• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • idamarja

jag funderar över det här med talet, n-j är 18 månader o han gjort läppslutning och mjuka gommen, han har dubbelsidig lkg, han kan inte prata nästan alls så vi ska börja med stödtecken. han kan säga några ord, det roliga är att han säger ma-ma till mig även om vi aldrig använt ordet mamma,  eftersom vi inte bara pratar svenska hemma.
    nåväl, det ja tänkte på är ju förstås hur era småttingar har det m talet, efter mjuka gomop sa kirurgen att han skulle ha förutsättningar för att säga k men det kan han då inte.

• Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2011-03-16 21:47:06 följande:
    Om nu inget går fel.. Så är det äntligen min flickas tur för läpp-plastik imorgon. Glad 8,5 månad är hon så det känns verkligen som det är på tiden. Två operationstider avbokade tidigare pga sjukdom så detta är tredje tiden och nu hoppas jag inget går fel. Och nu är jag nervös..

Hur mådde era barn efter? Hur lång tid för dem att komma igång med mat och vanliga rutiner igen? Hon ska ju "bara" fixa läppen, har inget i gommen, men jag förstår ju att det kommer vara lite jobbigt ett tag.

Ha en bra kväll!
    Det är ju lite olika hur barnen mår men för Vilja var det inga problem. Hon var 3 månader och nån timma efter operationen låg hon o gurglade och skrattade igen. Använde alvedon ett tag. Det jobbigaste var nog manschetterna hon hade runt armarna efteråt. Men dom tog jag bort ganska fort och höll koll på henne istället.
    Just då åt hon ju bara ersättning men det gick då jättebra med allt på en gång.

Lycka till imorgon!
  • Älskadeungar

Tack för ditt svar! Våra flickor är lite lika (jag har läst din blogg och sett de fina bilderna på henne :) så då hoppas jag att det går så bra för våran lilla med! Jag tänker samma om manchetterna, våran tjej går ju utefter saker och är på språng, hon blir nog galen med de på. Nu är vi hemma båda två så då får vi turas om att passa..

• Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2011-03-17 06:25:08 följande:
    Tack för ditt svar! Våra flickor är lite lika (jag har läst din blogg och sett de fina bilderna på henne :) så då hoppas jag att det går så bra för våran lilla med! Jag tänker samma om manchetterna, våran tjej går ju utefter saker och är på språng, hon blir nog galen med de på. Nu är vi hemma båda två så då får vi turas om att passa..
    Tack! Ja,det kommer nog gå jättebra!
  • Sludden
    Älskadeungar skrev 2011-03-16 21:47:06 följande:
    Om nu inget går fel.. Så är det äntligen min flickas tur för läpp-plastik imorgon. Glad 8,5 månad är hon så det känns verkligen som det är på tiden. Två operationstider avbokade tidigare pga sjukdom så detta är tredje tiden och nu hoppas jag inget går fel. Och nu är jag nervös..

Hur mådde era barn efter? Hur lång tid för dem att komma igång med mat och vanliga rutiner igen? Hon ska ju "bara" fixa läppen, har inget i gommen, men jag förstår ju att det kommer vara lite jobbigt ett tag.

Ha en bra kväll!

Elvin gjorde sin läppplastik nu i januari, men han hade rätt bred spalt så de fick fixa till näsan ganska mycket också. Han åt redan på uppvaket, ersättning, men piggnade väl inte till ordentligt förrän nån dag efter egentligen, han var inte gnällig eller så, men inte sig själv riktigt helt enkelt :) Sen när vi var hemma blev allt mycket bättre, alvedon några dagar bara, och sen när svullnaden gått ner gjorde det inte ont längre. Håller med Sofia, det med att inte få ha händerna i munnen efteråt var värre...

• The Maria

Jag har en udda förfrågan. En man har kontaktat mig efter att ha hittat bilder på Ivan på min blogg. Hans fru har haft en jobbig graviditet och fick dessutom en chock när sonen deras föddes med spalt. Hon mår jättedåligt. Mannen har visat bilder på Ivan före och efter operation men hon vill inte tro att hennes pojke kommer att bli så fin. Ivans läppoperation blev oerhört lyckad men jag vet att ni också kan visa på hur lite spalten kommer att synas om något år för era barn har gått igenom precis lika lyckade operationer. Jag vet att många av er har bloggar, skulle jag kunna få länka till era bloggar i ett mail till mannen? Så att framför allt frun kan få titta? Skulle ni i så fall vilja publicera ett nytt inlägg med en bild på ert barn när denne föddes och sedan efter läppoperation? 

Jag vill så gärna visa den här mamman att Ivan inte är ett undantag, resultatet är så här bra! 

• Älskadeungar

Nu är denna delen över. Natten gick bra, hon åt välling vid halv fyra och klarade av fastan jättebra Sövning, operation och uppvak har gått bra. Har ätit välling och druckit juice och sen slumrat en stund till. Men hon HATAR redan manchetterna.. Det kommer bli krig Blev opererad av Lilja, och även om det är svullet och stelt så ser man redan nu vad bra det kommer bli! Vilken skicklighet, jag är grymt imponerad. Och tacksam.. Trodde inte min unge kunde bli sötare än hon var

• Mary Jo
    The Maria skrev 2011-03-17 15:03:10 följande:
    Jag gjorde så här. paaventyr.wordpress.com/2011/03/17/264/ Jag hoppas innerligt att någon av er andra också kan hjälpa till!
    Jag gör ett snabbt blogginlägg,Vilja´s op är också jättelyckad. :) Klart hon ska få se att hennes barn också kommer att få ett fint resultat!
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-17 16:51:36 följande:
    Nu är denna delen över. Natten gick bra, hon åt välling vid halv fyra och klarade av fastan jättebra Sövning, operation och uppvak har gått bra. Har ätit välling och druckit juice och sen slumrat en stund till. Men hon HATAR redan manchetterna.. Det kommer bli krig Blev opererad av Lilja, och även om det är svullet och stelt så ser man redan nu vad bra det kommer bli! Vilken skicklighet, jag är grymt imponerad. Och tacksam.. Trodde inte min unge kunde bli sötare än hon var
    Skönt att det är över och att du är nöjd med resultatet. Philip opererades för en månad sen och jag tyckte att det var grymt jobbigt innan och precis efter för han såg så annorlunda och svullen ut. Philip åt också bra direkt efteråt, men sen blev det några jobbiga dagar då han knappt ville äta förrän han var helt utsvulten stackarn.

Jag upplevde inte manchetterna som så jobbiga och Philip vande sig snabbt. Tog typ aldrig av dem så han fick aldrig känna frihet. Jag vågade inte låta honom vara utan, dels för att jag trodde att det skulle bli jobbigare att ha dem ibland och ibland inte och dels för att han är så snuttig. Han vill hela tiden ha fingrar i munnen och skorpan blev så stor att jag var rädd att han skulle klia, pilla och förstöra. Jag skulle aldrig ha en chans att hinna med när han ville dit och snutta eller klia.

Men sen lyckades han ju snutta på sin axel. Han höll upp armen och jag har nog aldrig sett en så lång tunga... Men stackarn blev förkyld så manchetterna rök all världens väg efter 12 dagar och skorpan försvunnit. Det tog Philip 2 timmar att hitta in med tummen i munnen igen. :)
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15