligen tur att hon inte verkar ha ont av det nu längre (när hon hostade sönder gommen så gjorde det ju såklart ont...).

men dom kan nog inte göra så mkt åt det, det e nog därför dom inte anser att ni behöver komma nu direkt, för n-j var det så att någon vecka efter mjukagom. op. så fick han en kraftig blödning, så kraftig att dom vid ett tillfälle trodde att han skulle förblöda, som tur var gjorde han ju inte det och när jag strax efteråt pratade med göteborg som vi tillhör, så sa dom att det e inte mkt att göra även om det har gått upp något, det hjälper liksom inte honom att någon tittar på honom. för honom gick nog också lite av stygnen upp, märkte det när han drack, just efter op. gick det så fint o bra, men sen efter blödningen var vi på ruta ett igen. han blev op. 1 oktober, 13 mån gammal, vi ska på återbesök när han är 18 mån, så nu börjar det närma sig.

• lkgj

Hej på er!!! Idag ha vi varit på besök med Jonna hos öronläkaren här där vi bor.... med mycket om å men så kommer hon få ett nytt rör i högra örat.. eftrsom de gamla trillat ur.....så om 3 veckor bli de dags... känns bra....

• aihpoz

Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.

Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?

~* Liam *~
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-02-08 10:05:38 följande:
    Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.

Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?
    När jag var på återbesök efter att Ivan slutit sin mjuka gom pratade jag med Malin (ni går väl också i Uppsala?) om nästa operation. Hon sa att den (hårda gommen alltså) var mycket enklare för barnet för dom får inte lika ont. Det är inte alls samma påverkan och hon menade på att barnen kom igång med maten snabbt och fick åka hem redan dagen efter.
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-02-08 22:08:42 följande:
    När jag var på återbesök efter att Ivan slutit sin mjuka gom pratade jag med Malin (ni går väl också i Uppsala?) om nästa operation. Hon sa att den (hårda gommen alltså) var mycket enklare för barnet för dom får inte lika ont. Det är inte alls samma påverkan och hon menade på att barnen kom igång med maten snabbt och fick åka hem redan dagen efter.
    Jepp vi tillhör Uppsala även vi.Låter ju bra att det inte ska vara en lika jobbig op men sådär har dom sagt båda gångerna innan,att barnet blir sååååå bra smärtlindrat och brukar komma igång ganska snabbt med att äta och dricka.Har aldrig stämt på Liam tyvärr..Han har fått ha dropp i två dagar och vi har varit tvungna att tjata på personalen för att dom ska ge honom morfin då inget annat har funkat och han har haft så ont så han knappt vetat vart han ska ta vägen..Men jag håller tummarna för att det inte blir så denna gång=)
    ~* Liam *~
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-02-08 10:05:38 följande:
    Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?
    ~* Liam *~

Jag kommer ihåg sen tidigare tillbaka att My sweet shadow la ut en 3d bild av sin kille på bloggen! Det syns bra,här har du inlägget: maze.blogg.se/2010/march/om-lillebror.html (Hoppas det är ok att jag länkade inlägget!)
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-02-09 09:18:13 följande:
    Jepp vi tillhör Uppsala även vi.Låter ju bra att det inte ska vara en lika jobbig op men sådär har dom sagt båda gångerna innan,att barnet blir sååååå bra smärtlindrat och brukar komma igång ganska snabbt med att äta och dricka.Har aldrig stämt på Liam tyvärr..Han har fått ha dropp i två dagar och vi har varit tvungna att tjata på personalen för att dom ska ge honom morfin då inget annat har funkat och han har haft så ont så han knappt vetat vart han ska ta vägen..Men jag håller tummarna för att det inte blir så denna gång=)
    Stackare Hoppas verkligen att den här gången blir lättare för honom då! Och jag hoppas verkligen att det stämmer att det här är en relativt lindrig operation. Ivan ska genomgå den i nov eller dec så jag kan ju inte med erfarenhet säga nåt utan bara gå efter det Malin sa. 
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15