• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Dody
    Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Alla vi som har underbara spaltisar)

Vad är länken till fb och spalttråden?
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Amwi
    Elin7806: Ligger nåt i det du skriver. Han måste nog mogna på sig lite kanske. Men han äter och smaskar på bra så länge han småligger i babysittern. Sitter han i stolen har allt en förmåga att rinna ut. Det är väl kanske en annan taktik de måste få in när de har spalt? Han äter då både gröt och burkmat samt mosad frukt utan bekymmer. Så småningom lär det ju funka att sitta som vanligt oxå.

idamarja: Pratade med koordinatorn för ett tag sedan då Abbe's öron aldrig slutat kladda sedan de satte rören i samband med läppoperationen. Det verkar som om hans nästa operation (mjuka gommen) kommer bli i oktober någon gång oxå, så vi väntar väl mest på att kallelsen ska dimpa ner i lådan snart.  

För övrigt, angående hans kladdande öron, så har vi nu varit på ÖNH i Umeå 4 gånger och sugit rent hans öron. På måndag är det dags igen. Om det inte blir bättre efter sugning samt behandling med både Terracortril och Ättiksyra om vartannat så låter det som om rören kommer plockas bort vid nästa operation.
    Hans små hörselgångar är ju irriterade och svullna efter allt kladd och därmed lite extra smala så det är småsvårt att veta om man ens lyckas få dropparna in dit de ska. Men vi droppar på.
  • jbo

Hej,

Är en nybliven mamma till Elias som är född 1:e september och jag har några frågor kring gomspalt. 

Eftersom det gått så kort tid vet jag inte mycket mer om Elias spalt utan vi väntar på remiss till Sahlgrenska. 

Det fungerar (än så länge) bra med matning med haberman napp och jag har förstått på barnläkaren som skrev ut oss från BB idag att det är ok att använda tröstnapp om det behövs.
    Är det någon som har tips på bra tröstnapp att använda?  

Hälsningar

Jenny

• The Maria
    jbo skrev 2011-09-05 23:05:05 följande:
    Hej,

Är en nybliven mamma till Elias som är född 1:e september och jag har några frågor kring gomspalt. 

Eftersom det gått så kort tid vet jag inte mycket mer om Elias spalt utan vi väntar på remiss till Sahlgrenska. 

Det fungerar (än så länge) bra med matning med haberman napp och jag har förstått på barnläkaren som skrev ut oss från BB idag att det är ok att använda tröstnapp om det behövs.

Hälsningar

Jenny

Hej!

Jag fick tips av en spaltmamma att använda NUK storlek 2 (har dock bara hittat den på babyland...). Den är egentligen alldeles för stor för så små barn men är lättare för spaltbarn att "greppa" tag i. Funkade kanon till min kille. Kommer att använda dessa även till nästa barn som också föds med spalt. 
  • idamarja
    jbo skrev 2011-09-05 23:05:05 följande:
    Hej,

Hälsningar

Jenny

vi har använt mam nappar, största storleken, den har bra form på skölden o sen är det bra m stora nappar så bebisen känner nappen, nu använder vi tomme tippee eller vad tusan dom heter, också stora o rejäla men nue n-j så stor så han kan suga på vilken napp som helst
  • idamarja
    Amwi skrev 2011-09-03 14:18:35 följande:
    idamarja: Pratade med koordinatorn för ett tag sedan då Abbe's öron aldrig slutat kladda sedan de satte rören i samband med läppoperationen. Det verkar som om hans nästa operation (mjuka gommen) kommer bli i oktober någon gång oxå, så vi väntar väl mest på att kallelsen ska dimpa ner i lådan snart.  

För övrigt, angående hans kladdande öron, så har vi nu varit på ÖNH i Umeå 4 gånger och sugit rent hans öron. På måndag är det dags igen. Om det inte blir bättre efter sugning samt behandling med både Terracortril och Ättiksyra om vartannat så låter det som om rören kommer plockas bort vid nästa operation.
    Hans små hörselgångar är ju irriterade och svullna efter allt kladd och därmed lite extra smala så det är småsvårt att veta om man ens lyckas få dropparna in dit de ska. Men vi droppar på.

okej, då kanske vi e där samtidig :) väntar också på kallelsen som borde komma. 
    det där med rör i öronen har jag ingen erfarenhet av, n-j har klarat sig ifrån det tack o lov så här långt 
  • aihpoz

Ni som använder haberman napparna kan inboxa mig om ni behöver fler..

~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15