Amwi skrev 2011-09-13 21:43:28 följande:
Hallå igen.
Så kom den för nån vecka sedan, kallelsen vi väntat på.
Det blev lite tidigare än vad vi trott, redan den 27'e är det dags.
Ni som redan varit med om det, operationen av mjuka gommen - hur har det gått?
Hur länge blev Ni kvar på sjukhuset?
Upplevde Ni det som en jobbigare/tyngre operation? Just tiden efteråt menar jag, eller funkade allt på en gång?
Satt förresten och läste igenom förlossningsjournalen häromdagen och hajade till på att det stod att även en del av vänstersidan i gommen var involverad i spalt. Har som "trott" att det bara varit total högersidig LKG. Har iofs reagerat på att när han gapat (skriker eller pjollrar så man ser in) sett att spalten ser rätt bred och delad ut. Men då man inte vet hur enkelsidig spalt "ska" se ut, så tror man ju att det är så det ser ut bara. Men nu när jag kikat lite mer efter det jag läste i journalen så ser det ju faktiskt ut att vara en kortare spalt på vänstersidan.
Innebär det något krux vid operationen? Blir det svårare att sluta den då?
När vi är nere på inskrivningen tänkte jag passa på att verkligen fråga, om det är en "dubbel" gom spalt, eller enkel. Känns mest fånigt att inte riktigt veta bara...
n-j har opererat mjuka gommen o vi upplevde det som en relativt lätt operation, alltså allt funkar väl sällan på en gång, det är väl inte riktigt vad man ska förvänta sig. självfallet hade han ont efteråt och behövde smärtstillande men i regel är dom väldigt bra på den saken på sjukhuset. n-j behövde bara vara några timmar på uppvaket o sen var vi nog 2-3 nätter på sjukhuset innan vi fick komma hem, minns inte helt.