• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • HZCEk

Jag var som sagt inte jättenasal innan mina operationer. Men jag spelade in de inspelningar jag gjorde hos logopeden 2007 och jämförde de med efter operationerna inspelningarna hos logopeden 2010. Gjorde sedan en you tube-film med inspelningarna. Om någon är intresserad av att höra dem så PMa mig så skickar jag länken.

• Amwi
    HZCEk skrev 2011-09-30 19:35:25 följande:
    Amwi hur gammal är Abbe? Låter som han fixat det galant! Visst är det imponerande hur små barn klarar jobbiga saker. Hoppas det läker fint nu! Jag har också sett läskig ut i munnen men så länge stygnen sitter och det läker blir det jättefint sedan!

Det där med att läkarna säger olika... När jag bad om op fick jag göra tester/röntgen för att de skulle se hur jag läckte genom gomen. Då frågade röntgenpersonalen mig varför jag tror att min fistel går rätt igenom. Jag bara stirrade på dem och visste inte vad jag skulle säga. Sa till slut "för att jag märker det" vilket de tyckte var ett bra svar. I min journal debatterade tydligen läkarna med varandra. Den ena sa att den var genomgående, den andra att den inte var det osv. De var helt enkelt oense. Resultaten på testerna var att den gick rätt igenom, precis som jag sagt...
    Abbe är 7 månader nu, blev det fredagen innan operationen.

Jo, nog förvånas jag över hur bra han han hittils fixat de två operationer han gjort. På bara några dagar ser det redan mycket bättre ut i munnen. Lite vitt, som det "ska" vara, men det ser helt ut nu. Inget hål längre. Jag fascineras över hur bra de får till det! 

Han hade ju problem med kladdande öron sen läpp-operationen. Nu bytte de och rengjorde ordentligt och hittls ser det lovande ut.

So far, so good - med andra ord.     
  • HZCEk

Amwi, åh så liten helt otroligt vad man klarar. Så små har ju bra läkekött också låter verkligen som att det ser ut som det ska där i munnen, skönt! Hoppas öronen håller sig kladdfria nu

• idamarja

amwi: kul o höra att op gick bra! En stor anledning till att små barn klarar operationer så bra är att dom bara ser framåt, när det inte gör ont längre så tänker dom inte på att det har gjort ont, eller känner efter som en vuxen. det är helt fantastiskt vilka hjältar barn är.
    vi åker ner nästa vecka till umeå, läpp-plastik denna gången. 

• Amwi

Hallå allihopa.

Frågvisa Lisa i farten igen.

Mjuka gommen opererades för lite drygt en vecka sen nu och som jag har förstått det blir det vitt i gommen när det läker. Men hur vitt kan det vara?

Där spalten nu slutar, i skarven till hårda gommen (eller hur sjuttsingen man nu ska beskriva det) där är det väldigt vitt/gulvitt. Ser inte så fräscht ut, skulle kunna likna det med nå mögelaktigt. 
    Det ska alltså vara så här? Tycker det ser lite läskigt ut när man får sig en glimt och ändå kan jag inte låta bli att kika. Han verkar oberörd och äter  utan problem iaf.

Finns det nån gång man ska bli orolig?
    (Förutom om de får feber och påverkade på så sätt.) 

• Mary Jo
    Amwi skrev 2011-10-06 21:13:41 följande:
    Hallå allihopa.

Mjuka gommen opererades för lite drygt en vecka sen nu och som jag har förstått det blir det vitt i gommen när det läker. Men hur vitt kan det vara?

Där spalten nu slutar, i skarven till hårda gommen (eller hur sjuttsingen man nu ska beskriva det) där är det väldigt vitt/gulvitt. Ser inte så fräscht ut, skulle kunna likna det med nå mögelaktigt. 
    Det ska alltså vara så här? Tycker det ser lite läskigt ut när man får sig en glimt och ändå kan jag inte låta bli att kika. Han verkar oberörd och äter  utan problem iaf.

Nu har min tjej inte gomspalt så jag har ingen egen erfarenhet av det men jag har läst att det kan vara väldigt mycket vitt när det läker. Alltså ett tjockt lager.

Men sen så tänkte jag bara på en sak. När jag hade opererats i vintras fick jag bara äta flytande kost och fick svamp på en gång,vilket är vanligt om man äter flytande mat. Kan inte vara nåt sånt? Fast han kankske äter mat.. Men jag tror inte du ska vara orolig när han inte är påverkad.

Hoppas ngn annan kunnig kan svara!
  • Tessou
    Mary Jo skrev 2011-10-06 21:32:36 följande:
    Nu har min tjej inte gomspalt så jag har ingen egen erfarenhet av det men jag har läst att det kan vara väldigt mycket vitt när det läker. Alltså ett tjockt lager.

Men sen så tänkte jag bara på en sak. När jag hade opererats i vintras fick jag bara äta flytande kost och fick svamp på en gång,vilket är vanligt om man äter flytande mat. Kan inte vara nåt sånt? Fast han kankske äter mat.. Men jag tror inte du ska vara orolig när han inte är påverkad.

Hoppas ngn annan kunnig kan svara!
    Hej, våran son var också vit i munnen efter sin mjuka gom-operation, har varit lite ljusgrön också - så vi trodde han möglat! Men de sa att flytande föda gärna fastnar i stygnen och att det gäller att ge de mycket vatten/saft så maten sköljs bort så det inte börjar mögla på riktigt!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Amwi skrev 2011-10-06 21:13:41 följande:
    Hallå allihopa.

Oops, såg att mitt svar skulle vara till dig!!! Så jag skriver om det....

Hej, våran son var också vit i munnen efter sin mjuka gom-operation, har varit lite ljusgrön också - så vi trodde han möglat! Men de sa att flytande föda gärna fastnar i stygnen och att det gäller att ge de mycket vatten/saft så maten sköljs bort så det inte börjar mögla på riktigt!
    ELIAS 090326
  • sarajosefine

Hej!

Vi har en son, snart fyra månader, som föddes med läpp- käk och gomspalt. Jag har en fråga som gäller barnförsäkring. Vi har fått beskedet från Länsförsäkringar att vi inte kommer få någon ersättning för något som kan ha med spalten att göra. Var det så för er andra också? Vad har ni gjort åt det? Hur ska man tänka?  

• Mary Jo
    sarajosefine skrev 2011-10-29 21:46:40 följande:
    Hej!

Vi har en son, snart fyra månader, som föddes med läpp- käk och gomspalt. Jag har en fråga som gäller barnförsäkring. Vi har fått beskedet från Länsförsäkringar att vi inte kommer få någon ersättning för något som kan ha med spalten att göra. Var det så för er andra också? Vad har ni gjort åt det? Hur ska man tänka?  
    Tecknade ni försäkringen efter att han var född?
    Det gjorde vi med våran dotter och det är så det funkar. Försäkringen täcker allt utom spalten. Går inte att göra så mycket..  
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15