• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Älskadeungar
    Elin7806 skrev 2011-03-18 22:56:23 följande:
    Skönt att det är över och att du är nöjd med resultatet. Philip opererades för en månad sen och jag tyckte att det var grymt jobbigt innan och precis efter för han såg så annorlunda och svullen ut. Philip åt också bra direkt efteråt, men sen blev det några jobbiga dagar då han knappt ville äta förrän han var helt utsvulten stackarn.

Jag upplevde inte manchetterna som så jobbiga och Philip vande sig snabbt. Tog typ aldrig av dem så han fick aldrig känna frihet. Jag vågade inte låta honom vara utan, dels för att jag trodde att det skulle bli jobbigare att ha dem ibland och ibland inte och dels för att han är så snuttig. Han vill hela tiden ha fingrar i munnen och skorpan blev så stor att jag var rädd att han skulle klia, pilla och förstöra. Jag skulle aldrig ha en chans att hinna med när han ville dit och snutta eller klia.

Men sen lyckades han ju snutta på sin axel. Han höll upp armen och jag har nog aldrig sett en så lång tunga... Men stackarn blev förkyld så manchetterna rök all världens väg efter 12 dagar och skorpan försvunnit. Det tog Philip 2 timmar att hitta in med tummen i munnen igen. :)
    Åhh, jag förstår precis vad du menar.. Min tjej vill gärna äta på allt!! Jag tänkte också att det är bättre att hon har mancetterna precis hela tiden. Men hon är ju klurig och försöker hitta på utvägar. Vi har redan lagat dem flera gånger, så jag är glad om vi kan klara en vecka.. ;)

Var gjorde ni operationen? Vi har inte blivit tillsagda att tejpa, medan jag hört om flera andra som gjort det. Man brukar ju säga att ärren blir finare ju längre man tejpar.. Opererades själv för två veckor sen och sjuksköterskan där tyckte att jag skulle tejpa åtminstone i flera veckor, och då sitter mina ärr på benet. Kanske borde ringa avdelningen och fråga om det..??
  • Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 09:34:20 följande:
    Åhh, jag förstår precis vad du menar.. Min tjej vill gärna äta på allt!! Jag tänkte också att det är bättre att hon har mancetterna precis hela tiden. Men hon är ju klurig och försöker hitta på utvägar. Vi har redan lagat dem flera gånger, så jag är glad om vi kan klara en vecka.. ;)

Var gjorde ni operationen? Vi har inte blivit tillsagda att tejpa, medan jag hört om flera andra som gjort det. Man brukar ju säga att ärren blir finare ju längre man tejpar.. Opererades själv för två veckor sen och sjuksköterskan där tyckte att jag skulle tejpa åtminstone i flera veckor, och då sitter mina ärr på benet. Kanske borde ringa avdelningen och fråga om det..??
    Va?Varför ska ni inte tejpa? Det är ju ett ärr i ansiktet och det är ju jätteviktigt att ärret blir så fint som möjligt. Vi tejpade i 3 månader. Köp tejp på apoteket och tejpa!
  • Sludden

Vi ska tejpa Elvins läpp i 6 måander efter operationen, då är chansen större till ett ännu snyggare resultat än vad det redan är, vi fick med oss massa tejp från linköping, och behöver vi mer var det bara att ringa avdelningen, om vi inte får tag i det på vanligt apotek, det är nån speciell tejp på plattor liksom, Duoderm heter den.

• The Maria
    Mary Jo skrev 2011-03-17 21:55:50 följande:
    Jag gör ett snabbt blogginlägg,Vilja´s op är också jättelyckad. :) Klart hon ska få se att hennes barn också kommer att få ett fint resultat!
    Tack så jättemycket!
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 09:34:20 följande:

Vi gjorde vår op på Karolinska. Och vi blev tillsagda att tejpa. Fast de har inte sagt hur länge. På hemsidan står det en månad, men jag tänker tejpa på. Vi har ju köpt en rulle som kommer att räcka i evigheter så jag har ingen brådska att sluta. Jag resonerar som Sofia, ju längre desto bättre.

Det är någon speciell plastikkirurgtejp som bara fanns på Apoteket vid sjukhuset. Men det måste gå att få tag på någon annanstans.

Vi tejpade fast Philips manchetter, eller pappbitar, med kirugtejp upp på axlarna. De föll ner hela tiden annars. Då blev det även svårare att böja sönder dem, för de är ju inte dumma de små liven :)
  • Älskadeungar

Micropore, Duoderm? Eller bara vanlig kirurgtejp? Var inne på era sjukhus hemsidor och mycket riktigt.. Att det kan skilja så!! Jag ska ringa och kolla på måndag, men det låter ju rimligt att man ska tejpa som ni skriver. Fattar inte.. Tack för tips och råd!!

• Tessou
    aihpoz skrev 2011-03-07 22:35:21 följande:
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    Har du tips på vad man behöver packa med sig? Har glömt bort helt vad vi tog med sist - förutom att vi hade en massa Nan 1 med oss, och det fanns ju där gratis...
    ELIAS 090326
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 16:03:28 följande:
    Micropore, Duoderm? Eller bara vanlig kirurgtejp? Var inne på era sjukhus hemsidor och mycket riktigt.. Att det kan skilja så!! Jag ska ringa och kolla på måndag, men det låter ju rimligt att man ska tejpa som ni skriver. Fattar inte.. Tack för tips och råd!!
    Micropore heter den vi har.
  • Sludden
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 16:03:28 följande:
    Duoderm heter våran, lite elastisk, man ska dra ut den lite när man sätter på den, drar ihop ärret och gör det mjukt, Linköoing tyckte den gav bäst resultat efter man testat flera olika.
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-03-20 09:22:27 följande:
    Har du tips på vad man behöver packa med sig? Har glömt bort helt vad vi tog med sist - förutom att vi hade en massa Nan 1 med oss, och det fanns ju där gratis...
    Ta det vardagliga,ombyten till er alla och nå inneskor/tofflor.Vi har även tagit med några leksaker hemifrån och en eller två böcker som man vet att barnet gillar.Liam har snutte så den var ju självklart med.
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15