• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • högbergarna
    Amwi skrev 2011-09-21 09:53:28 följande:
    Höbergarna: Vad skönt att höra att det varit ganska "problemfritt" med en sådan operation oxå. Nu har vi inte långt kvar, nästa tisdag är det dags.

Jaa jag blev förvånad. Jag va så rädd när de tog bort morfinet o trodde att han skulle ha jätteont men han verkade inte ha ont alls!! Han va så glad!! :) Sjuksköterskorna där på barnkirurgen i Malmö sa att barn klarar mer än man tror! Att de tex får tänder ju o att om vi skulle ha tandsprickning som vuxna hade vi knappt stått ut.
  • idamarja
    Amwi skrev 2011-09-13 21:43:28 följande:
    Hallå igen.

Så kom den för nån vecka sedan, kallelsen vi väntat på.
    Det blev lite tidigare än vad vi trott, redan den 27'e är det dags. 

Ni som redan varit med om det, operationen av mjuka gommen - hur har det gått?
    Hur länge blev Ni kvar på sjukhuset? 
    Upplevde Ni det som en jobbigare/tyngre operation? Just tiden efteråt menar jag, eller funkade allt på en gång?

Satt förresten och läste igenom förlossningsjournalen häromdagen och hajade till på att det stod att även en del av vänstersidan i gommen var involverad i spalt. Har som "trott" att det bara varit total högersidig LKG. Har iofs reagerat på att när han gapat (skriker eller pjollrar så man ser in) sett att spalten ser rätt bred och delad ut. Men då man inte vet hur enkelsidig spalt "ska" se ut, så tror man ju att det är så det ser ut bara. Men nu när jag kikat lite mer efter det jag läste i journalen så ser det ju faktiskt ut att vara en kortare spalt på vänstersidan.

Innebär det något krux vid operationen? Blir det svårare att sluta den då?

När vi är nere på inskrivningen tänkte jag passa på att verkligen fråga, om det är en "dubbel" gom spalt, eller enkel. Känns mest fånigt att inte riktigt veta bara...
    n-j har opererat mjuka gommen o vi upplevde det som en relativt lätt operation, alltså allt funkar väl sällan på en gång, det är väl inte riktigt vad man ska förvänta sig. självfallet hade han ont efteråt och behövde smärtstillande men i regel är dom väldigt bra på den saken på sjukhuset. n-j behövde bara vara några timmar på uppvaket o sen var vi nog 2-3 nätter på sjukhuset innan vi fick komma hem, minns inte helt. 
  • idamarja
    högbergarna skrev 2011-09-21 07:10:54 följande:
    Hejsan!
    Jag antar att ni oxå går på kontroller med era barn?? Våran son är nu 3 1/2 och har en opererad gomspalt i mjuka delen. Han går på kontroller hos öronläkare och logoped men ska nu för första gången till det sjukhus som opererade honom för koll hos logoped och foniater: Vi bor ganska långt ifrån och det finns endast tider på måndagförmiddagar varpå jag försökt skaffa en specialvårdsremiss med övernattning. Vi ska dit på måndag och först igår ringde dom och meddelade att vi fick ett nej om övernattning! Vi ska alltså släpa upp barnen (har en dotter på snart 9 månader oxå) klockan 5 för att gå till bussen, ta tåget, ta bussen och sedan räknar dom med att min 3-åring ska fungera och vilja samarbeta fram till lunch??! Dom påstod att "alla" har det så.. Nu bråkade jag gärnet och tillslut ringde självaste verksamhetschefen upp o beviljade ändå men ska det verkligen behöva vara så här??! Ett av mina argument var att jag kunde referera till mitt arbete på medicinmottagningen för de körde med bortförklaringar som inte är sanna. Bland annat att man inte KAN önska tider eller dagar då man enklast kan komma på besök. Det kan man visst på de flesta sjukhus. Dock ej på MAS logoped o foniater då.
    Hur långt från sjukhuset bor ni? Vi bor långt från sjukhuset, inte så långt att man måste övernatta (18 mil) men i dom fallen vi inte har möjlighet att komma med egen bil så får vi sjuktaxi, samtaxi eller då sonen var mindre o infektionskänslig fick vi egen taxi. Men visst är det så att man måste argumentera för sin sak, sist idag hade jag ett telefonsamtal med sonens läkare för att få läkarintyg så vi får flyga ner till umeå istället för att åka tåg när han ska på operation. vi har 16 mil till kiruna o därifrån tar det ju 7-8 timmar med tåg, så det var inte så svårt att få intyget med tanke på att n-j är hjärtsjuk också så måste man ta hänsyn till det o att det ska finnas ork kvar när vi kommer ner.
  • högbergarna
    idamarja skrev 2011-09-22 14:52:57 följande:
    Hur långt från sjukhuset bor ni? Vi bor långt från sjukhuset, inte så långt att man måste övernatta (18 mil) men i dom fallen vi inte har möjlighet att komma med egen bil så får vi sjuktaxi, samtaxi eller då sonen var mindre o infektionskänslig fick vi egen taxi. Men visst är det så att man måste argumentera för sin sak, sist idag hade jag ett telefonsamtal med sonens läkare för att få läkarintyg så vi får flyga ner till umeå istället för att åka tåg när han ska på operation. vi har 16 mil till kiruna o därifrån tar det ju 7-8 timmar med tåg, så det var inte så svårt att få intyget med tanke på att n-j är hjärtsjuk också så måste man ta hänsyn till det o att det ska finnas ork kvar när vi kommer ner.

Oj jag har ingen aning hur långt det är! Är inte härifrån så jag vet knappt var jag befinner mig geografiskt. Det jag vet är för att hinna dit till klockan 10 på förmiddagen så måste jag slita upp barnen klockan 5. Bil är inget alternativ då maken måste jobba och har bilen i arbetet. Dessutom har jag inget körkort så.. Buss å tåg är det som gäller.
  • Mammatillsnart3
    HZCEk skrev 2011-09-16 14:18:14 följande:
    Jag hade mycket öroninflammationer. Rör hjälpte inte då utan först efter operation. Mina trumhinnor förstördes kan man säga och därför blev jag hörselskadad. Jag fick bygga upp och laga dem några gånger innan jag blev normalhörande igen. Senast jag gjorde hörseltest var jag i yngre tonåren och hade då 98% av normal hörsel. Det är väldigt bra.
    Redan när jag var 6 månader hade jag en öronläkare i mitt läkarteam pga spalten. De hade gjort kopplingen spalt+öroninflammationer= öronproblem och ev hörselnedsättning. Vid födseln var hörseln ua. Detta uppkom pga spalten och öroninflammationerna. Tyvärr, önskar jag kunde säga att det berodde på annat. Det är bra att de passar på att kolla öronen vid nästa operation. Ta upp detta när ni ses nästa gång så får ni kanske mer besked om vad som gäller just er son. Hoppas jag inte skrämt er eller gjort er oroliga och rädda. Det har inte varit min avsikt. Men ju tidigare ev bekymmer upptäcks desto bättre brukar resultaten bli när man åtgärdar det. Hör av dig om du undrar något mer. Jag är öppen med detta och hoppas att det hjälper någon där ute att få höra det ur barnperspektiv från någon som gått igenom det. Jag har haft ett jättebra liv trots spalt och hörselskada.

För 1½ år sedan gjorde jag frivilligt en farynxlambå. Jag var aldrig tvungen att göra den men om jag tröttnade på de mindre problem jag hade kvar så kunde jag kontakta sjukvården och be om en sådan. Detta gör att jag har just den sortens operation i färskt minne. Om någons barn ska genomgå en sådan eller liknande och vill höra hur det är i ett patientperspektiv är jag här för det också...
    Lycka till med alla era spaltisar!
    Hej EK2011! Vad roligt att du skriver att du haft det bra ändå trots spalten...Min dotter har stora talproblem pga sin spalt och jag sätter stort hopp till just en lambåop som du gjort. Jag vill gärna höra massor om denna op, har hört att den är plågsam och att man kan få problem efteråt med snarkningar osv. Vet du hur gammal man måste vara för att få göra en sådan här op? min dotter är bara två men har alldeles för kort gom och kan inte få till tryck i sina konsonanter. Men pratar massor och är en glad piggelinare!
  • Amwi

I tisdags opererade lilleman sin mjuka gom på NUS i Umeå.
    Det har gått förvånansvärt bra tycker jag. Han kom igång och åt ganska bra på en gång, dock var det lättare att ge med sked det första dygnet än att dricka ur flaska.
    Det har fungerat bra med smärtlindringen och förutom de gånger man inte hunnit "fylla på" har han varit lite orolig och stökig. Men vem skulle inte vara det av att få gommen ommöblerad? Han har varit kanonduktig iaf och vi kom hem från NUS igår, torsdag.

Det ser lite läskigt ut tycker jag, när man får sig en glimt av hur det ser ut där inne. Men det ska visst se läskigt ut säger läkarna. Det kommer bli fint och bra i slutändan säger de, så det får man väl tro på.

Han hade en ganska bred spalt i gommen (vissa säger att den är dubbel tydligen, beror på vem man pratar med.) Så de har lånat vävnad från lite varstans på sidorna för att bygga upp den mjuka gommen. Nä huvva, det är inget jag skulle vilja vara med om själv. Undrar hur det känns? Skulle aldrig ha fixat det lika bra som sonen nu faktiskt har gjort.

Det kommer fortfarande upp en del i näsan då han äter, men han har ju fortfarande en ganska bred spalt kvar i den hårda delen, men den lär väl krympa nu allt eftersom han växer på sig.

Jag har iaf konstaterat, att vi har världens bästa Abbe under dessa dagar. Såklart.  

• HZCEk

Mammatillsnart3 hur kan jag ha misst att du skrivit! Bästa beskrivningen av den op är en rejäl halsfluss. Det gör ont att svälja verkligen vilket gör det svårare att äta. Japp, maken kan intyga att jag snarkade! Men bara de första nätterna. Är man liten kanske man snarkar ännu några nätter, för det var inte bestående för mig. Blev väldigt svag i nacken och klarade inte av att lufta huvudet från kudden utan hjälp från handen. Men kroppen läker fort så det var också bra efter någon vecka.

Jag vet inte hur ung man får vara för den op. Jag vägrade ju göra fler op när det var på tal under alla kontroller men till mig sa de att när jag än ville, om jag så var 99 år, så var det bara att kontakta dem så skulle jag få det.
    Har råkat på en dunderförkylning så tänker lite trögt idag, kanske missat skriva något. Är det något mer du undrar över så fråga på!

• HZCEk

Amwi hur gammal är Abbe? Låter som han fixat det galant! Visst är det imponerande hur små barn klarar jobbiga saker. Hoppas det läker fint nu! Jag har också sett läskig ut i munnen men så länge stygnen sitter och det läker blir det jättefint sedan!

Det där med att läkarna säger olika... När jag bad om op fick jag göra tester/röntgen för att de skulle se hur jag läckte genom gomen. Då frågade röntgenpersonalen mig varför jag tror att min fistel går rätt igenom. Jag bara stirrade på dem och visste inte vad jag skulle säga. Sa till slut "för att jag märker det" vilket de tyckte var ett bra svar. I min journal debatterade tydligen läkarna med varandra. Den ena sa att den var genomgående, den andra att den inte var det osv. De var helt enkelt oense. Resultaten på testerna var att den gick rätt igenom, precis som jag sagt...

• Mammatillsnart3
    HZCEk skrev 2011-09-30 19:23:19 följande:
    Mammatillsnart3 hur kan jag ha misst att du skrivit! Bästa beskrivningen av den op är en rejäl halsfluss. Det gör ont att svälja verkligen vilket gör det svårare att äta. Japp, maken kan intyga att jag snarkade! Men bara de första nätterna. Är man liten kanske man snarkar ännu några nätter, för det var inte bestående för mig. Blev väldigt svag i nacken och klarade inte av att lufta huvudet från kudden utan hjälp från handen. Men kroppen läker fort så det var också bra efter någon vecka.

Jag vet inte hur ung man får vara för den op. Jag vägrade ju göra fler op när det var på tal under alla kontroller men till mig sa de att när jag än ville, om jag så var 99 år, så var det bara att kontakta dem så skulle jag få det.
    Har råkat på en dunderförkylning så tänker lite trögt idag, kanske missat skriva något. Är det något mer du undrar över så fråga på!

Ek2011, tack så mycket för svar! Det låter ändå som att du är nöjd med att ha gjort detta ingrepp, har du märkt några positiva konsekvenser av det? Om ja, efter hur lång tid märkte du attdet hade "hjälpt"?
  • HZCEk
    Mammatillsnart3 skrev 2011-10-01 13:19:45 följande:
    Ek2011, tack så mycket för svar! Det låter ändå som att du är nöjd med att ha gjort detta ingrepp, har du märkt några positiva konsekvenser av det? Om ja, efter hur lång tid märkte du attdet hade "hjälpt"?
    Ja jag är nöjd att jag tog tag i det. Hade accepterat att jag hade något nasal röst och tycker att operationer är riktigt jobbiga att genomgå så tyckte inte det verkade värt det (innan). För läkarna talade mest om hur mitt tal påverkas av att jag såg ut som jag gjorde och hur denna op skulle kunna göra det bättre. Det var vid ett tillfälle då jag var lätt förkyld och drack chokladmilkshake som det vände. Jag snöt mig och råkade se att snoret var ljusbrunt av chokladen. Sa till mamma på skoj "blir ditt snor också chokladfärgat?" och hon bara stirrade på mig och sa "nej". Det var då jag insåg att mitt liv inte var normalt så att säga... Jag började lägga märke till hur många små knep jag hade för att det inte skulle läcka mat/dryck, tex att jag förde tungan på vissa sätt för att föra undan vätskan, och insåg att jag inte behöver ha det på det här viset. Då kontaktade jag sjukhuset. Idag har jag inga knep längre. Jag bara är! Helt klart värt det.

I samband med lambån gjorde jag en fistelslutning. Jag var i valet och kvalet om jag skulle göra den. Den var en del av mig (det enda av gomspalten som jag kunde visa för andra) och testerna visade att det inte läckte så mycket genom just den. Däremot kunde jag vissla genom den :-P Men läkarna lovade att det bara kunde bli bra och att det inte fanns några risker med den operationen. Ren rutin och garanterat bra resultat. Kirurgen sa faktiskt det.
    Så blev det inte. Stygnen släppte och efteråt uppdagades det att de inte utfört operationen på det sätt de sa. De skulle sy tre lager stygn men sydde bara två då de inte kommit åt att sy ett tredje. Att de inte nämnde det efter operationen stör mig för jag frågade om det gått som planerat. Eftersom de skurit upp kanterna på fisteln för att få sårytor som kunde läka så var det nu inte någon fistel i gommen, det var ett hål hela vägen igenom. Och jag läckte som ett såll. Fick göra om den operationen efter ett halvår och då gick det bra (fast de lånade då från andra delar av gommen istället för att bara sy ihop). Pga detta kan jag inte säga hur snabbt jag märkte själva talförbättringen och mat/dryck-läckningen. Men så fort jag läkte efter op 2 var det skillnad. Som sagt har jag inga besvär av mat/dryck längre och talet blev också det bättre. (Jag ångrar att jag gjorde fistelsslutningen men absolut inte lambån).
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15